Železnica na Slovensku oslavuje v tomto roku 160. výročie svojho vzniku. Prešla mnohými zmenami a úpravami v zabezpečovacej technike, vo vozňovom parku a v komforte pre cestujúcich. Už v roku 1922 začala v Európe platiť medzinárodná dohoda o jednotnej prevádzke vlakov, ale nehovorí sa v nej o všetkých oblastiach železničnej prevádzky. Dôsledok? Každý európsky štát má iné železničné predpisy a podmienky prevádzky osobnej železničnej dopravy. Ich zladenie je nevyhnutnosťou.
V nedeľu 26. marca sa zmenil cestovný poriadok vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s. Pokračuje modernizácia V. európskeho rýchlostného koridoru. Rozrobený je úsek Bratislava-Rača -- Nové Mesto nad Váhom, obnova postupne prejde až do Žiliny a Košíc. Ako to pocíti cestujúci? Z Bratislavy do Púchova bola navrhnutá maximálna traťová rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Diaľkové rýchliky, expresné vlaky a vlaky kategórie InterCity a EuroCity medzi Púchovom, Žilinou a Košicami pôjdu rýchlosťou od 120 do 160 kilometrov za hodinu.
Koridor z Kútov cez Bratislavu do Štúrova je projektovaný na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Na koridore Zwardoň -- Čadca -- Žilina bude traťová rýchlosť od 60 do 120 kilometrov za hodinu.
Rýchlosť vlakov
ZSSK už 32 rokov používa rušne radu 350, ktoré sú schopné jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Všetky rýchlikové vozne, ktoré ZSSK nakúpila po roku 1986, sú na ňu konštruované. Žiaľ, len v cudzine, pretože železničná infraštruktúra na Slovensku nie je na také vysoké rýchlosti prispôsobená. Všetky elektrické rušne na Slovensku môžu jazdiť 120-, niektoré z nich 140-kilometrovou rýchlosťou. Dieselové rušne a jednotky majú konštrukčnú rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Takmer všetky osobné vozne majú prevádzkovú rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.
ZSSK v rámci obnovy parku koľajových vozidiel nakúpi nové vozne na rýchlosť 160 až 200 kilometrov za hodinu. Zároveň modernizuje vozne, aby najmä v diaľkovej doprave zabezpečila maximálny komfort. Inštaluje sa klimatizácia, nové hygienické zariadenia, vybavenie elektrickou sieťou priamo vo vlaku na pripojenie prenosného počítača či mobilného telefónu. V prímestskej doprave v okolí Košíc, Žiliny a Bratislavy budú premávať poschodové vozne, čím sa zvýši pohodlie cestujúcich, zrýchli sa nástup a výstup a skráti sa jazdný čas vlakov.
Modernizácia vozňov
Na modernizáciu vozidlového parku a súvisiacich technológií plánuje ZSSK v tomto roku vynaložiť 1,4 miliardy korún. V ďalšom období to budú približne dve miliardy korún ročne. Najviac pôjde na nákup nových dvojpodlažných vozňov pre prímestskú dopravu, jednotiek pre medziregionálnu dopravu a osobných vozňov pre vlaky kategórie InterCity a EuroCity. ZSSK popri využití vlastných zdrojov financuje modernizáciu z úverov poskytnutých spoločnosťou EUROFIMA a komerčnými bankami. Na roky 2007 až 2013 sa uvažuje o spolufinancovaní nákupu nových vlakových jednotiek pre medziregionálnu a prímestskú dopravu zo štrukturálnych fondov EÚ. Na to je potrebné, aby obnovu vozidlového parku cestou investičných dotácií priamo podporil aj štát.
Jednotný systém komunikácie
Čoraz rýchlejšie a komfortnejšie vlaky sú nevyhnutnosťou. Európska únia prijala viacero legislatívnych opatrení na podporu rozvoja železničnej dopravy, liberalizácie trhu, služieb poskytovaných železnicou a otvorenie trhu pre nových železničných dopravcov. Interoperabilita ako systém prevádzky železničnej dopravy zabezpečí rovnaké podmienky prevádzkovania osobnej i nákladnej dopravy v rámci celej Európy. Na železnicu to prinesie jednotný systém komunikácie, riadenia prevádzky, zabezpečenia jazdy vlaku a bezpečnosti vo vlakoch.
Na jednotlivé ustanovenia technických špecifikácií interoperability musí ZSSK dbať najmä pri nových vozňoch a rušňoch. Pri modernizácii sa ZSSK zameriava predovšetkým na tie vozidlá, ktoré jazdia do iných štátov a po modernizovaných koridoroch. Aby mohli naše rušne prechádzať na trate cudzích železníc, je potrebné do nich nainštalovať nový systém európskeho vlakového zabezpečovača ERTMS a digitálne rádiové spojenie.