Mobilné čerpacie stanice propán-butánu (LPG), ktoré sa v poslednom čase objavujú popri klasických čerpacích staniciach, znamenajú podľa zástupcov Združenia odborníkov plynárenských zariadení (ZOPZ) čoraz väčší problém. "Najväčším problémom používania týchto čerpacích staníc na kolesách je nedostatočná bezpečnosť nielen pri čerpaní, ale aj pri ich umiestňovaní v blízkosti benzínových čerpacích staníc. Hrozí tu obrovské nebezpečenstvo, pretože nespĺňajú nielen bezpečnostné, ale ani technické požiadavky," vyhlásil predseda ZOPZ Milan Novodomský.
Podľa Novodomského je prevádzka takýchto čerpacích staníc špecifikom Slovenskej a Českej republiky a vznikajú ako dôsledok snahy vyhnúť sa stavebnému konaniu a znížiť investičné náklady. "Takzvané mobilné čerpacie stanice LPG sú totiž prevádzkované bez evidenčného čísla na podvozku, preto je názov "mobilné" jednoznačne zavádzajúci. Mobilná čerpacia stanica ako prestavba vozidla musí byť schválená príslušným orgánom štátnej správy na úseku dopravy," uviedol Gabriel Pinter, člen rady ZOPZ.
Problémy staníc LPG
Podľa zástupcov ZOPZ tzv. mobilná čerpacia stanica nezodpovedá potrebným požiadavkám v nasledujúcich bodoch: použitý zásobník je výrobcom charakterizovaný ako tlaková nádoba stabilná. Tá by však mala byť priskrutkovaná k pevnému základu, a nie na podvozok. Podvozok rovnako nespĺňa požiarnu odolnosť 120 minút, pričom je na ňom umiestnený trvalo horľavý materiál -- pneumatiky. Výdajový stojan je umiestnený v ochrannom pásme zásobníka, a tak dochádza k vzájomnému ohrozovaniu medzi zásobníkom a výdajovým stojanom. Každé tankujúce vozidlo stojí v ochrannom pásme zásobníka a nezaškolené osoby (vodič, príp. posádka vozidla) sa pohybujú v ochrannom pásme zásobníka, čím sú vystavené dvojakému nebezpečenstvu. Vážnym problémom je podľa názoru ZOPZ aj vyústenie poistných ventilov, ktoré v prípade uvoľňovania tlaku plynu do ovzdušia môže zasiahnuť osoby, ktoré sa pri čerpaní LPG pohybujú pri výdajovom stojane.
Smer k bezpečnosti
"Ak by skutočne malo ísť o mobilnú čerpaciu stanicu, potom by musela spĺňať stanovené požiadavky," uvádza G. Pinter. "Tlaková nádoba musí byť vypočítaná, konštruovaná, vyrábaná a skúšaná podľa Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR), vybavenie armatúrami musí rovnako zodpovedať ADR, ako napríklad meranie hladiny hladinomerom a nezávisle kapilárnymi rúrkami." Podľa predstaviteľov ZOPZ toto na mobilných čerpacích staniciach LPG chýba a meria sa iba hladinomerom. "V prípade jeho zlyhania môže veľmi ľahko dôjsť k nebezpečnej situácii prečerpania nádrže a následnému rozplynutiu propán-butánového plynu do okolia. Keďže vieme, že vysoko horľavý zemný plyn je ťažký a drží sa pri zemi, následne stačí na vznietenie odhodená cigareta," varuje G. Pinter. Podľa neho je tiež nedostatkom týchto staníc aj nemeranie teploty plynu v zásobníku a nedostatočná ochrana poistného ventilu jeho nesprávnym umiestnením.
Pohľad inšpektora
Vrchný inšpektor Ministerstva vnútra SR Prezídia Hasičského a záchranného zboru, Ladislav Wesselényi uviedol, že prezídium sa za posledné tri roky stretáva s dodatočne inštalovanou technológiou pozostávajúcou z tlakovej nádoby (stabilnej tlakovej nádoby a ostatných prvkov tvoriacich čerpaciu stanicu LPG na už schválený typ jednonápravového alebo dvojnápravového prípojného vozidla). "Takéto vozidlá prezídium nepovažuje za mobilnú čerpaciu stanicu LPG. Dôvodom je skutočnosť, že k predmetnému technickému riešeniu, ktoré predstavuje prestavba vozidla, nepredložil jeho výrobca ani dovozca schválenie príslušným orgánom štátnej správy na úseku dopravy," dodal Wesselényi.