Zdá sa, že slovenský hip-hop už definitívne opustil underground a čoraz väčšmi sa stáva súčasťou populárnej kultúry v tom najlepšom zmysle slova. Po úspechoch piešťanského Kontrafaktu a ďalších sa svojou dlhohrajúcou platňou o slovo prihlásila osoba, ktorá je hip-hopovej komunite už nejaký ten rôčik dobre známa. DJ a MC v jednej osobe -- Vec, legendárna súčasť nemenej legendárnych, i keď dnes už neexistujúcich Trosiek, vydal nedávno svoj prvý sólový album Dobré ráno (EMI), na ktorý sa rozhodne oplatilo čakať.
Album otvára povinné intro, z ktorého je aj menej znalým jasné, že napriek dlhodobému "študijnému" a pracovnému pobytu v Bratislave Vec ostáva importom zo Zlatých Moraviec. Už z prvých rýmov cítiť umnú prácu so slovom a s dvojzmyselnou iróniou, ktorá je tomuto junákovi z "Calex City" vlastná. Svoj arzenál ironických "odpalov" však tento rapper naplno predvedie až v nasledujúcich skladbách. Vec svojich rýmujúcich kamarátov vyzdvihuje rovnako, ako tých znepriatelených zhadzuje a rýchlokvasené mediálne úkazy pochybnej kvality posiela do zatratenia vyberane nevyberaným spôsobom. Napriek tomu však neupadá do bezhlavého hromženia a drží si svoj nadhľad a zmysel pre humor (Sa zobuďte). Pre Veca sú príznačné ironizujúce texty a ľahšie témy (Na horách, DJ), no nebráni sa ani vážnejším a nepochybne kvalitným textom o živote v metropole (S vlkmi žijem, s vlkmi vyjem), ba dokonca prekvapí aj rapovým lovesongom (S tebou), v ktorom vďaka samplovaniu ožije jedinečný Karol Duchoň. I keď romantická poloha Vecovi až tak celkom nesvedčí, povinné hip-hopové figúry zvláda na výbornú. Ako sa patrí, "elpéčku" uzatvárajú odľahčené kúsky na tému nežného pohlavia (Čaute baby) a klasické klubovky (Gde ste, Ruky hore).
V prejave rešpektu i nesúhlasu, v kritike spoločnosti či v burcovaní davu Vecovi úspešne sekundujú dôležité postavy slovenskej hip-hopovej scény: Ego a Rytmus z Kontrafaktu, Cigo a Kardinál Korec z H16, Čistychov, Zverina a Kam?Čo?.
Celkový priaznivý dojem z nahrávky podčiarkuje aj kvalitná hudobná produkcia, náučné skity (Gramatické okienko) a inštrumentálky. Na zvuku sa svojím mixom a, samozrejme, scratchom v nemalej miere podpísal DJ Jazzy. Zaujme i dídžejská exhibícia, v ktorej sa pozvoľna prechádza z hip-hopového scratchu do drum'n'bassového (Oblečte si kroje). Kvalitný zvuk spolu s trefne miereným a dobre nabrúseným slovom dodávajú Dobrému ránu na úplnosti.
Životaschopnosť slovenského hip-hopu dokazuje aj slabá hodinka strávená pri počúvaní Dobrého rána. Vec hneď v úvode oddelí hip-hopové zrno od pliev, a tak si môžu počúvanie tohto albumu dopriať aj ľudia, ktorí podobnú hudbu doteraz registrovali len prostredníctvom klipov na rôznych hudobných kanáloch. Neznalí sa musia pripraviť hádam len na bezprostredný slovník, ktorý je rapu vlastný, no v porovnaní s Kontrafaktom ide skôr o vysielanie pre najmenších. Slovenský hip-hop je tu a má čo povedať. Aj tento album je toho dôkazom.
StoryEditor
