StoryEditor

Reklamáciu tovaru upravuje zákon

23.03.2006, 23:00
Chladnička, ktorá nechladí, rýchlovarná kanvica, ktorá nezohrieva či práčka, ktorá neperie. Všetko čo sa môže pokaziť, sa aj pokazí. A nemusí ísť iba o elektroniku. Spotrebiteľ však má za svoje peniaze dostať tovar alebo službu, za ktorú si zaplatil. Ak sa tak nestane, podľa zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka môže v záručnej lehote chyby reklamovať.

Chladnička, ktorá nechladí, rýchlovarná kanvica, ktorá nezohrieva či práčka, ktorá neperie. Všetko čo sa môže pokaziť, sa aj pokazí. A nemusí ísť iba o elektroniku. Spotrebiteľ však má za svoje peniaze dostať tovar alebo službu, za ktorú si zaplatil. Ak sa tak nestane, podľa zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka môže v záručnej lehote chyby reklamovať.

Zodpovedá predajca
Záručná lehota podľa Občianskeho zákonníka je 24 mesiacov. Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záruke, nie však menej ako 12 mesiacov. Za chyby, ktoré produkt vykazuje, zodpovedá predávajúci. Reklamáciu si teda spotrebiteľ musí uplatniť tam, kde chybnú vec kupoval. Ak ide o chyby, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu, najneskôr do uplynutia záručnej lehoty. Po uplynutí záručnej lehoty právo na reklamáciu zanikne. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná lehota začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka.
Chyba, ktorá sa prejaví do šiestich mesiacov odo dňa prevzatia, sa považuje za chybu, ktorá bola už v deň prevzatia, ak to neodporuje povahe veci, alebo ak sa nepreukáže opak. Chybu, ktorá sa prejaví v záručnej lehote po šiestich mesiacoch odo dňa prevzatia, môže spotrebiteľ reklamovať, ale rozhodnutie predávajúceho, či reklamáciu uzná, bude závisieť od dôkazov, ktorými spotrebiteľ preukáže, že chyba nevznikla jeho zavinením ani bežným opotrebovaním výrobku.

Povinnosti obchodu
Predávajúci je povinný prijať reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni, vzhľadom na sortiment predávaného tovaru alebo poskytovaných služieb. V predajni musí byť počas celých otváracích hodín prítomný pracovník poverený vybavovaním reklamácií. Platí to napríklad aj o skupinových zájazdoch, kde musí cestovná kancelária zabezpečiť nepretržitú prítomnosť povereného pracovníka, oprávneného vybavovať reklamácie po celý čas cesty.

Rozhodovanie o oprávnenosti
Ak spotrebiteľ výrobok reklamuje, poverený pracovník, by mal o reklamácii rozhodnúť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní.  Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie nedostatku. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva, akoby išlo o chybu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne používať. Čo znamená, že podľa Občianskeho zákonníka má právo na výmenu veci alebo odstúpenie od zmluvy.


Ak sa nedostatok nedá odstrániť, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny tovaru. V prípade, že je chyba odstrániteľná, predávajúci ju musí opraviť bezplatne, včas riadne a bez zbytočného odkladu. Kupujúci pritom môže namiesto odstránenia nedostatku požadovať výmenu veci, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia nedostatku vymeniť tovar alebo službu za bezchybnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe jej vybavenia a to aj vtedy, ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu. Predávajúci musí viesť evidenciu o reklamáciách a túto na požiadanie orgánov, ktoré vykonávajú dozor nad dodržiavaním povinností predávajúcich, predložiť na nahliadnutie.

Záručné lehoty
 
-- Všeobecná záručná lehota pri predaji tovaru v obchode je 24 mesiacov.
-- Pri predaji na objednávku je 24 mesiacov.
-- Pri predaji použitých výrobkov je záručná lehota 12 mesiacov.
-- Pri oprave alebo úprave veci 3 mesiace, záručná lehota vzťahujúca sa na prácu a na nové súčiastky je 24 mesiacov.
-- Osobitne je ustanovená pri zhotovení stavby, a to 3 roky.
--Pri zhotovení stavby je záručná lehota tri roky. Pri niektorých častiach stavieb môže byť záručná lehota kratšia, najmenej však 18 mesiacov.

Čo musí obsahovať záručný list
 
-- meno a priezvisko,
-- obchodné meno alebo názov predávajúceho,
-- jeho sídlo alebo  miesto podnikania,
-- obsah záruky, jej rozsah a podmienky,
-- dĺžku záručnej lehoty a
-- údaje potrebné na uplatnenie záruky.

Zdroj: www.spotrebitelinfo.sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 21:37