StoryEditor

Sponzori nášho filmu ožívajú. Báthoryčka ich nezabije

31.03.2006, 00:00
Na filmových plátnach vo svete sa objavujú už niekoľko desaťročí. K imidžu hlavnej postavy starostlivo zvolené značky áut, alkoholu, cigariet, hodiniek, počítačov, cukríkov... Chvíľu trvalo, kým aj českí a slovenskí hrdinovia začali jazdiť na Renaultoch, telefonovať vďaka Motorole, piť Kofolu či žuť korbáčiky Milsy. Zrak neklame -- tunajšie firmy objavili filmy.

Medzi najväčších podporovateľov kinematografie v susednom Česku patrí automobilová spoločnosť Renault. Na filmových projektoch spolupracuje už päť rokov. Značka sa objavila v Samotároch, Děvčátku, vo filme Jedna ruka netleská, Želaroch či Pupende. Vlani zase predstavili nový sponzorský projekt plynárenské distribučné spoločnosti na čele s RWE Transgas. V rokoch 2006 -- 2007 venujú tamojším filmárom 40 miliónov českých korún.

Dobrý pocit nestačí
Aktuálne sa skupina RWE podieľa na uvedení Rafťákov režiséra Karla Janáka, rodinnej komédie Marie Poledňákovej Jak se krotí krokodýli a filmovej podoby románu Michala Viewegha Účastníci zájezdu.
Producent Krokodýlov Miloslav Šmídmajer tvrdí -- ak nejaká spoločnosť vstupuje do filmu, hovorí tým, že je silná, prosperuje, môže si to dovoliť. "Patrí teda medzi odvážne, kreatívne, neskostnatené firmy, ktoré chcú komunikovať s konkrétnymi cieľovými skupinami." Podľa neho nik nepodporuje kinematografiu pre dobrý pocit -- ide o regulárny a rafinovaný spôsob reklamy. Televíznych spotov sú pritom už ľudia presýtení. "Ale filmy majú radi. Ochotne sa nechajú unášať príbehom alebo rozosmiať komédiou. A keď je v zábere krčma, nezdá sa im čudné, ak na ,pípe' visí konkrétna značka."
O účinnosti takejto reklamy svedčí napríklad analýza Poštovní spořitelny, sponzora mimoriadne úspešnej tínedžerskej komédie Snouborďáci. Zatiaľ čo počet otváraných účtov Programu Junior sa pred kampaňou spojenou s filmom zvyšoval o viac ako 860 mesačne, počas nej to bolo o viac ako 1 720 účtov. Čiže takmer stopercentný nárast...

Kto viac vypije
Súkromné aj štátne firmy rady podporujú kinematografiu prostredníctvom festivalov. Pri osvedčených podujatiach s tradíciou sa predpokladá veľká účasť (ktorú jednotlivé filmy nezaručia), oslovujú široké spektrum divákov, ponúkajú sponzorom pestré možnosti propagácie značky. Generálnym partnerom aktuálneho Febiofestu v Česku aj na Slovensku je už niekoľko rokov ČSOB. "Festival navštívi ročne 15-tisíc divákov. Túto možnosť majú aj vďaka našej finančnej podpore. Očakávame, že spojenie značky s divácky žiadaným festivalom sa pozitívne odzrkadlí v celkovom vnímaní banky verejnosťou," hovorí manažérka banky Marta Krejcarová. Spoločnosť vypísala aj grant vo výške jedného milióna slovenských korún, ktorý vlani prerozdelila medzi 29 študentských médií, z veľkej časti medzi filmové kluby. Týmto sa balík, určený na sponzoring filmov, vyčerpal. Banka preto zatiaľ neplánuje financovať autorské projekty slovenských tvorcov.
Partnerom festivalu animovaných filmov Áčko je Kofola, ktorá sa objavila aj pri minuloročnom slovenskom filme O dve slabiky pozadu. Spoluprácu iniciovala producentská spoločnosť Trigon Production v snahe nájsť prostriedky na propagáciu titulu. "Základným princípom výberu partnerov bolo, aby reklama nenarušila umeleckú hodnotu filmu, značky museli akceptovať dramaturgiu a vierohodnosť ich zobrazovania v reálnom živote," vysvetľuje Katarína Sečkárová. Popri výrobcovi nealkoholických nápojov tieto podmienky splnili aj spomenuté korbáčiky firmy Milsy. Branislavovi Burákovi, manažérovi Kofoly vyhovuje, ak autori vykreslia úlohy vo filme tak, aby sa ich produkty stali prirodzenou súčasťou príbehu. "Logo Kofola v záverečných titulkoch nemá pre značku -- v porovnaní s ostatnou komunikáciou -- veľkú hodnotu." Ako dodal, Kofola podľa svojich možností rada podporí každý nový slovenský film.

Pošta pre Jakubiska
Dôležitým mecenášom slovenskej kinematografie sa možno v blízkej budúcnosti stane Slovenská pošta. Jej rozhodnutie však ovplyvní výsledok momentálnej spolupráce so spoločnosťou Jakubisko Film na projekte Love Story Báthory. Ako uviedla vedúca odboru internej a externej komunikácie Bela Lisáková, pošta očakáva od takejto formy propagácie obchodnej značky prínos. "Miera naplnenia očakávaní ovplyvní našu ďalšiu účasť na podobných projektoch."
Jakubiskov najnovší film je najväčším a najdrahší v doterajšej histórii českej a slovenskej kinematografie, čaká ho celosvetová distribúcia, čo pošta vníma ako príležitosť zviditeľniť značku. Jej príťažlivosť dokazuje aj fakt, že návrh spolupráce vyšiel výnimočne od sponzora. Začiatky pravidelnej pošty na území Slovenska sa datujú do obdobia, keď sa dej Báthory odohráva. Jakubisko teda môže do scenára zakomponovať značku nepriamo -- v podobe peších alebo jazdeckých poslov alebo poštových kočov. Nie je to jeho povinnosť, na základe zmluvy však predstaví poštu na tlačových konferenciách k filmu, ako aj vo všetkých propagačných materiáloch.

A zazvonil... telefón
Zatiaľ čo vo svete sa na financovaní filmov vo veľkej miere podieľajú mobilní operátori, u nás tak robia len čiastkovo. Pôvodný EuroTel podporil film Kruté radosti režiséra Juraja Nvotu, ktorý produkovala spoločnosť ALEF. Jej riaditeľ Marián Urban ubezpečuje, že nešlo o milióny, skôr o státisíce korún -- dnes sú vďační aj za to.
Slovak Telekom (dnes už T-com) zase vstúpil do projektu Konečná stanica režiséra Stanislava Štepku a producenta Milana Stráňavu. "Do scenára nám nezasahovali, spolupráca sa realizovala na základe zmlúv o reklame a sponzoringu," hovorí Stráňava. Celkovo bol film do výšky 35 percent rozpočtu financovaný súkromným sektorom -- inak by ho nemohli nakrútiť.
Najväčší mobilný operátor Orange Slovensko sa na domácich projektoch nepodieľa, financuje skôr premiéry zahraničných filmov v našich kinách. V uplynulom roku tiež pripravili výchovnú reklamnú kampaň Nedovoľte mobilnému telefónu, aby vám pokazil film. Vypnite si ho! Ako uviedol hovorca spoločnosti Peter Tóth, s ponukou na spoluprácu na slovenskom autorskom filmovom projekte zatiaľ Orange Slovensko nikto neoslovil. Dáva azda mobilný operátor signál?

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 05:06