* podnikateľa nezapísaného v obchodnom registri (fyzická osoba),
* fyzických osôb definovaných zákonom č. 366/1999 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov,
* príspevkovej organizácie s objemom ročného rozpočtu menším než 500 000 Sk,
* politickej strany, hnutiy, občianskeho združenia, pozemkových spoločenstiev, vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičných fondov a neziskových organizácií, ak ich príjmy za predchádzajúce obdobie boli menšie než 3 mil. Sk,
* cirkvi a náboženskej spoločnosti podľa podmienok § 9 ods. 2c.
V konkurznom konaní sa používa systém účtovania podľa zákona o účtovníctve č. 431/2002 Z. z. (ZoÚ) § 9. Účtuje sa v sústave podvojného účtovníctva (Účtovná norma ministerstva financií - Opatrenie č. 23054/2002-92 a jeho prílohy), s výnimkou:
* podnikateľa nezapísaného v obchodnom registri (fyzická osoba),
* fyzických osôb definovaných zákonom č. 366/1999 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov,
* príspevkovej organizácie s objemom ročného rozpočtu menším než 500 000 Sk,
* politickej strany, hnutiy, občianskeho združenia, pozemkových spoločenstiev, vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičných fondov a neziskových organizácií, ak ich príjmy za predchádzajúce obdobie boli menšie než 3 mil. Sk,
* cirkvi a náboženskej spoločnosti podľa podmienok § 9 ods. 2c.
Správca konkurznej podstaty je povinný viesť takto účtovníctvo a zároveň podľa neho i vypracúvať daňové priznania za úpadcu podľa § 49 zákona o dani z príjmov (podľa ods. 8, 9 - i priebežne), resp. podľa ods. 3 - konečné daňové priznanie.
Správca konkurznej podstaty je však povinný viesť pre konkurzný súd i peňažný denník v súlade s § 29 ods. 1 ZKV s evidenciou príjmov konkurzu a výdavkov konkurzu, podľa zásad vedenia jednoduchého účtovníctva podľa Opatrenia MF SR č. 65/396/94 v znení č. 65/497/94, č. 3/6-65/96, č. 4189/98-KM, takto:
[1] zavedie pohľadávky za upísané vlastné imanie, pohľadávky dlhodobé a krátkodobé do Knihy pohľadávok v účtovných cenách.
[2] zavedie stále aktíva do Kníh o majetku v zostatkových cenách s evidenciou obstarávacích cien a oprávok ku dňu účinnosti vyhlásenia konkurzu.
[3] zavedie zásoby do Evidencie zásob v skladových cenách.
[4] zavedie finančný majetok do počiatočných stavov v peňažnom denníku a nevedie časové rozlíšenie účtov.
[5] správca konkurzu ku dňu účinnosti ukončenia konkurzu súdom uzatvorí peňažný denník:
* pred rozdelením speňaženej konkurznej podstaty vyčísli jej peňažný stav k Rozvrhu súdu,
* v čase medzi nadobudnutím právoplatnosti Rozvrhového uznesenia súdu a zrušením bežného bankového účtu konkurzu, ďalej vedie peňažný denník.
[6] po nadobudnutí právoplatnosti Rozvrhového uznesenia súdu a zrušení účtu zaúčtuje zostávajúce výdavky konkurzu a ako výdavky: výplaty nárokov veriteľov tak, že peňažný denník po takomto zúčtovaní má nulové zostatky. Pritom priznané zostávajúce výdavky a nároky veriteľov upraví oproti Rozvrhovému uzneseniu podľa vopred stanoveného kľúča a nadobudnuté príjmy či vzniknuté výdavky za obdobie medzi vydaním Rozvrhového uznesenia súdu a zrušením bežného účtu, o čom podá osobitnú správu súdu.
Je tu však výnimka:
a) v konkurze sa nevedie Kniha záväzkov (za predkonkurzné obdobie),
b) výplata konkurzných veriteľov podľa Rozvrhového uznesenia súdu je výdavkom (nie priebežná položka) kvôli vynulovaniu zostatkov peňažného denníka.
Tým správca, okrem konkurzných prípadov fyzických osôb nezapísaných do obchodného registra, je povinný viesť dvojaké účtovníctvo:
1. podvojné na účely plnenia zákona o účtovníctve a zákona o dani z príjmov (analogicky i zákona o DPH),
2. jednoduché na účely plnenia ZKV a posúdenia výťažku speňažovania v konkurznom konaní.
Rozpor medzi dvoma stranami zákonných noriem dodnes nie je doriešený a domnievam sa, že v tejto oblasti treba vyvinúť maximálnu aktivitu na zjednodušenie účtovníckych prác v konkurze, ktorých zbytočné výdavky zaťažujú veriteľov a výrazne znižujú efekt samotného konkurzu. Je potrebné v novele ZKV, ZoÚ riešiť tento vážny problém, resp. Opatrením MF SR upraviť tento nevyvážený stav.
Navrhovaný postup je možné zdôvodniť týmito závažnými faktmi:
A) vedenie rôzneho účtovníctva u úpadcu a správcu
Správca konkurzu vedie správu zvereného majetku ako fyzická osoba vo svojom mene, je zo zákona zodpovedný za jeho speňaženie a tento stav možno schematicky znázorniť:
časť A časť B Návrh na výmaz z obchodného registra
hospodárenie dlžník štátny zástupca úpadcu podvojné účtovníctvo štátny zástupca úpadcu
majetok vyhlásenie konkurzu správca jednoduché účtovníctvo ukončenie konkurzu
majetok úpadcu
Štatutárny zástupca úpadcu súbežne so správcom obmedzene vykonáva svoju funkciu podľa ustanovení Obchodného zákonníka č. 513/1991 Zb. v znení neskorších predpisov a podľa § 7 ZKV. Po ukončení konkurzu podľa § 44, 44a, 45 ZKV štatutárny zástupca úpadcu je povinný podať návrh na výmaz subjektu z obchodného registra, ak tak neučiní súd. To znamená, že štatutárny zástupca úpadcu (likvidátor) po celý čas konkurzu i jeho skončení znáša svoj diel zodpovednosti za subjekt, vrátane vedenia podvojného účtovníctva a zodpovednosti zo zákona č. 366/1999 Z. z. v z. n. p. V tejto situácii je potrebné vedenie druhej cesty účtovania u správcu podriadiť metóde užitočnosti.
B) dôvod potreby zjednodušenia agendy správcu
Javí sa predovšetkým z týchto hľadísk:
a) ekonomická - čo najviac znižovať výdavky konkurzu v prospech výťažku konkurzu a jeho veriteľov,
b) organizačná - správca a súd potrebuje vždy, v ktoromkoľvek okamihu konkurzu, informáciu o stave speňažovania, t. j. o výdavkoch konkurzu a jeho príjmoch, čo podvojné účtovníctvo (časovo rozlíšené) nemôže poskytnúť.
C) neúčelnosť vedenia podvojného účtovníctva v konkurze u správcu
Spočíva už v uvedenom, keď správca nemôže vyčítať z údajov vedených v podvojnom účtovníctve žiadnu informáciu (okrem stavu peňažných prostriedkov a pohľadávok), ktorú môže použiť pri spracovaní Správy pre súd podľa § 29 ZKV.
D) rozpor v zákonných normách vo vedení účtovníctva
Pokiaľ ZKV prikazuje v § 29, 30, 31 a 32 správcovi evidovať výdavky na vedenie konkurzu a v § 27 evidovať speňaženie konkurznej podstaty, zásadne sa tu nepredpokladá vedenie podvojného účtovníctva časovo rozlíšeného, odporujúceho svojou podstatou pojmu - speňaženie = príjmy - výdavky (na správu), ale zásadne vedenie iba jednoduchého účtovníctva formou peňažného denníka. Preto ani zákon o účtovníctve, resp. jeho doplnenie Opatrením MF SR nemôže byť v rozpore s týmto praktickým výkladom ZKV. Konkurz je proces, ktorý nemá byť ničím a nikým obmedzovaný, rovnako ako podľa § 29 ZKV ani jeho správca nezmyselným vedením podvojného účtovníctva, ktoré nemá pre súd žiadnu vypovedaciu schopnosť, rovnako ako pre správcu. Porovnajme niektoré príklady:
Účtovný prípad |
princíp účtovania v jednoduchom účtovníctve |
v podvojnom účtovníctve |
1. výplata mzdy pracovníka likv. skupiny správcu | výdavok | 521/331* |
211/261 | ||
261/221 | ||
331/211 | ||
(min. 5 účtov) | ||
2. úhrada za služby výpočtovej techniky, právne a iné v konkurze | výdavok | 518/321* |
321/221 | ||
(min. 4 účty) | ||
3. predaj HIM | príjem a vyradenie z evidencie | 551/08. |
549/08. | ||
311/641 | ||
221/311* | ||
(min. 5 účtov) | ||
4. vymoženie pohľadávky | príjem a vyradenie z evidencie | 211/311* |
221/211 | ||
582/311 a i. * | ||
(min. 2 účty) | ||
5. predaj zásob | príjem a vyradenie z evidencie | 504,542 a i./1 |
311/604* | ||
211/311* | ||
221/211 | ||
* údaje v podvojnom účtovníctve až nekontrolovateľne skresľujú príjmy konkurzu, ak nie sú zaplatené odberateľom v plnej výške do dňa Rozvrhu a rovnako i výdavky, ak správca čaká s ich úhradou až do Rozvrhu a pod. Takéto vedenie účtovníctva pre správu konkurzu a súd je nepoužiteľné a zbytočné. Jedine použiteľnými údajmi z podvojného účtovníctva pre konkurzu sú údaje o okamžitom stave pokladnice a bežného účtu ku dňu ukončenia konkurzu, a stav pohľadávok a záväzkov konkurzu. |
Summa summarum, v súčasnosti všetci správcovia sú nútení na úkor včasnosti a ekonomiky konkurzu viesť dvojaké účtovníctvo:
[a] pre súd - jednoduchá forma peňažného denníka (súd nepotrebuje nič nehovoriaci hospodársky výsledok z podvojného účtovníctva - iba príjmy a výdavky konkurzu)
[b] pre správcov dane - podvojné, a to nič nehovoriace, k ničomu neslúžiace, pretože v zásade nikdy nie je podkladom na vyrubenie alebo dorubenie akejkoľvek dane (správca dane prihlási svoje pohľadávky v prieskumnom konaní, v konkurze vzniknuté dane vymáha priamo ako budúcu úhradu z konkurzu a po rozvrhovom uznesení niet z čoho ďalšie dane vymáhať!). Tento rozpor a zároveň paradox je potrebné v zásade riešiť, a to najmenej úpravou Opatrenia MF SR. Korigovať tento názor je možné iba v prípade vytvorenia samostatnej organizačnej zložky podľa § 14 ods. 1l na prevádzkovanie podniku, kde by mohlo dôjsť osobitne k vedeniu podvojného účtovníctva na účely zdanenia tu dosiahnutého hospodárskeho výsledku a základe dane podľa § 20 zákona č. 366/1999 Z. z. v z. n. p., ale aj to sa dá riešiť výnimkou z § 9 zákona o účtovníctve, a to bez akéhokoľvek negatívneho vplyvu na tu vyčíslený základ dane. Potom, pri ukončení prevádzkovania podniku, by bolo potrebné po zdanení tam vytvoreného hospodárskeho výsledku tento prevodom analogicky (Opatrenie ministerstva financií č. V/31 390 92) zjednotiť so stavom peňazí a znovu previesť tento údaj do jednoduchého účtovníctva ostatnej - bežnej časti konkurzu.