S nápadom oživiť legendu prišiel ako prvý Volkswagen. Značka Mini, patriaca pod ochranné krídla BMW, bola až druhá. Na rozdiel od znovuzrodeného Chrobáka je však jej nové auto so staronovým názvom úspešné. Dokonca veľmi úspešné. V týchto dňoch sa na našom trhu prezentuje silne modernizované Mini druhej generácie. Vyskúšali sme si jeho stredne silnú verziu, ktorá nesie označenie Cooper.
Kultové auto
Štylisti Mini stavili pri jeho druhej edícii na istotu. Vzhľad auta priveľmi nezmenili. Auto narástlo do všetkých smerov o pár milimetrov a odlišuje sa len v zopár detailoch. Nová je jednoliata maska chladiča, predné svetlomety a hmlovky sú väčšie, pri pohľade z boka si pozorní všimnú malé žiabre pred smerovými svetlami. Zadné svetlá majú výraznejší rám. Na vnútrajšku oceníte veľkorysejšie priestorové podmienky. Stredová konzola je o čosi užšia, je však navrhnutá v takmer v identickom štýle. Centrálne umiestnený veľký tachometer pôsobí síce efektne, ale aj naďalej je zle čitateľný. Vodič musí sklopiť oči z cesty a zároveň pozrieť bokom, navyše retro číslovanie je neprehľadné. Za imidž sa však platí.
V interiéri sa striedajú kvalitné chrómované a kožou čalúnené prvky spolu s menej vydareným strieborným lakovaním lacno vyzerajúcich plastových dielcov. Ale len niektorých.
Radosť jazdiť
Pod kapotou nového Mini Cooper pracuje nový motor s objemom 1,6 litra, ktorý je dielom spolupráce BMW s francúzskym koncernom PSA. Jeho výkon stodvadsať koní na relatívne ľahké, len približne tonové auto úplne stačí. Má výbornú pružnosť, auto vďaka nemu ochotne zrýchľuje a jeho výhodou je aj dobrá ekonomika prevádzky. Podvozok tejto novinky ťaží z veľkého rázvoru náprav a z krátkych previsov nízkej karosérie. Mnohí prirovnávajú Mini k motokáre. Aj keď nie je natoľko nekompromisne tvrdé, na ceste sa cíti veľmi sebavedome a ovláda sa veľmi jednoducho a ľahko. Pochvalu si zaslúži i presné sprevodovanie šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jej radiaca páka má krátke a presné dráhy, pevnú kulisu priam ako v športovom aute.
Púta pozornosť
Novodobé Mini je na trhu už bezmála šesť rokov. Jeho druhá generácia sa od tej prvej radikálne nelíši, no napriek tomu nie je opozeraná. Práve naopak. Viaceré automobilky sa týmto autom nechávajú inšpirovať pri tvorbe nových modelov. Mini sa teda ľuďom stále páči. Má prepracovaný vzhľad, osobitý štýl a nadčasovú techniku. Angličania a aj novodobí vlastníci značky Nemci s ním môžu byť spokojní. Oživiť legendu sa im podarilo.
ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor: 1,6 R4 16V DOHC
Max. výkon: 88 kW (120 k)
Max. krút.moment: 160 Nm
Zrýchl. 0-100 km/h: 9,1 s
Max. rýchlosť: 203 km/h
Rozmery: 3,69x,1,68x1,40 m
Rázvor: 2,46 m
Pohot. hmotnosť: 1140 kg
Priem. spotreba: 8,2 l/100 km
Batožinový priestor: 160/680 l
PLUSY:
Motor a podvozok
Imidž a znovupredajnosť
MÍNUSY:
Málo odkladacích priestorov
Neprehľadná prístrojovka