Slovenská ratingová agentúraTM, ktorá je od roku 2003 členom skupiny European Rating AgencyTM, priradila svoje ďalšie verejné ratingové hodnotenia. Prvé ratingové hodnotenie získala mestská časť Bratislava -- Vajnory. K ďalším ratingovým hodnoteniam patrili aktualizácie ratingových hodnotení mesta Malacky a mesta Sereď. Slovenská ratingová agentúra si tak naďalej počtom verejných ratingových hodnotení udržiava pozíciu lídra na slovenskom trhu.
Prvé ratingové hodnotenie mestskej časti Bratislava -- Vajnory
Slovenská ratingová agentúra priraďuje Mestskej časti Bratislava -- Vajnory nasledujúce ratingové hodnotenie:
Dlhodobý korunový rating BB+ (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S3
Mestskej časti Bratislava -- Vajnory bolo priradené dlhodobé ratingové hodnotenie v kategórii transakcií v slovenských korunách BB+ (stabilný výhľad). V kategórii transakcií v cudzích menách bolo mestskej časti Bratislava -- Vajnory priradené ratingové hodnotenie BB (stabilný výhľad). Krátkodobé ratingové hodnotenie mestskej časti Bratislava -- Vajnory je S3, čo je najlepšie možné krátkodobé ratingové hodnotenie pre subjekty dosahujúce dlhodobé ratingové hodnotenie BB+.
Zdôvodnenie:
Mestská časť Bratislava -- Vajnory patrí svojou rozlohou (13,5 km2) a počtom obyvateľov 4 134 (k ultimu roka 2003) medzi menšie mestské časti hlavného mesta SR Bratislavy. Z politicko-správneho hľadiska patrí do okresu Bratislava III. Jestvujúce prírodné danosti a tradícia v oblasti ľudových remesiel a vinohradníctva vytvárajú potenciál na rozvoj cestového ruchu.
V oblasti prípravy dokumentov strategického charakteru mestská časť predpokladá ukončenie spracovania Plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja budúci rok. Už v súčasnosti má však jasnú predstavu o svojom budúcom profilovaní.
Agentúra vníma významnú neistotu vonkajšieho prostredia v súvislosti s prebiehajúcou fiškálnou decentralizáciou. Vzhľadom na zmenu zákona o miestnych daniach a poplatku za komunálny odpad sa správcom dane z nehnuteľností a príjemcom dane z príjmu stalo hlavné mesto (s výnimkou prechodného obdobia roku 2005). Prerozdeľovanie týchto daní na mestské časti bude od roku 2006 prebiehať prerozdeľovacím mechanizmom prostredníctvom magistrátu hlavného mesta.
Finančné hospodárenie mestskej časti je stabilné. V období rokov 2003 -- 2004 bolo hospodárenie mestskej časti prebytkové. K ultimu roku 2004 vykázala mestská časť prebytok vo výške 3 398 tis. Sk. Objem disponibilných zdrojov mestskej časti tak k 30. 6. 2005 presiahol 24,8 mil. Sk. Krátkodobé záväzky mestskej časti k ultimu roku 2004 boli kryté objemom disponibilných prostriedkov takmer 16-násobne. Prístup mestskej časti v oblasti čerpania úverových zdrojov na financovanie investičných zámerov je veľmi konzervatívny.
Systém interného riadenia vrátane finančného riadenia je v podmienkach miestneho úradu vytváraný postupne. Podporným nástrojom interného riadenia by mal byť aj komplexný informačný systém, ktorý sa v súčasnosti nachádza v štádiu budovania. Mestská časť disponuje základnými internými smernicami, ktoré bližšie upravujú chod MsÚ a spôsob nakladania s verejnými prostriedkami.
Mesto Sereď s tradične kvalitným ratingovým hodnotením
Slovenská ratingová agentúraTM potvrdzuje mestu Sereď nasledujúce ratingové hodnotenie:
Dlhodobý korunový rating BBB- (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB+ (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S2
Mestu Sereď bolo priradené dlhodobé ratingové hodnotenie v kategórii transakcií v slovenských korunách BBB- (stabilný výhľad). V kategórii transakcií v cudzích menách bolo Mestu Sereď priradené ratingové hodnotenie BB+ (stabilný výhľad). Krátkodobé ratingové hodnotenie Mesta Sereď je S2, čo je najlepšie možné krátkodobé ratingové hodnotenie pre subjekty dosahujúce dlhodobé ratingové hodnotenie BBB-.
Zdôvodnenie:
Dlhodobý rozvoj mesta vychádza zo schváleného Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Sereď na roky 2004 -- 2013, ktorý bol prijatý v decembri 2004. Prijatím strategického dokumentu bol definovaný ďalší rozvoj mesta v siedmich oblastiach pokrývajúcich všetky oblasti života v meste. Podrobnejšie rozpracovanie strategických investičných zámerov je predmetom akčných plánov. Kontinuitu v napĺňaní strategických cieľov rozvoja mesta agentúra hodnotí pozitívne.
Jednou z priorít rozvoja mesta je vybudovanie priemyselného parku, ktorý prinesie nové pracovné možnosti v meste a okolí, čím sa posilní ekonomický potenciál regiónu. V súčasnosti je vydané rozhodnutie o umiestnení stavby na technickú infraštruktúru a inkubátor a prebieha výkup pozemkov. Bola spracovaná a podaná žiadosť na MH SR o dotáciu na vybudovanie infraštruktúry. V časti priemyselnej zóny, ktorej súčasťou je priemyselný park, už prevádzkuje svoju činnosť zahraničný investor.
Finančné hospodárenie mesta považujeme aj naďalej za stabilné. Za rok 2004 mesto vytvorilo prebytok hospodárenia v objeme 5 148 tis. Sk. Mesto disponuje dostatkom zdrojov na uhrádzanie svojich záväzkov a neeviduje záväzky po lehote splatnosti. Mesto v súčasnosti napĺňa kritériá nových rozpočtových pravidiel platných od roku 2005 a zadlženosť k bežným príjmom vrátane úveru čerpaného v roku 2005 dosiahne 21,8 %, pričom zákonný limit je 60 %.
Mesto aktívne spracúva žiadosti o čerpanie finančných prostriedkov z fondov EÚ a domácich podporných programov. Mesto čerpaním grantov zabezpečuje aj financovanie rôznych podujatí v oblastiach cezhraničnej spolupráce.
V oblasti ochrany a skvalitnenia životného prostredia, ktorá je pre mesto vysokou prioritou, má mesto jasne definovanú koncepciu, čo agentúra hodnotí pozitívne. Aj v tomto roku úspešne pokračuje projekt v oblasti separácie odpadov zameraný na výchovu najmladšej generácie a osvetu a na vybudovanie areálu Zberného dvora.
Mesto Malacky -- stabilný subjekt municipálneho trhu
Slovenská ratingová agentúra potvrdzuje ratingové hodnotenie mestu Malacky a upravuje ratingový výhľad nasledovne:
Dlhodobý korunový rating BB+ (stabilný výhľad)
Dlhodobý devízový rating BB (stabilný výhľad)
Krátkodobý rating S3
Mestu Malacky je priradené dlhodobé ratingové hodnotenie v kategórii transakcií v slovenských korunách BB+ (stabilný výhľad). Ratingové hodnotenie štátu v kategórií transakcií v slovenských korunách je A- (stabilný výhľad). V kategórii transakcií v cudzích menách je Mestu Malacky priradené ratingové hodnotenie BB (stabilný výhľad). Krátkodobé ratingové hodnotenie mesta Malacky je S3, čo je najlepšie možné krátkodobé ratingové hodnotenie pre subjekty dosahujúce dlhodobé ratingové hodnotenie BB+.
Zdôvodnenie:
Mesto Malacky schválilo v uplynulom období základný strategický dokument -- Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktorý pokrýva všetky oblasti rozvoja mesta. Napĺňanie strategických cieľov mesta je kontinuálne, čo agentúra hodnotí pozitívne. Prioritnou rozvojovou oblasťou mesta zostáva aj naďalej podpora podnikania a zamestnanosti v meste a okolí. S týmto cieľom mesto v minulom roku uviedlo do prevádzky podnikateľský inkubátor, ktorého predpoklady a očakávania sa už po ročnom pôsobení napĺňajú.
V oblasti financovania investičných aktivít mesto využíva všetky dostupné možnosti financovania z nenávratných programov. Úspešnosť mesta pri uchádzaní sa o prostriedkov z grantových schém je vysoká. Mesto spracúva projekty zabezpečujúce rozvoj mesta vo všetkých prierezových oblastiach (projekty podporujúce rozvoj podnikateľského prostredia a zvyšovanie kvality života v meste).
Finančné hospodárenie mesta sa stabilizovalo a k ultimu roku 2004 mesto neevidovalo záväzky po lehote splatnosti. Agentúra však odporúča zvýšiť stupeň monitorovania vzájomnej previazanosti rozpočtovania s plánovaním cash-flow. Reálny prebytok mesta za rok 2004 v objeme 19 134 tis. Sk vytvoril predpoklady na realizáciu plánovaných investičných potrieb mesta v ďalšom roku. Z dôvodu čerpania úveru v roku 2004 došlo k zvýšeniu ukazovateľa zadlženosti k bežným príjmom na 21,65 % k ultimu roku 2004. Zadlženosť mesta aj napriek tomu je pre mesto akceptovateľná z hľadiska budúcej dlhovej služby.
Agentúra hodnotí pozitívne snahy vedenia mesta zamerané na skvalitnenie interného riadenia. Jednou z nich je úplná automatizácia činností v rámci MsÚ v priebehu roku 2006 a dokončenie procesu personálno-procesného auditu.