StoryEditor

Budúcnosť účelovo orientovaných služieb

16.04.2003, 00:00
Autor:
(js)(js)

Telefóny s bohatou výbavou funkcií a dostupné rýchlejšie pohyblivé siete nútia prevádzkovateľov pohyblivých sietí premýšľať nad ponukou dostupných pútavých účelovo orientovaných služieb pre používateľov. Je veľký rozdiel ak niekto vlastní najnovší mobilný telefón s farebným displejom alebo telefón s funkciou WAP. Rozdiel je najmä v cene, no nepríjemné je najmä to, že ho nemôže prakticky používať bez podpory príslušných služieb. Služby s vhodným obsahom sa musia nachádzať v ponuke pre zákazníkov a musí tiež existovať vhodné obchodné prostredie pre prevádzkovateľov sietí.
Správanie zákazníka sa mení s dostupnosťou nových telefónov pre služby MMS, farebnými displejmi telefónov, rýchlejšími sieťami a multimediálnymi vlastnosťami. Záleží na tom na aký účel budeme chcieť používať naše mobilné telefóny a podľa toho sa vydáme na cestu do novej vzrušujúcej éry. Môžeme naznačiť, niektoré smery rozvoja.
Služby MMS
Na základe realizovanej úspešnej štartovacej dráhy, ktorú vytvorili krátke textové správy (SMS), sa očakáva, že služby multimediálnych správ MMS, ktoré umožnia používateľovi kombinovať bohatý multimediálny obsah s tradičnými správami SMS, ju bude tiež využívať. Najmodernejší mobilný telefón už obsahuje farebný displej a digitálnu kameru a umožňuje prenos farebných obrázkov a video záznamov. V pohyblivej sieti zaručujúcej rýchlejší prenos sa jeho použitie stáva čoraz viac potrebnejšie, pretože spôsob nahrávania textov, grafiky, audio alebo video záznamov sa potom uskutočňuje jednoduchšie.
Služby MMS sa najskôr začali využívať v Japonsku, kde sa podarilo predať niekoľko miliónov mobilných telefónov s kamerami. Kritická podmienka na zdieľanie tejto služby medzi používateľmi je nutnosť zabezpečenia kompatibility mobilných telefónov rôznych výrobcov a schopnosť ich prepojenia s PC, na ktorom sa môže vykonávať editovanie alebo ukladanie obrázkov.
Je potrebné zdôrazniť, že blížiaci sa evidentný úspech služieb MMS naznačuje, že sa určite stanú populárne v podnikovej aj súkromnej sfére. Na zvýraznenie popularity bude potrebná určitý čas, aby sa jednak zabezpečila dodávka potrebného množstva mobilných telefónov na trh, ale tiež na uspokojenie ľudí, ktorí predovšetkým čakajú na nové služby. Potom sa záujem o túto kategóriu služieb ešte zvýši.
Predpokladá sa, že nasýtenie trhu s multimediálnymi aplikáciami sa dosiahne najmenej za dva roky. Prevádzkovatelia sietí, výrobcovia zariadení, vlastníci účelovo orientovaných služieb a vývojový pracovníci zakladajú združenia a uzatvárajú licenčné dohody na urýchlenie dodávok vhodných aplikácií. Niektorí prevádzkovatelia telekomunikačných sietí si už na to zriadili samostatné firmy, napríklad španielsky prevádzkovateľ Telefónica, založil firmu iobox ako prostriedok na realizáciu marketingu s vyzváňacími tónmi a obrazovkovou grafikou určeného hlavne pre mládež.
Personalizácia
Personalizácia mobilného telefónu je už populárna, hlavne u mladých zákazníkov. Veľké percento používateľov mobilných telefónov má záujem o špeciálne vyzváňacie tóny alebo šetriče obrazovky. Zameriavajú sa na tieto produkty, aby po ich implementácii do vlastných mobilných telefónov tieto lepšie reprezentovali ich osobnosť. Trh s ponukou vyzváňacích tónov a produkty personalizácie mobilných telefónov za posledný rok vzrástol o 1,6 miliárd EUR. Očakáva sa, že sa trh bude rozvíjať ešte rýchlejšie ako náhle budú dostupnejšie rýchlejšie pohyblivé siete a mobilné telefóny s farebným displejom. Polyfónne vyzváňacie tóny, ktoré umožňujú združovať rôzne zvuky a prehrávať ich samostatne, sú predpokladom na vytvorenie prijateľnejších aproximácií piesní a televíznych zvučiek. Používatelia, ktorí vlastnia telefóny s funkciami MMS budú schopní nahrávať si animované farebné šetriče obrazovky. Vzrastajúci počet mobilných telefónov s novými funkciami otvára nové príležitosti. Textové upozornenia prichádzajú z obrázkami, trh s vyzváňacími tónmi sa revitalizuje, animované šetriče obrazovky budú farebné a hry vytvorené pomocou programovacieho jazyka Java budú s úplne odlišnými možnosťami na rozdiel od dnešných. Minulú jeseň sme sa mohli letmo presvedčiť čo bude nasledovať, ale uvedenie na trh bude postupné, počas nasledujúcich 18 mesiacov, metódou nabaľovania sa snehovej gule.
Poloha majiteľa
Mnohí majitelia mobilných telefónov ich väčšinou nosia vždy so sebou, to vytvára silný argument na realizáciu účelovo zameraných služieb, ktoré sa môžu poskytovať v závislosti na výskyte ich majiteľa na určitom mieste. Napríklad obchody a reštaurácie by mohli zasielať ponuky a pozvania na firemné prezentácie, ak sa majiteľ mobilného telefónu nachádza v ich blízkosti.
Na vznikajúcom trhu sa objavujú základné polohovo orientované (LBS) služby a očakáva sa, že budú dôležitou časťou aplikácií novej generácie služieb. Prevádzkovateľ siete môže ponúkať služby LBS ako vrchol toho, čo môžu vykonať pohyblivé siete 3G pre svojho zákazníka. Reálna hodnota služieb LBS stúpne, ak sa budú poskytovať v reálnom čase vzhľadom na vznik histórie údajov a nebudú požadovať od jednotlivcov znalosti o tom, kde sa práve nachádzajú. Obchodní zákazníci budú určovať vývoj trhu s týmito službami tým, že nebudú musieť za ne platiť, budú sa cítiť istejšie na neznámych miestach a budú mať k dispozícii riešenie širokého rozsahu požiadaviek.
Hoci výhody služieb LBS sú jednoznačné, existujú obavy zo zneužitia týchto služieb. Skutočnosť, že služby LBS umožňujú sledovať majiteľa mobilného telefónu, vytvára u mnohých ľudí názor, že pôjde o narušenie súkromia. Prevádzkovatelia sietí si vyhradzujú právo, že LBS musia byť služby typu opt-in, kontrolované používateľom.
Predpokladá sa, že služby LBS budú na začiatku využívané najmä mládežou. Polohovo orientované hry budú ovplyvňovať prvých používateľov, pokiaľ priatelia alebo kamaráti vyhľadávacích služieb budú vysielať polohu jednotlivcov zo skupiny k iným členom, môže sa dosiahnuť jednoduchšie zorganizovanie schôdzok určitých sociálnych skupín. Ak pozeráme ďalej do budúcnosti, zaujímavejšie uplatnenie služieb LBS môže byť založené na údajoch, ktoré sa konštantne menia v reálnom čase, napríklad na hľadanie voľného parkovacieho miesta v cudzom prostredí, v ktorom sa majiteľ mobilného telefónu a súčasne vodič motorového vozidla práve ocitol.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 18:37