StoryEditor

Reklamácie a daň z príjmov

Reklamácie a spôsob ich riešenia majú daňové dosahy z hľadiska tak dane z príjmov právnických osôb, ako aj DPH. Rovnako sa týkajú kupujúceho i predávajúceho, t. j. odberateľa i dodávateľa.

Zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov rieši problematiku reklamácií vo všeobecnej rovine. Účtovným dokladom preukazujúcim opodstatnenosť reklamačného konania je okrem uvedených dokumentácií vecného charakteru dobropis. Dobropis musí zodpovedať jednému zo základných účtovných a následne I daňových princípov, a to je princíp aktuálneho účtovníctva. Jeho aplikácia v praxi znamená dodržanie zásady účtovania účtovného dokladu do príslušného účtovného obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisí.
V prípade, že na základe podpornej dokumentácie bolo reklamačné konanie objektívne a opodstatnené a je vystavený účtovný doklad dobropis, znamená to účtovanie v presne známom ocenení. V prípade, že dobropis nebol na základe podpornej dokumentácie vystavený v príslušnom zdaňovacom období, rieši sa problematika reklamačných konaní formou dohadných účtov aktívnych, resp. pasívnych. Ich použitie v účtovníctve podlieha trom kritériám:
* je známy účel (podporná dokumentácia reklamačného konania),
* je známe obdobie, ktorého sa reklamácia týka,
* neznáma je presná výška reklamácie, keďže spoločnosť zatiaľ nedostala dobropis.

Príklad:
Odberateľ nakúpil v decembri 2000 služby vykonané dodávateľským spôsobom. Pri ich prebierke boli zistené kvalitatívne nedostatky, o čom bol vypracovaný zápis prezentujúci nedodržanie kvality dodávky, odsúhlasený zmluvnými stranami. Nekvalita na základe objektívneho posúdenia nezávislým znalcom predstavovala v zmysle zápisu výšku približne 30 % z ceny, vyplývajúcej zo zmluvného vzťahu, pričom plná výška ceny bola 100 000 Sk. Dodávateľ fakturoval plnenie v mesiaci december v plnej výške. Na základe zmluvy je povinný do 15 dní odo dňa zistených nedostatkov vystaviť dobropis. Dobropis bol vystavený vo výške 31 000 Sk v januári 2001.

Účtovanie u odberateľa v rokoch 2000 a 2001 zachytáva tabuľka:
Rok Text Sk MD D
2000 Faktúra za uskutočnené služby 100 000 518 321
2000 Dohadná položka na očakávaný dobropis 30 000 388 518
2001 Dobropis získaný v januári 2001 30 000 321 388
- - 1 000 -518 (resp. 321) -321 (resp. 518)
2001 Výpis z bankového účtu -- úhrada plnenia 69 000 321 221

Účtovanie u dodávateľa v rokoch 2000 a 2001 prebieha nasledujúcim spôsobom:
Rok Text Sk MD D
2000 Faktúra za uskutočnené služby 100 000 311 602
2000 Dohadná položka k dobropisu 30 000 -- -602
-- 389
2001 Dobropis vystavený v januári 2001 30 000 389 311
-- -- 1.000 -311 (resp. 602) -602 (resp. 311)
2001 Výpis z bankového účtu -- prijatá úhrada 221 221 311

Za predpokladu uznania reklamácie odberateľa voči dodávateľovi po zapletení faktúry sa v rámci zúčtovacích vzťahov používa účet 315 -- Ostatné pohľadávky. Za predpokladu uznania reklamácie dodávateľa voči odberateľovi po zaplatení faktúry sa používa účet 325 -- Ostatné záväzky.

Príklad:
Kupujúci obstaral hmotný investičný majetok, ktorý následne zaradil do používania. Po zaplatení fakturácie v rámci záručnej lehoty reklamoval kvalitu investičného majetku. Dodávateľ reklamáciu uznal v plnej výške a dobropis plnil náhradnou dodávkou.

Účtovanie u kupujúceho je naznačené v prehľadnej tabuľke:
Text MD D
Faktúra za dodávku hmotného investičného majetku 042 321
Úhrada záväzku z bankového účtu 321 221
Reklamácia odberateľa voči dodávateľovi -- dobropis 315 042
Úhrada dobropisu náhradnou dodávkou 042 315

Účtovanie u predávajúceho sa uskutoční nasledujúcimi účtovnými zápismi:
Text MD D
Faktúra za dodávku hmotného investičného majetku 311 601
Prijatá úhrada na bankový účet 221 311
Reklamácia dodávateľa voči odberateľovi -- dobropis 601 325
Úhrada dobropisu náhradnou dodávkou 325 601

Príručku Daňovo uznateľné náklady pre obchodné spoločnosti účtujúce v podvojnom účtovníctve od A po Z tvorí 52 hesiel daňových a nedaňových nákladov, okrem iného aj komplexne spracovaná problematika reklamácií z hľadiska dane z príjmov a DPH.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 00:36