StoryEditor

Výnimočných ľudí bude vždy málo

12.04.2006, 00:00

Hovoríme s Martinom Krekáčom, spoluzakladateľom a vedúcim partnerom poradenskej skupiny AJG -- Amrop Jenewein Group a prezidentom Podnikateľskej aliancie Slovenska

Čo sa v oblasti ľudského kapitálu na Slovensku zmenilo za posledných päť rokov?
- Zmenilo sa toho veľa. Vďaka reformám a prílevu zahraničných investícií prišlo k vysokému rastu dynamiky. V roku 2000 sme sa bežne stretávali s tým, že slovenskí vrcholoví manažéri nemali napríklad chuť prijať pracovnú pozíciu na opačnom konci republiky. Dnes je to inak. Ďalšou zmenou je väčší dopyt po kvalifikovaných ľuďoch, ktorý v súčasnosti na trhu práce výrazne cítiť. Okrem toho styk so spoločnosťami vyžadujúcimi poradenstvo v oblasti ľudského kapitálu sa už neodohráva len na domácom území, ale v ktorejkoľvek krajine EÚ či sveta.

Zosilnel po vstupe Slovenska do EÚ odchod špičkových manažérov za hranice?
- Vzhľadom na nové pravidlá pohybu pracovnej sily a väčšie teritórium je úplne prirodzené, že sa na Executive Search spoločnosti pôsobiace na Slovensku obracajú klienti zo zahraničia s objednávkou vyhľadať a vybrať kvalitných ľudí, ktorí by odišli pracovať mimo územia našej krajiny. V nijakom prípade však nemožno hovoriť o hromadnom vyvážaní ľudského kapitálu. Ide skôr o potvrdenie úspešnosti slovenských manažérov. Slovensko dnes jednoznačne disponuje silnou skupinou riadiacich pracovníkov a expertov a kvalitnou a vysokokvalifikovanou pracovnou silou schopnou konkurencie na európskej úrovni. Mimochodom, toto je aj jeden z hlavných dôvodov intenzívneho záujmu zahraničných investorov o Slovensko.

Ak sa pozriete na mladých ľudí, z ktorých by o pár rokov mali vyrásť kandidáti na vrcholových manažérov, ste spokojný?
- Určite áno, hoci hlavnou zásadou je, že výnimočných ľudí je a vždy bude málo. Nakoniec, aj preto na trhu pôsobia poradenské spoločnosti, inak by nás nikto nepotreboval... Do budúcnosti som však optimista. Trh v súčasnosti ponúka veľa nových príležitostí aj vďaka tomu, že na Slovensko začínajú prichádzať spoločnosti s vyspelými technológiami a kvalitným manažmentom. Pre mladé talenty a budúcich lídrov vytvárajú optimálne prostredie na nadobudnutie a ďalší rozvoj skúseností, ktoré budú dostatočné na to, aby boli v budúcnosti schopní úspešne zastávať dôležité pozície.

Na jeseň minulého roka ste sa stali prezidentom Podnikateľskej aliancie Slovenska. S akou ambíciou?
- Počas môjho mandátu sa chcem okrem neustáleho skvalitňovania podnikateľského prostredia zamerať aj na prezentáciu úspešných aktivít a iniciatív jednotlivých členov aliancie. Dôležité je tiež predstavovanie najlepších podnikateľských politík a skúseností, odvážnych podnikateľských ciest a zodpovedného podnikania. Jedným z mojich cieľov je posilniť dôveru spoločnosti k podnikateľskému stavu na Slovensku a pomôcť vychovať, povzbudiť a motivovať potenciálnych podnikateľov.

Ako by mala vyzerať výchova budúcich podnikateľov v praxi?
- V ľuďoch treba od útleho veku pestovať hlad po vedomostiach a cit pre podnikanie. Vzdelávanie v oblasti podnikania zvyšuje šance na rozvoj nových živnostníkov a podnikateľov, čo je dostatočným dôvodom na to, aby učebné plány zahŕňali podnikanie ako jeden z cieľov vzdelávania. Odvážny plán, ktorý má v ľuďoch už od školských lavíc povzbudzovať vzdelávanie a rozvoj ducha podnikavosti, prijala nedávno aj Európska komisia.

S týmto prístupom úzko súvisí aj podpora rozvoja znalostnej ekonomiky...
- Dlhodobé vytváranie podmienok na rozvoj znalostnej ekonomiky je nevyhnutnosťou. V praxi to však neznamená zameranie len na dovoz ďalších montážnych liniek, hoci ich prílev je tiež dôležitý, ale strategickú podporu a investície do vzdelávania, vedy, výskumu, informačných technológií a inovácií. Nositeľmi rozvoja znalostnej ekonomiky dokážu byť predovšetkým spoločnosti, ktoré prinášajú hodnoty a realizujú takýto rozvoj v jednotlivých segmentoch. Jej dostatočný a efektívny rast nemožno zabezpečiť len cez vládne programy a štátnu podporu. Nevyhnutnosťou je vstup spoločností s vysoko sofistikovaným portfóliom produktov a služieb na slovenský trh. Len vďaka ich prítomnosti a evidentnému úspechu budú ľudia motivovaní vzdelávať sa v daných segmentoch. Bez existencie takýchto pracovných príležitostí nebude motivácia vzdelávať sa v danej oblasti vysoká.

Čo je v tomto smere prioritou najbližšej budúcnosti?
- Nový obsah a nový prístup vo zvyšovaní atraktívnosti slovenského trhu vo vzťahu k priamym zahraničným investíciám viazaným na rozvoj znalostnej ekonomiky a neustále zlepšovanie podnikateľského prostredia. Reálnou cestou je aj nastavenie podmienok pre implementáciu modelu obojstranne výhodnej spolupráce univerzít a súkromných spoločností, v rámci ktorej budú univerzity motivované ku kvalitnej vedeckej činnosti a vychovávaniu absolventov "na kľúč". Súkromné spoločnosti budú zasa prinášať najnovšie svetové know-how, lídrov v jednotlivých oblastiach a finančné výhody vyplývajúce z dlhodobej spolupráce. Dôležitá je tiež zmena vzdelávacieho systému, v prvom rade vysokého školstva. V rámci toho za jednu z priorít považujem zavedenie princípov Corporate Governance, čiže dobrej správy spoločnosti, do systému jeho riadenia či otvorenie otázky vstupu inštitucionálnych investorov do vysokého školstva. Budovanie znalostnej spoločnosti a dôraz na kvalitu ľudského kapitálu sú jedinou alternatívou, ak chce Slovensko uspieť v svetovej konkurencii.
Andrea Chalupová

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 04:31