Na Slovensku sa v minulom roku vyradilo z evidencie 46 766 motorových vozidiel, z toho 36 758 osobných. V prvom polroku tohto roka to bolo spolu 20 339 vozidiel, z toho 16 456 osobných. Keďže do konca tohto roka sa musia vymeniť štátne poznávacie značky za nové euroznačky, môže počet vyradených vozidiel v roku 2004 dosiahnuť rekordné číslo. Mnoho vozidiel totiž nemá svojho pána, pretože firmy, družstvá či iné organizácie, ktorým pôvodne patrili, medzitým zanikli. Nové euroznačky dostanú iba majitelia tých áut, ktoré majú platnú technickú a emisnú kontrolu a spĺňajú iné technické parametre. Polícia ešte v novembri predpokladala, že o nové štátne poznávacie značky nepožiada približne tretina evidovaných majiteľov motorových vozidiel.
A máme tu problém, čo s tzv. starými vozidlami...
Pravdupovediac, nie je to nový problém. Staré, vyradené vozidlá, znamenajú jedno z najväčších environmentálnych rizík. Odborníci hovoria, že v aute sa nachádza až tridsaťdva druhov rozličného odpadu, z toho dvanásť nebezpečných. Environmentálnemu riziku, ktoré je spojené so starými vozidlami, sa však môžeme vyhnúť, ak sa tieto vozidlá dostanú tam, kam patria, teda k autorizovaným spracovateľom starých vozidiel. Z osobného automobilu, vážiaceho približne jednu tonu, možno totiž až štyri pätiny, hlavne kovov, recyklovať, znovu použiť alebo regenerovať.
Čo je to staré vozidlo?
Podľa zákona o odpadoch je staré vozidlo také, "ktoré jeho držiteľ chce dať vyradiť z evidencie vozidiel alebo má byť vyradené, alebo bolo vyradené z evidencie vozidiel". Staré je aj také vozidlo, ktorého držiteľ nie je známy, ak je odstavené dlhšie ako tridsať dní na ceste, verejnom priestranstve alebo na inom mieste a jeho odstránenie je potrebné z hľadiska ochrany životného prostredia alebo zachovania estetického vzhľadu obce či osobitne chránenej časti prírody a krajiny.
Staré vozidlo si možno ponechať, môžeme ho tiež previesť na inú osobu alebo ho odovzdať na zber, spracúvanie takýchto vozidiel. Medzi nami je dosť takých občanov, ktorí sa so svojím verným štvorkolesovým pomocníkom, aj keď im už doslúžil, jednoducho nevedia rozlúčiť. V takomto prípade sú povinní predložiť okresnému dopravnému inšpektorátu žiadosť o vyradenie vozidla z evidencie vozidiel a čestné vyhlásenie, že si ho ponechávajú. Zároveň musia do tridsať dní odo dňa vyradenia vozidla z evidencie zabezpečiť na vlastné náklady jeho odstránenie z miesta.
Čo však majú urobiť tí, ktorí sa chcú auta zbaviť? Sú povinní predložiť na okresný dopravný inšpektorát žiadosť o vyradenie vozidla z evidencie vozidiel spolu s potvrdením o jeho prevzatí spracovateľom starých vozidiel. V prípade, že držiteľ starého vozidla nevie, kde sa takéto legálne zariadenie na spracovanie starých vozidiel nachádza, príslušný obvodný alebo krajský úrad životného prostredia je, podľa zákona, povinný mu o tom poskytnúť informáciu.
Najvýhodnejšie riešenie
Odovzdať staré vozidlo autorizovanému spracovateľovi takýchto vozidiel je najefektívnejšie riešenie. Tento spracovateľ je totiž, podľa zákona, nielenže povinný prevziať vozidlo na spracovanie bez akéhokoľvek poplatku, ale držiteľovi vozidla musí zaň vyplatiť aj finančný príspevok tisíc korún. Majiteľ auta sa môže tiež so spracovateľom dohodnúť na kúpnej cene vozidla.
Na Slovensku je zatiaľ šesť subjektov, ktorým Ministerstvo životného prostredia SR udelilo autorizáciu na spracovanie starých vozidiel. Sú nimi spoločnosti s ručením obmedzeným De-S-Pe v Prievidzi, MAVEBA v Hanušovciach nad Topľou, Fe-MARKT v Košiciach, ZSNP RECYKLING v Žiari nad Hronom, Autovraky v Trnave a WIP Autovrakovisko v Šamoríne.
Spracovanie starých vozidiel nie je len ich rozdrvenie na kovový šrot. Prioritné je opätovné použitie častí týchto vozidiel na rovnaký účel, na aký boli vyrobené, ako aj recyklácia vozidiel, teda opätovné spracovanie odpadov zo spracovania starých vozidiel. Po vstupe do Európskej únie nám takýto prístup priamo stanovuje egislatíva, konkrétne smernica 2000/53/ES z 18. septembra 2000 o starých vozidlách.
Táto smernica, ktorú vláda SR premietla do nariadenia č. 153/2004 Z. z., s účinnosťou od 1. apríla, určuje záväzné limity a termíny pre rozsah opätovného použitia častí starých vozidiel, zhodnocovania odpadov zo spracovania týchto vozidiel a ich recyklácie. Tento rozsah, vo vzťahu k priemernej hmotnosti jedného vozidla za rok, sa má pri vozidlách vyrobených pred 1. januárom 1980 zvýšiť k 1. januáru 2006 minimálne na 75 % a pri vozidlách vyrobených od 1. januára 1980 na 85 %, pričom k 1. januáru 2015 to má byť pri všetkých vozidlách až 95 %.
Aj v súvislosti s týmito limitmi a termínmi nás teda čaká úloha urobiť poriadok so starými vozidlami. Realita je totiž taká, že napríklad zo 16 456 osobných áut, ktoré boli na Slovensku odhlásené z evidencie v prvom polroku tohto roka, ich u autorizovaných spracovateľov starých vozidiel skončilo iba 281. Aký bol osud ostatných...?
Inšpektori zistili hrubé prehrešky
Mnohé zo starých vozidiel skončili pravdepodobne u nelegálnych spracovateľov, ktorí nemajú na túto činnosť povolenie Ministerstva životného prostredia SR ani súhlas príslušného obvodného úradu životného prostredia. Výsledky kontrol, ktoré nedávno uskutočnila Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) poukazujú na hrubé porušovanie právnych predpisov týkajúcich sa starých vozidiel.
Z deviatich kontrol, ktoré SIŽP na Slovensku vykonala, bolo sedem zameraných na dodržiavanie povinností spracovateľa starých vozidiel a dve na povinnosti pri zbere starých vozidiel. Inšpektori zistili porušenie zákona vo všetkých kontrolovaných organizáciách. Ani jedna zo siedmich kontrolovaných organizácií, v ktorých odhalili, že spracúvajú staré vozidlá, nemala na túto činnosť udelenú autorizáciu a päť z týchto subjektov nemalo ani súhlas obvodného úradu životného prostredia na spracovanie starých vozidiel. Obidve organizácie, ktoré SIŽP kontrolovala z hľadiska dodržiavania povinností pri zbere starých vozidiel, vykonávali túto činnosť tiež bez súhlasu na zber týchto vozidiel. Inšpektori SIŽP zistili, že ani jedno z kontrolovaných zariadení nespĺňalo všetky technické požiadavky. Plochy, na ktorých sa rozoberajú vozidlá, nie sú napríklad zabezpečené proti únikom škodlivín, priestory na jednotlivé činnosti nie sú vybudované v súlade s požiadavkami vyhlášky, nie je zabezpečené účinné zachytávanie, čistenie alebo zneškodňovanie kvapalín. Inšpektori tiež zistili, že sa nevedie dostatočná evidencia o rozoberaných vozidlách. Nedostatočná je aj evidencia o odpade, ktorý pri tom vzniká a následne sa neplnia ohlasovacie povinnosti, vyplývajúce zo zákona o odpadoch. Úplne alebo čiastočne chýbala informovanosť nelegálnych subjektov o povinnostiach pri spracovaní alebo zbere starých vozidiel.
Tým, ktorí vykonávajú takúto činnosť v rozpore so zákonom, môžu inšpektori SIŽP uložiť až miliónovú pokutu. Pokiaľ dôjde k porušeniu rovnakej povinnosti do jedného roka od právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty, hrozí opätovnému previnilcovi pokuta až do výšky dvojnásobku hornej hranice pokuty.
StoryEditor
Likvidácia starých vozidiel podľa smernice EÚ
Spracovanie starých vozidiel nie je len ich rozdrvenie na kovový šrot. Prioritné je opätovné použitie častí týchto vozidiel na rovnaký účel, na aký boli vyrobené, ako aj recyklácia vozidiel, teda opätovné spracovanie odpadov zo spracovania starých vozidiel alebo ich častí vo výrobnom procese na pôvodný účel alebo na iné účely. Po vstupe do Európskej únie nám takýto prístup priamo stanovuje jej legislatíva, konkrétne Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/53/ES z 18. septembra 2000 o starých vozidlách.
