StoryEditor

Benchmarking -- efektívny nástroj podnikového manažmentu

21.01.2003, 23:00

Perex: Trvalý rast konkurencieschopnosti slovenského priemyslu je nutným a najdôležitejším predpokladom nielen začlenenia sa slovenského hospodárstva do hospodárskeho priestoru krajín Európskej únie, ale aj predpokladom zvládnutia globalizačných vplyvov na naše hospodárstvo. Zvyšovanie konkurencieschopnosti je preto hlavným cieľom priemyselnej politiky Ministerstva hospodárstva SR a pre podniky životne dôležitou nevyhnutnosťou.
Ministerstvo hospodárstva pri riešení tohto kľúčového problému nášho priemyslu pomáha najmä tvorbou optimálneho podnikateľského prostredia, sprostredkovaním informácií a špecifickej odbornej pomoci manažmentom podnikov. Preto bolo v roku 2000 pri ministerstve založené Slovenské benchmarkingové informačné centrum (SBIC) s cieľom šíriť vedomosti o metódach benchmarkingu a možnostiach ich využívania ako veľmi efektívneho nástroja podnikového manažmentu najmä v malých a stredných podnikoch. SBIC je národným centrom benchmarkingu v rámci siete Európskych centier, ako aj Globálnej siete centier benchmarkingu.

Odpoveď na otázku: Prečo?
Benchmarking je u nás veľmi málo známy pojem a takmer neznámy ako metóda podnikového manažmentu. Myšlienka využitia benchmarkingu nie je nová, nové sú metódy, spôsoby a zameranie. V protiklade k doterajším porovnávacím štúdiám nie je benchmarking založený na jednoduchých číselných porovnávaniach výkonových parametrov podnikov. Benchmarking sa zameriava na techniky a stratégie úspechu úspešných podnikov a organizácií, prekračujúc pri tom hranice odvetví, regiónov, prípadne aj štátov. Základná otázka pri benchmarkingu neznie: ako?, respektíve: o koľko zaostávam?, ale sa hľadá odpoveď na otázku: Prečo zaostávam? Prečo je najlepší najlepším? Benchmarking je spôsob a cesta, ako postupne zvyšovať svoju úroveň konkurencieschopnosti a stávať sa najlepším na rôznych úrovniach.
Je veľa rôznych definícií benchmarkingu, podľa druhu a zamerania. Základný princíp benchmarkingu veľmi dobre vystihujú nasledovné definície:
˙ Benchmarking je sledovanie iných s cieľom učiť sa od nich.
˙ Benchmarking je systematické a kontinuálne porovnávanie produktov, služieb, praktík a charakteristík organizačných jednotiek zabezpečujúcich medzinárodnú konkurencieschopnosť podnikov.

Využívanie vo svete
Európske podniky začali využívať tento nástroj manažmentu relatívne neskoro -- až v 90. rokoch a je to považované za jednu z príčin výrazného zaostávania niektorých priemyselných odvetví EÚ za Japonskom a USA, v ktorých prvé začiatky vyžívania benchmarkingu boli už v 60., resp. 70. rokoch. V snahe odstrániť toto zaostávanie EÚ a "stať sa v prvej dekáde tohto storočia najsilnejším hospodárskym zoskupením sveta" (vyhlásenie EÚ počas francúzskeho predsedníctva) Komisia EÚ začala, okrem iných opatrení, uskutočňovať v rámci Programu REACTE pilotný projekt budovania celoeurópskej siete Centier Benchmarkingu, aby pomohli najmä malému a strednému podnikaniu pri zavádzaní benchmarkingu do podnikovej praxe.
Benchmarking nie je módnym pojmom, resp. dočasným trendom podnikového manažmentu, ale kontinuálne používaným a využívaným nástrojom manažmentu podnikov. Pre naplnenie ambície Slovenska stať sa rovnocenným partnerom krajín hospodárskeho zoskupenia EÚ nebude však stačiť len viac-menej úspešné uzatvorenie negociačných kapitol, ale bude potrebné najmä splnenie tzv. Kodanských kritérií, z ktorých sú pre priemysel veľmi závažné najmä tieto:
˙ Krajiny musia akceptovať ciele hospodárskej, menovej a politickej únie v EÚ.
˙ Krajiny musia byť konkurencieschopné, t. j. schopné odolávať konkurenčnému tlaku voľného trhu EÚ.

Benchmarking v SR
Na zvyšovaní konkurencieschopnosti slovenských podnikov sa bude významnou mierou podieľať SBIC, šírením informácií o benchmarkingu a uskutočňovaním bechmarkingových projektov.
SBIC prestalo byť v druhom polroku 2001 iba formálne založeným útvarom ministerstva po tom, ako ho EKONOM-SERVIS (ES) doplnil. Prvoradou úlohou SBIC/ES, po vytvorení základnej organizačnej štruktúry, bolo šíriť informácie o metódach benchmarkingu, ako významnom nástroji najmä podnikového manažmentu -- u nás prakticky neznámom, a preto nevyužívanom.
Na Slovensku dovtedy neboli prakticky žiadne študijné a informačné materiály zaoberajúce sa metódami benchmarkingu. Prvé materiály sa získavali zo zahraničných prekladov, ako aj z nadväzovania kontaktov v zahraničí, napríklad s nemeckým centrom benchmarkingu (IZB) pri Fraunhoferovom Inštitúte v Berlíne. Získané poznatky pomohli v r. 2001 začať informačnú kampaň SBIC/ES a hlavným informačným a kontaktným médiom sa stala webová stránka SBIC: www.sbic.sk. Okrem informácií o SBIC sú na stránke uvedené metódy benchmarkingu a možnosti aplikácie.
Pred začatím pilotných projektov podnikového benchmarkingu bola dotazníkovou formou preverovaná úroveň poznatkov 130 podnikových manažmentov o metódach benchmarkingu a ich praktického využívania. Bola to reprezentatívna vzorka firiem. Výsledkom bol poznatok, že treba zintenzívniť informačnú kampaň na podnikovej úrovni. Bol vypracovaný vzdelávací program pre podnikové manažmenty skladajúci sa zo štyroch úrovní prezentácie benchmarkingu a podľa potrieb, resp. záujmu podnikového manažmentu.

Benchmarking v podnikoch
V rámci grantového programu Phare na podporu exportu a investícií predložil EKONOM-SERVIS projekt rýchleho uskutočňovania benchmarkingu na podnikovej úrovni. Návrh prijala výberová komisia a začal sa výber podnikov pre pilotné projekty podnikového benchmarkingu na Slovensku. V prvej fáze v elektrotechnickom priemysle a v druhej fáze v podnikoch, ktoré sa zúčastnili na dotazníkovom prieskume. Prvá fáza projektu bola dokončená koncom roku 2002 a druhá sa uskutoční začiatkom roku 2003. V úvodnom vzdelávacom programe získal podnikový manažment informácie o metódach benchmarkingu a o možnostiach ich permanentného praktického využívania ako nástrojov podnikového manažmentu pri zvyšovaní konkurencieschopnosti.
Projekt pomohol získať podnikom podrobné informácie o ich slabých aj silných stránkach, získať reálny obraz o svojej pozícii vzhľadom na podniky krajín EÚ, ako aj to, akú pozíciu by mali, ak by sa už teraz nachádzali v hospodárskom priestore krajín EÚ.
Firmy takto získali možnosť vyžiť v predstihu získané informácie na odstránenie slabých stránok už počas predvstupového obdobia. V úzkej spolupráci s manažmentom firmy bude vypracovaný plán zlepšenia i s praktickými krokmi, po uskutočnení ktorých približne o rok sa takéto hodnotenie opäť zopakuje.
SBIC/ES plánuje v tomto roku uskutočniť druhú fázu projektu podnikového benchmarkingu, minimálne v 10 podnikoch. Využije pritom praktické skúsenosti z prvých projektov. V ďalších rokoch sa bude počet podnikov zapojených do projektu zvyšovať a najmä po vstupe Slovenska do EÚ, keď sa podobné hodnotenia stanú bežnou záležitosťou a benchmarking sa stane štandardnou metódou podnikového manažmentu úspešných podnikov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 10:32