Predpovede sa nenaplnili. Tipy na víťazov boli nesprávne. Medzinárodná porota na čele s americkým režisérom Paulom Schraderom prekvapila všetkých. Hlavnú cenu Zlatého medveďa si z 57. ročníka filmového festivalu Berlinale odniesol čínsky film Tuya de hun shi (Tuyaina svadba). Snímka režiséra Wang Čchüan-ana rozpráva príbeh mongolskej ženy, ktorá sa rozvedie so svojím postihnutým manželom, aby si našla iného muža, schopného finančne podporovať rodinu. Nápadníci sa však musia vyrovnať s faktom, že svojho pôvodného partnera stále oddane miluje. Napriek ťažkej téme si snímka vyslúžila aj prívlastky "humorná a poetická", medzi kritikmi bola údajne tichým favoritom. Wang chcel ľuďom vyrozprávať nielen ľudský príbeh, ale poskytnúť im aj pohľad na vidiecky spôsob života, ktorý sa postupne vytráca. "Myslím si, že film nám dáva príležitosť zamyslieť sa chvíľu nad tým, o čo pre ekonomickú expanziu prichádzame. Nikdy sa to už nevráti," spresnil Wang. Zisk ocenenia považuje za splnený sen. "Keď som začal robiť filmy, môj učiteľ mi povedal, že film by mal ukázať ľudské sny. Táto snímka pomohla uskutočniť tie moje," priznal.
Minulosť v centre pozornosti
Veľkú cenu poroty, druhé najvýznamnejšie ocenenie, získala argentínska snímka El Otro (Iný) režiséra Ariela Rottera o mužovi snažiaceho sa začať nový život potom, ako jeho otec ochorie a žena otehotnie. Hlavný predstaviteľ tohto filmu Julio Chavéz získal Strieborného medveďa pre najlepšieho herca. Aj ďalšie ocenené snímky sú dôkazom toho, že tento rok na politicky nezávislom filmovom festivale u poroty bodovali skôr malé a nezávislé filmy. Pre HN to potvrdil aj filmový publicista Radovan Holub: "Ten, kto očakával víťazstvo veľkých amerických historických filmov alebo star filmov, bol sklamaný. Režisér Paul Schrader dal ako prezident poroty prednosť neopozeranému."
Podľa Holuba tento rok dominovali najmä filmy s historickou tematikou: "Berlinale ukázalo, že geometrickým radom rastie počet filmov z histórie alebo o historických osobnostiach, či už je touto osobnosťou zakladateľ americkej CIA Edward Wilson alebo socialistický spevák z éry NDR Dean Reed, prezývaný ´´červený Elvis´´." Filmy zo súčasnosti, ktoré mali na festivale takisto početné zastúpenie, mali podľa Holuba minimalistický a často depresívny charakter. Hemžilo sa to v nich utečencami a chudobnými. Naproti tomu "veľké" filmy sa držali tradičných overených schém. "Záľuba v historických témach je východiskom zo situácie, keď malé filmy zo súčasnosti sú síce pravdivé, ale ťažko sledovateľné, a veľké filmy zostávajú vizuálne veľkolepými rozprávkami, no divák po ich skončení odchádza z kina s prázdnou hlavou," uzatvára Radovan Holub.
Výnimočný ročník
Tohtoročné Berlinale bolo výnimočné nielen pomerne prekvapujúcimi výsledkami, ale aj koncentráciou medzinárodných hereckých a režisérskych hviezd. Tých sa vraj v Berlíne zišlo toľko, koľko už dávno nie. Po červenom koberci sa prešli Cate Blanchettová, Matt Damon, Angelina Jolieová, Robert De Niro, Jennifer Lopezová, Antonio Banderas, Sharon Stoneová, Gael Garcia Bernal, Willem Dafoe či Clint Eastwood. Ale aj Arthur Penn, režisér kultovej snímky Bonnie a Clyde, ktorý si v Berlíne prevzal ocenenie za celoživotné dielo. Vyhlásil, že "malým" filmom ´´fandí´´: "Veľkofilmy sú zlé filmy. A malé filmy majú skôr šancu na to, že budú dobré."
Festival počas 11 dní predstavil 373 filmov, z toho 22 v hlavnej súťaži.
StoryEditor
Zlatý medveď pre Čínu
Včera sa skončil 57. ročník filmového festivalu Berlinale. Priniesol viacero prekvapení.