StoryEditor

Taxikári už budú môcť voziť klientov do Rakúska

24.10.2005, 00:00
Slovenskí taxikári už budú môcť od začiatku novembra oficiálne voziť klientov do susedného Rakúska. Dohodli sa na tom nedávno ministri dopravy obidvoch krajín.

Slovenskí taxikári už budú môcť od začiatku novembra oficiálne voziť klientov do susedného Rakúska. Dohodli sa na tom nedávno ministri dopravy obidvoch krajín.
Čo to bude v praxi znamenať? Podľa podpredsedu Cechu taxi Bratislava a člena Predstavenstva Slovenskej živnostenskej komory Vladimíra Mičku pôjde len o jednosmerné povolenie. Slovákom umožní odviesť k južným susedom domáceho i zahraničného zákazníka, prípadne previesť ho tranzitom cez túto krajinu. Opačne teda z rakúskeho územia však poslúžiť nebudú môcť.
"Sme šťastní, že sa podarilo dosiahnuť aspoň toto. Chápeme to ako krok dopredu a odstránenie bariéry v podnikaní," uviedol Mička. O túto zmenu sa podľa neho významne pričinili predstavitelia živnostenskej komory, zväzu i bratislavského cechu. Pomocnú ruku podal rezort dopravy i bratislavský primátor.
Opačným smerom až neskôr
Záujemcovia o takéto služby budú potrebovať povolenie o medzinárodnej taxislužbe. Vydá im ho na základe žiadosti príslušný krajský úrad dopravy. Záujemca okrem splnenia predpísaných podmienok bude musieť zaplatiť 500-korunový kolok. Zároveň si budú musieť zaobstarať nemecký preklad povolenia.
Zmena sa podľa Mičku vybavovala niekoľko rokov. Bol to totiž zdĺhavý a komplikovaný proces. Vyžadovala si okrem iného viaceré súhlasné stanoviská. "Chceme dokázať rakúskej strane, že naši taxikári už túto možnosť nebudú zneužívať a nebudú prekračovať svoje právomoci," doplnil. Predpokladá, že ak sa nevyskytnú komplikácie, dohoda by sa čoskoro mohla rozšíriť aj na povolenie opačným smerom. Predstavitelia slovenských i rakúskych taxikárov chcú prostredníctvom rezortov dopravy požiadať hraničné polície o možnosť prednostného prechodu hraníc.
Uvedená liberalizácia podnikania sa zrejme najviac dotkne taxikárov v hlavnom meste Slovenska. Napríklad odvoz odtiaľ na viedenské letisko môže v priemere stáť 40 až 45 eur. Súčasná prax je taká, že klientov do Rakúska, najmä na letisko, vozia najmä ako súkromné osoby, prípadne sa na tieto služby využívajú prepravcovia na základe iných typov dohôd.
V Bratislave -- ako dopĺňa Mička -- pôsobí asi dvetisíc taxikárov. Väčšiu časť z nich zastrešuje zhruba 30 taxislužieb. V bratislavskom cechu sa organizuje 11 z nich.
Pretlak na trhu
Podľa Mičku počet taxikárov výrazne presahuje kapacitu bratislavského trhu. Najmä nové taxislužby sa snažia preraziť na trhu najmä nízkymi cenami až pod úroveň reálnych nákladov, čo sa odráža často na nízkej kvalite služieb a následných sťažnostiach zákazníkov. Nápravu tohto stavu cech očakáva od prijatia novely zákona o cestnej doprave. Jej návrhom by sa mal do konca roka zaoberať parlament. Účinnosť by mohla nadobudnúť začiatkom budúceho roka. "Myslíme si, že je správne, aby podmienky na vydávanie súhlasu na výkon taxislužby určovala v budúcnosti všeobecným záväzným nariadením obec," vysvetlil Mička.
Podľa Ľuboša Vovčíka z bratislavského Otto taxi veľká časť taxikárov o tejto zmene nie je ešte príliš informovaná. Sprístupnenie rakúskeho trhu privítal. "Hoci po 12 rokoch utrpenia k nemu prichádza dosť neskoro," dodáva. Pravdepodobne sa podľa neho využije len na obdobie dvoch rokov do predpokladaného prijatia Slovenska do Schengenskej dohody na jeseň 2007. Sám o licenciu do Rakúska má záujem.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 11:10