V Banskobystrickom samosprávnom kraji pracuje trinásť primátorov. Všetkých sme požiadali o odpoveď na jednu otázku. Odpovedať odmietol len primátor Rimavskej Soboty.
Čo podľa vás najviac trápi ľudí žijúcich vo vašom meste a okrese a čo by sa malo a nerieši sa zatiaľ dosť razantne?
Eva Cireňová, primátorka Revúcej (foto na: I-BSSK-primatori)
Takmer tridsaťpercentná miera nezamestnanosti v okrese Revúca sama hovorí o tom, že ide o najväčší problém, ktorý trápi ľudí nášho okresu. Veľké rozdiely medzi regiónmi spôsobujú zlú ekonomickú situáciu pre väčšinu obyvateľov. Ako okresné mesto nemáme na svojom území zastúpené všetky potrebné inštitúcie, ako je súd, prokuratúra a okresné riaditeľstvo PZ. Ľudia, už i tak sociálne znevýhodnení, musia za takýmito službami cestovať až do Rimavskej Soboty. V regióne je zlá dopravná situácia, veľmi zlý je aj stav cestných komunikácií.
Prinajmenšom osem rokov sa táto situácia razantne neriešila. Obyvatelia odchádzajú za prácou do iných regiónov a zahraničia. Osobitná pozornosť musí byť zo strany vlády venovaná práve zaostávajúcim a znevýhodneným regiónom. Mal by byť posilnený rozsah finančného zabezpečenia programov a projektov, ktoré riešia tieto regionálne disparity. Samospráva tento problém sama nevyrieši. Verím, že súčasná vláda sa bude naším mestom a okresom prioritne zaoberať tak, ako je to uvedené v Programovom vyhlásení vlády SR.
Milan Marko, primátor Lučenca (foto na: I-BSSK-primatori)
1. Vybudovanie rýchlostnej komunikácie sa neustále odďaľuje, bráni to zahraničným investíciám a následne bráni vytváraniu nových pracovných príležitostí.
2. Absolútny nezáujem podporiť rozvoj malého a stredného podnikania zo strany štátu.
3. Nezáujem štátu riešiť využitie existujúcich nerudných surovín.
4. Posledná štátna investícia bola v roku 1982 -- je žiaduce, aby štát smeroval svoje investície aj do miest ako je Lučenec.
5. Najdôležitejšie pre občanov je vhodné zamestnanie. Zanikli všetky štátne podniky, štát je málo aktívny pri tvorbe a podpore vytvárania nových pracovných príležitostí v menších mestách.
Ivan Černaj, primátor Žiaru nad Hronom
Obyvateľov mesta Žiar nad Hronom a jeho okresu najviac trápi otázka nezamestnanosti. Aj keď v ostatných dvoch rokoch sme zaznamenali jej prudký pokles, len v meste sa znížila z 26 percent pod hranicu 15 percent. Ľuďom chýba viac kvalitnejších pracovných príležitostí. Pracovný trh by mohol oživiť príchod ďalších investorov do hnedého priemyselného parku (areál bývalého ZSNP).
Náš región však znevýhodňuje nekvalitná infraštruktúra a najmä prieťahy pri výstavbe rýchlostnej komunikácie R1. Nutnosť tejto cesty je vlastne druhým problémom, po ktorom volajú obyvatelia žiarska. Schvaľovací proces sa musel realizovať odznova a verím, že začiatok výstavby sa kvôli hŕstke zarytých odporcov opäť neoddiali a o niekoľko rokov R1-ka stáť bude. A náš región, ktorý má obrovský priemyselný potenciál, sa začne rozvíjať ešte prudšie.
Pavol Balžanka, primátor Banskej Štiavnice
Problémov, ktoré sa dotýkajú nášho mesta je dosť. Aj u nás patrí medzi hlavné problémy nezamestnanosť. Tá sa sice dlhodobo znižuje, ale nie tempom, ktoré by sme si želali. Nedostatok dobre zaplatenej práce riešia obyvatelia cestovaním na sezónne práce najmä do Talianska. Regiónu dlhodobo chýbajú investície, ktoré by podporili jeho zdravý rozvoj. Riešenie sociálno - ekonomickej situácie nášho mesta je preto jednou z hlavným priorít práce novej samosprávy. Banská Štiavnica je mestom škôl plných mladých ľudí. Budeme bojovať o to, aby vzdelávanie v našom meste bolo kvalitné a aby aj naďalej šírilo dobré meno regiónu. Obyvateľov okresu trápi aj budúcnosť zdravotníctva v meste. Máme záujem riešiť kvalitu a dostupnosť služieb banskoštiavnickej nemocnice. Bez vyriešenia zelene a celoročnej čistoty ulíc nedosiahneme nielen spokojnosť obyvateľov, ale ani
rozvoj cestovného ruchu, ktorý chceme intenzívne podporovať.
Ján Šufliarsky, primátor Detvy
Obyvateľov okresu Detva najviac trápi pomerne vysoká nezamestnanosť. Aj keď sa tento nepriaznivý stav spôsobený najmä zastavením strojárskej výroby a znížením výroby v strojárskych podnikoch PPS Detva a Hriňovských strojárňach v poslednom období stabilizuje, nezamestnanosť v okrese je vysoká a dosahuje 15 perc. Väčšia pozornosť by sa mala venovať získavaniu investorov do tohto regiónu a vytváraniu nových pracovných príležitostí. K pritiahnutiu investorov by pomohlo dobudovanie chýbajúcej infraštruktúry najmä urýchlené vybudovanie rýchlostnej komunikácie R2 -- Zvolen -- Košice. Obyvatelia by tiež privítali skvalitnenie zdravotníckych služieb, zvýšenie počtu autobusových spojov, rekonštrukcie ciest, chodníkov, kultúrnych a školských zariadení, dobudovanie vodovodov a kanalizácií. Viac finančných prostriedkov by sme potrebovali pre kultúru a šport.
Dalibor Surkoš, primátor Veľkého Krtíša
Naše mesto má vyriešené všetky základné veci, teda čo sa týka kanalizácie, pitnej vody, cestnej komunikácie, to, o čo iné mestá či dediny bojujú. Budeme sa snažiť zvyšovať životný štandard obyvateľov, aby sa v meste cítili skutočne ako doma a aby sa domov vracali, a nie naopak, odchádzali preč.
Keďže patríme k okresom s vysokou mierou nezamestnanosti, trápi nás tento problém. Na druhej strane je paradoxom, že investori, ktorí prichádzajú do nášho mesta, majú problém nájsť zamestnancov, ktorí by pracovali. Keď sme sa pýtali, prečo je to tak, odpovede smerujú do akýchsi dvoch rovín: nároky ľudí sú veľké a sociálny systém nemotivuje ľudí zamestnať sa, keďže všetky sociálne dávky sú často väčšie ako samotná mzda, ktorú ponúkajú potenciálni investori (ponúkajú priemernú mzdu v okrese).
Jaroslav Demian, primátor Brezna
Trápi nás, samozrejme, nezamestnanosť, a tým aj vytváranie nových pracovných miest v regióne. I keď miera nezamestnanosti je oficiálne nízka, veľa našich občanov nie je evidovaných na úrade práce z dôvodu dochádzania za prácou mimo regiónu či územia Slovenska.
Naše mesto je pripravené poskytnúť pripravené lokality pre investorov, ale ich rozhodovanie, kde umiestnia svoju investíciu, je podmienené faktormi, ktoré mesto nevie ovplyvniť, ako napríklad urýchliť výstavbu diaľnice, urýchliť rekonštrukcie ciest, ale i "náročnú a prísnu" legislatívu pre prípadné umiestnenie investícií v ochranných pásmach chránených parkov Nízkych Tatier.
Pavel Rončák, primátor Poltára
Okres Poltár má bohatý potenciál nerudných surovín. Naši ľudia sú pracovití a vždy boli zvyknutí na tvrdú, ale poctivú robotu. Najväčším problémom v našom meste je vysoká nezamestnanosť. V rebríčku evidovanej miery nezamestnanosti je náš okres na nelichotivom ôsmom mieste v rámci republiky. Posilňujúca sa koruna má negatívny dosah na najväčšieho zamestnávateľa v regióne Slovglass, a. s., Poltár, ktorý väčšinu svojej produkcie vyváža.
Príchodu investorov do nášho regiónu bráni zlá cestná infraštruktúra a chýbajúca rýchlostná komunikácia Zvolen -- Lučenec -- Košice.
Mesto pripravilo pre investorov priemyselnú zónu a vlastní aj vhodné pozemky a objekty, ktoré sú okamžite k dispozícií pre záujemcu o priemyselnú výrobu. Rokovania s investormi však vždy stroskotali na zlej dopravnej dostupnosti nášho mesta.
Miroslav Kusein, primátor Zvolena
Zvolenčanov za posledne dva roky najviac trápil problém I. etapy rekonštrukcie Námestia SNP spojený s nekvalitnou, praskajúcou dlažbou. Tento problém mame definitívne za sebou. Mesto sa so svojim dodávateľom dohodlo na vecnom, časovom i ekonomickom riešení a od marca 2007 pristúpilo k výmene pôvodnej dlažby na celej ploche námestia za prírodný kameň. Oprava bude ukončená do 30. 6. 2007. Problémom, ktorý trápi obyvateľov Banskobystrického regiónu a samozrejme aj Zvolenčanov je vysoká nezamestnanosť, máalo pracovných príležitosti a nutnosť hľadať si prácu v Bratislavskom regióne, alebo v zahraničí. Finančne je to možno výhodné, ale ide to väčšinou na úkor rodiny. Preto tvorba nových pracovných miest vo Zvolene patrí medzi moje každodenné priority. Predpokladám, že do roku 2010 pribudne vo Zvolene minimálne 1000 pracovných miest.
Problematické je aj bývanie a jeho dostupnosť pre všetky skupiny obyvateľstva. Systematicky to bude riešiť dokument "Program rozvoja bývania v meste Zvolen na obdobie 10 rokov".
Radoslav Vazan, primátor Krupiny
Okres Krupina patrí medzi okresy s prevládajúcim zastúpením poľnohospodárskej prvovýroby, i keď v poslednom období sa stáva priemyselným centrom Hontu s nezamestnanosťou pod 10 percent. Na vidieku však obyvateľov nezamestnanosť trápi, resp. nemožnosť zamestnať sa v odbore. Pomohlo by preto dobudovanie rýchlostnej komunikácie R 3 spájajúcej Poľsko s Maďarskom cez Trstenú, Banskú Bystricu, Zvolen, Krupinu a Šahy. Vybudovanie tejto rýchlostnej komunikácie by bolo veľkým prínosom aj pre rozvoj Žilinského a Banskobystrického samosprávneho kraja. V neposlednej miere trápi obyvateľov okresu i zachovanie Mestskej nemocnice s poliklinikou, n.o. v Krupine. Náš okres patrí medzi okresy s vyšším počtom obcí (36) a rozlohou (585 km2) medzi rozľahlejšie. V poslednom období sa objavujú rôzne snahy o redukciu lôžok, či rušenie celých nemocníc. Tieto snahy pokladám za nezmysel a myslím si, že by tým bolo ohrozené obyvateľstvo nielen okresu Krupina, ale celej spádovej oblasti (27 000 obyvateľov) z hľadiska dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Navyše naša nemocnica, ktorá skončila v rebríčku hodnotenia spokojnosti pacientov podľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne na 15. mieste v rámci Slovenska, má určite na zdravotníckom trhu opodstatnenie.
Kamil Danko, primátor Žarnovice
Čo nás trápi najviac a čo treba riešiť? Nezamestnanosť, rozvoj infraštruktúry ako základ problému, ďalšiu výstavbu diaľnice, pomoc mestám pri budovaní vhodných podmienok pre potenciálnych investorov -- sceľovanie pozemkov a ich vybavenie sieťami -- ako spôsob pripraviť vhodné a v dostatočnom množstve pracovné príležitosti...
Ivan Saktor, primátor Banskej Bystrice
Tých "boľačiek" máme u nás na Horehroní a v Banskej Bystrici viac ako dosť. Chýbajú investície, prostriedky na vybudovanie priemyselných parkov, a tým aj na vytvorenie pracovných miest pre občanov mesta i okolia. Prejazdnosť naším mestom je mimoriadne komplikovaná, preto naše úsilie sústreďujeme aj na vybudovanie vnútorného a vonkajšieho dopravného okruhu mesta, teda na prepojenie diaľnice D1 a rýchlostných ciest R1 a R3, čo poznáme ako "severojužný ťah".
Musíme vypracovať aj novú energetickú koncepciu mesta s možnosťou zníženia cien tepla. Hľadáme investora na výstavbu cenovo dostupných nájomných bytov.
Zo zdedených starostí je najvypuklejším problémom dokončenie autobusovej stanice a obnovenie trolejbusovej dopravy. Jedno ani druhé nie je vo vlastníctve mesta; o to sú tie starosti s nimi väčšie a riešenie zložitejšie.