StoryEditor

Irak otriasa aj reklamou v médiách

26.03.2003, 23:00

Rozrastanie sa vojnového konfliktu v Iraku a 24-hodinové vysielanie podnietili veľké americké spoločnosti, ale aj automobilku Nissan, zrušiť svoje reklamné šoty vo všetkých rádiách a na televíznych staniciach v Spojených štátoch. Automobilky Honda a Mercedes-Benz ešte minulý týždeň vo štvrtok zastavili všetky svojej reklamy na sedem dní. Informoval o tom Financial Times.
Podobne zareagovala aj automobilka Toyota, ktorá sa rozhodla stiahnuť svojej reklamné šoty z večerného vysielania a požiadala aj denníky, aby ich reklamu umiestňovali ďaleko od spravodajských informácií o vojne v Iraku. "Reklamné šoty Toyoty sú jasavé, plné ľudí poskakujúcich sem a tam. Ide o výbornú reklamu, avšak v súčasnej krízovej situácii ju považujeme za nevhodnú," uviedla hovorkyňa spoločnosti Diana DeJosephová.
Mastercard síce pozastavila reklamu na sedem dní, avšak aj napriek tomu sa rozhodla ponechať si programový blok počas prenosu odovzdávania prestížnej ceny filmovej akadémie na televíznej stanici ABC. Reklamu zredukovali aj ďalšie spoločnosti vrátane firmy Procter & Gamble a maloobchodného predajcu oblečenia Talbots.
Po začatí vojny sa televízne obrazovky naplnili zábermi bômb a rakiet vybuchujúcich nad Bagdadom a vojnovým spravodajstvom, medzi ktorým nie sú reklamné spoty práve najvhodnejšie. Tie totiž až na výnimky lákajú zákazníkov na pozitívne veci. Pre divákov by bolo skutočne zvláštne na jednej strane sledovať reklamu na uháňajúcu Toyotu, za ktorou by vzápätí nasledovali spravodajské zábery tanku rútiaceho sa irackou púšťou.
Niektorí odborníci na reklamu sa obávajú, že by niektoré spoločnosti mohli využiť spojenie svojej reklamy s vojenským spravodajstvom, keby mali istotu, že verejnosť s vojnou na Blízkom východe súhlasí a podporuje ju. Tieto obavy sú však podľa iných zbytočné, pretože žiadna spoločnosť by určite nechcela, aby ju v budúcnosti spájali s vojnou.
Obavy však nemajú len spoločnosti, ale samotné televízne stanice. Tie dokonca ani nepožadujú plnenie reklamných kontraktov, aby svojich zákazníkov neodohnali, dlhodobo sa však bez príjmov z reklamy nezaobídu. Aj spoločnosti sa však obávajú, že pokiaľ nebude o nich zákazník počuť, stratí o ne záujem a ich podiel na trhu, na ktorom dlho pracovali, sa výrazne zníži.
Niektoré spoločnosti však vyhlásili, že v prípade, ak budú stanice vysielať pravidelný, kvôli vojne nezmenený program, budú im aj naďalej zadávať reklamy. Podľa niektorých je dokonca ponechanie reklamy aj medzi zábermi z vojny úplne prirodzené a nepredpokladajú, že by sa ich zákazníci urazili.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 01:21