Firemnú filantropiu a spoločenskú zodpovednosť firiem si ľudia zvyknú zamieňať. Niet sa čo diviť. V dnešných časoch nemožno obsiahnuť všetko poznanie tohto sveta. Veci, ktoré sa nás priamo netýkajú, vnímame skreslene, skratkovito, prostredníctvom asociácií.
Firemná filantropia je jednou z najviditeľnejších oblastí spoločenskej zodpovednosti firiem. Aj to je dôvod, prečo dochádza k ich zámene. Pozoruhodné je však niečo iné. Filantropia -- podľa definície konanie, ktoré vedie k vedomej podpore jednotlivcov alebo skupín -- sa zvykne asociovať s nezištnosťou. Samozrejme v prípade, že ide o človeka filantropa. Zvyčajne je to ten, ktorý je už "za vodou" a chce sa rozumným spôsobom rozdeliť o to, čo má. S firemnou filantropiou je to inak. Podľa prieskumov, ktoré uskutočnila agentúra FOCUS pre Fórum Donorov, význam pojmu filantropia pozná len štvrtina Slovákov. Na druhej strane takmer všetci už počuli o tom, že nejaký podnik prispel na dobročinné účely či podporil verejnoprospešný projekt. Zároveň najčastejším dôvodom, prečo firmy prispievajú z vlastných prostriedkov na dobročinnosť, podľa respondentov je predovšetkým skutočnosť, že si tým chcú urobiť dobré meno. Firemná filantropia sa teda u nich asociuje skôr so zištnosťou. Prirodzene. Firmy sú tu preto, aby produkovali zisk. Nikto z tých, ktorí ctia právo na súkromné vlastníctvo, by nemal očakávať nič iné.
Ostatné motívy, prečo firmy investovali do filantropie, by mali vysvetľovať ich správy o spoločenskej zodpovednosti. Tie predstavujú akúsi obdobu ročných správ. Hovoria o tom, čo firmy za určité obdobie urobili pre to, aby odstránili externality, ktoré negatívne pôsobia na spoločnosť. Práve tieto správy môžu, či vlastne musia, vysvetliť, aký je rozdiel medzi spoločenskou zodpovednosťou firiem a filantropiou a aké sú dôvody, prečo podporujú tú-ktorú oblasť.
Michal Bunčák, autor je sociológ