StoryEditor

Ateliér Lucie Gavulovej

31.08.2006, 00:00

Marcel Duchamp bol najväčším pankáčom v dejinách výtvarného umenia. Absolútne spochybnil pojem umenie, zmysel tohto fenoménu aj jeho vnímanie. V roku 1917 prihlásil na výstavu avantgardného umenia pod pseudonymom R. Mutt svoju skulptúru Fontána -- pisoár. Nepreviedol na tomto radovom predmete dennej potreby žiadnu zmenu, iba ho vyňal zo svojho pôvodného kontextu, podpísal ho, pomenoval a vystavil. Tým spravil z banálneho objektu umelecké dielo. Svojimi ready-mades demonštroval presvedčenie, že umenie je fikcia. Fikcia, v ktorej sa materializuje kultúra. Duchamp bol revolučný. Prakonceptualista. Nad pojmy a štýly povýšil myšlienku. Divákov intelekt zapojil do procesu vytvárania a prijímania umenia a skutočnosti. Na podstavec namontoval koleso (Bicycle Wheel, 1913) a bez obalu ho vystavil. Akoby na divákov vykríkol: "No, a teraz buďte múdri! Čo je umenie?" Avantgardné hnutie v New Yorku v 50. a 60. rokoch, ktoré zasahovalo maliarstvo v podobe abstraktného expresionizmu a geometrickej abstrakcie, kinematografiu v podobe napríklad Warholových experimentálnych filmov a hudbu v podaní Johna Cagea, Earle Browna či Mortona Feldmana, prišlo s tézou "Art is what artist does", teda, že umenie je to, čo robí umelec a obratom umelec je ten, ktorý robí umenie. Toto abstraktné, tautologické a nič nehovoriace vymedzenie nachádzalo svoj reálny obsah v realizácii absurdných diel, ktoré búrali všetky konvencie. Warhol natočil päťapolhodinový film s názvom Sleep, ktorý bol jediným záberom na spiaceho človeka. Cage "vytvoril" skladbu 4´33, ktorá spočívala v tom, že ľubovoľné zoskupenie hudobníkov počas štyroch minút a tridsiatich troch sekúnd nevydalo žiaden zvuk. A tak sa umenie zbavilo svojej "materiálnej" stránky a estetických kritérií, ktoré predtým vykazovalo, a stalo sa materiálom na kŕmenie nie estetického cítenia, ale mozgu. Umením sa stalo aj jednoduché gesto, vyjadrujúce postoj. Duchamp bol ten, kto na to prišiel. Znegoval všetky vžité konvencie a začal robiť veci po svojom. Pankáč. Aj môj kamarát -- umelec Cyril Blažo -- je v umení dosť veľký pankáč. V galérii vystavil štyri prázdne fľaše od piva. Pravdepodobne od toho, ktoré krátko predtým vypil. Milujem jeho diela.
Autorka je výtvarná kritička.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2024 04:54