StoryEditor

Mýtne v európskych metropolách pomáha najmä ekológii

25.03.2008, 23:00

Anglicko: Londýn zvyšuje cenu mýtneho, priplatia si majitelia veľkých áut * Taliansko: Miláno zaviedlo ekomýtne * Nemecko: rozhodujúci súd prejedná spor o mýto

Celkom 25 libier denne (asi 1 050 Sk) zaplatia od marca majitelia "smädných" automobilov za vjazd do centra Londýna. "Verím, že toto prelomové opatrenie bude mať celosvetový dosah, pokiaľ nás v našom úsilí zastaviť katastrofickú zmenu klímy budú nasledovať ďalšie mestá," vyhlásil londýnsky starosta Ken Livingstone. Vjazd do londýnskeho centra je spoplatnený už od jari 2005. Mýtne je v súčasnosti osem libier (cca 340 Sk), platí sa cez všedné dni od siedmej hodiny ráno do pol siedmej večer. Od poplatkov sú oslobodení miestni obyvatelia a všetky ekologické vozidlá.
Nový poplatok sa vzťahuje len na vozidlá produkujúce viac ako 225 mikrogramov oxidu uhličitého na kilometer. Na rozdiel od už zavedeného mýtneho ho však budú musieť platiť i Londýnčania žijúci v centre mesta. Majiteľov obľúbených športových vozidiel s objemnými motormi tak privilégium za používanie ich štvorkolesového miláčika môže vyjsť až na 6 500 libier (viac ako 273-tisíc Sk) za rok, upozornila agentúra Reuters. Útok na SUV a luxusné sedany vyvolal dramatický spor s automobilkou Porsche, ktorá je pripravená vzhľadom na fakty nepodloženej diskriminácie sa s radnicou súdiť.
SITA, ČTK
Miláno
Primátorka Milána Letizia Morattiová chce obmedziť automobilovú dopravu v centre mesta. Pomôcť má "mýtne" pre vodičov. Miestna radnica začala vyberať mýtne v rámci systému "EcoPass". Vodiči mieriaci do zóny v centre mesta o rozlohe ôsmich štvorcových kilometrov musia zaplatiť od dvoch do desať euro v závislosti na veľkosti a type svojho vozidla. Nariadenie platí od 7:30 do 19:30 hodín. Vstup do centra elektronicky kontroluje 43 vstupných brán a "vstupné" je možné zakúpiť na všetkých miestach, kde sa predávajú lístky pre mestskú dopravu. Cieľom je znížiť hladinu smogu: do ulíc Milána denne jazdí v priemere deväťdesiat tisíc automobilov. Systém zatiaľ funguje jeden rok na skúšku. Pokiaľ sa osvedčí, zostane. Prvé dva dni sa ale neobišli bez problémov. Vodiči i policajti rovnako tvrdia, že s platením cez internet sú problémy a webová stránka Eco Passu často kolabuje. Vjazd do zóny kontroluje štyridsaťtri kamier, ktoré odhalia neplatičov. Radnica predpokladá, že za prvé roky nový systém vynesie 24 miliónov euro, ktoré budú použité na stavbu nových liniek metra. "Ide o nový spôsob ako sa vyrovnať so znečistením mesta a jeho vplyvom na zdravie ľudí," povedala denníku II Giornale starostka mesta Morattiová.
Miláno patrí k mestám s najhorším životným prostredím v Európe. EcoPass má údajne znížiť zahltenie mesta smogom a splodinami skoro o tretinu. Súčasťou plánu je i rozšírenie milánskeho metra do roku 2014. Príklad Milána sledujú i ďalšie mestá. Rím od 10. januára obmedzí prejazd nákladných automobilov mestom a rovnaký systém plateného vjazdu chcú zaviesť i Turín a Janov.
Martin Novák, Aktuálne
Josef Kašpar, iHned
Düsseldorf
Miliardový spor medzi Spolkovou republikou Nemecko a spoločnosťou Toll Collect po takmer štyroch rokoch dospel do rozhodujúcej fázy. Zmluvné strany sa podľa správ nemeckých médií prvýkrát stretnú pred súdom. Rozhodujúci súd nariadil prvé vypočúvanie pre štát a vlastníkov konzorcia Toll Collect, firmy Daimler, Deutsche Telekom a francúzskeho prevádzkara diaľnic Cofiroute, na tohtoročné leto. Potvrdili to hovorcovia zúčastnených strán. "Pravdepodobne v júni sa uskutoční ústne pojednávanie vo veci", uviedla hovorkyňa spolkového ministra obrany.
Štát od konzorcia kvôli oneskorenému začatiu výberu mýta a následne stratenému zisku požaduje náhradu škody a zmluvné pokuty, ktoré v medziobdobí dosiahli 5,1 mld. eur. Spolková republika vlastníci Toll Collect systém spustili na jeseň 2004. Z dôvodu počiatočných chýb a komplikácií bol výber mýtneho pre nákladné automobily naplno funkčný až v januári 2005. Štát prevádzkovateľom skrátil odmenu a od konzorcia prevádzkovateľov požaduje náhradu škody a stratené príjmy z výberu mýta. Rozhodujúci súd tvoria traja renomovaní právni experti, k nim vedľa profesorov práva Horsta Eidenmüllera a Claus-Wilhelma Canarise patrí rovnako predseda Spolkového súdneho dvora Günter Hirsch.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 02:10