StoryEditor

Považskí strojári skončili štrajk

16.07.2003, 00:00
Považské strojárne Letecké motory sa včera so zástupcami štrajkového výboru dohodli na 6-percentnom zvýšení tarifných a priemerných miezd. Dvojdňový štrajk zamestnancov tohto podniku sa tak skončil. Hromadnému prepúšťaniu však odborári nezabránili. V podniku by totiž od augusta malo postupne prísť o prácu 111 z celkového počtu 380 zamestnancov.
S výrobou leteckých motorov sa v Považskej Bystrici začalo v osemdesiatych rokoch. Na rozbehnutie boli vyčlenené z federálnych zdrojov 3 mld. Kčs. Podnik dodával motory do spoločnosti Aero Vodochody, kde ich montovali do cvičných prúdových lietadiel L-39 Albatros. Na základe víťazstva v tendri sa v roku 1996 v strojárňach začala realizovať medzivládna slovensko-ruská dohoda o spolupráci pri výrobe leteckého motora pre lietadlo JAK-130, ktoré sa používa na výcvik vojenských pilotov. Do vládneho projektu na inováciu motora DV-2 bola zainteresovaná aj talianska firma Aermacchi. Aero Vodochody po vstupe amerického leteckého výrobcu Boeing prestali motory z Považskej Bystrice odoberať. V roku 1997 tak leteckým motorom z Považskej Bystrice zazvonil umieračik, keďže nemali zabezpečený odbyt a boli zaradené medzi útlmové programy.
Z divízie Považských strojární sa vytvorila dcérska akciová spoločnosť Považské strojárne Letecké motory, ktorú od roku 1997 vlastní HTC Holding. Začiatkom roka 1998 sa skončil aj sen o masových dodávkach pre nové vojenské lietadla typu JAK. Viac než dva roky koketoval s myšlienkou, že sa bude podieľať na dokončení vývoja ruského leteckého motora DV-2S v Považskej Bystrici aj významný dodávateľ leteckých motorov pre zbrojársky priemysel Rolls-Royce.
Kam vyvážajú motory, nevedno
Motor DV-2 a jeho modernizovaná verzia DV-2S, určená pre cvičné, ľahké bojové a malé dopravné lietadlá s referenciami v projekte JAK/AEM 130 i v Aero L-59 E, je naďalej nosným výrobným programom spoločnosti. Vedenie strojární odôvodňuje plánované prepúšťanie nutnosťou zvyšovať produktivitu podniku, no priznáva aj menší odbyt. Kam vlastne teraz letecké motory predáva, však manažment odmietol uviesť. Ako v tejto súvislosti uviedli predstavitelia HTC Holdingu, neprerušujú kontakty v Rusku.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. február 2024 04:50