Hoci je telefonovanie cez alternatívnych operátorov často lacnejšie ako prostredníctvom Slovak Telecomu (ST), vinou viacerých dodatočných povinností je zložitejšie. Ľudia, ktorí chcú využiť klasické hlasové služby na pevných linkách od konkurentov ST, sa v súčasnosti musia stať aj klientmi Telecomu. Podmienkou však je, aby si nevybrali program ST Mini. Ten je síce najlacnejší, ale hovory cez sieť alternatívnych operátorov sú v jeho prípade zablokované.
Aby telefonát zúčtoval alternatívny operátor, a nie ST, musí volajúci pred telefónnym číslom vytočiť jeho kód. Výnimkou sú volania na audiotext, alebo čísla taxislužieb. Tie sa automaticky smerujú cez sieť ST. Osobitné pravidlá platia aj pre zadávanie predvoľby mesta. Tú je potrebné vytočiť nielen pri medzimestských, ale aj pri miestnych volaniach. Klient sa týmto povinnostiam vyhne iba vtedy, ak si kúpi od alternatívneho operátora smerovač alebo telefón, ktorý ho obsahuje. Vytáčanie kódu pred každým telefonátom by nebolo nutné, ak by bola k dispozícii služba predvoľby operátora. Zákazník by si vopred stanovil, ktoré hovory mu má účtovať ST a ktoré alternatívny operátor.
Zlepšenie na prelome rokov?
Situácia by sa mala zmeniť na prelome rokov, keďže Telekomunikačný úrad (TÚ) SR prikázal ST túto službu sprístupniť takmer všetkým svojim zákazníkom. Spomedzi bytovej klientely sa to netýka zákazníkov, ktorí majú aktivovaný už spomínaný ST Mini a Zvýhodnený voliteľný volací program. "Po zavedení novej povinnosti si účastník napríklad vyberie operátora A na medzimesto a vždy keď bude voliť medzimestské číslo, volanie prebehne cez sieť operátora A, ktorý volanie spoplatní," vysvetľuje efekt rozhodnutia úradu jeho hovorca Roman Vavro. Predseda TÚ SR Milan Luknár o novej povinnosti ST rozhodol koncom októbra s tým, že podnik má na jej splnenie 60-dňovú lehotu. "Pre ST je toto rozhodnutie záväzné," povedal hovorca Telecomu Radoslav Bielka.
Nie všetci sú však optimisti. "Predpokladáme, že reálne spustenie predvoľby operátora je stále v nedohľadne kvôli obštrukciám zo strany ST," uvádza PR manažérka Slovanetu Petra Vagaská. Podľa nej sú ceny, ktoré ST za túto službu požaduje, príliš vysoké. "Bez súčasnej úpravy týchto cien bude na základe zásahu regulačného orgánu síce technicky možné poskytovať služby založené na predvoľbe operátora, ale nebudú konkurencieschopné," zdôraznila Vagaská.
Bez služieb Telecomu
Ďalšie zvýšenie komfortu telefonovania sa čaká od uvoľnenia miestnych vedení a prenositeľnosti telefónneho čísla. Vedenia by mal ST prenajať alternatívnym operátorom, čím by pre ich klientov odpadla nutnosť platiť poplatky za pripojenie Telecomu, a teda dve faktúry. Referenčnú ponuku uvoľneného prístupu k účastníckemu vedeniu musel ST na základe rozhodnutia TÚ SR zverejniť do augusta. Podľa Vavra tak spoločnosť urobila. Na reálne uvoľnenie vedení je však potrebná dohoda operátorov. ST sa doteraz takémuto kroku bránil, za čo dostal od Protimonopolného úradu SR pokutu takmer 900 miliónov korún. Kým k uvoľneniu vedení nedôjde, pre bytovú klientelu zostane prakticky jedinou možnosťou, ako sa vyhnúť plateniu poplatkov ST, telefonovanie cez internet.
Prenositeľnosť telefónneho čísla by mala klientom umožniť ponechať si pôvodné číslo aj po zmene operátora. Podľa Bielku sa však všetky spoločnosti musia dohodnúť, ako poskytovanie služby technicky vyriešia. Problémom sa zaoberá Asociácia pre prenositeľnosť čísla, ktorá združuje desať telekomunikačných operátorov. "Vzhľadom na náročnosť prípravného procesu predpokladáme, že služba by mohla byť v plnom rozsahu poskytovaná v priebehu budúceho roku," dodal Bielka.
Ako telefonovať
Miestny hovor
kód operátora + predvoľba mesta + číslo stanice
10xy + 02 + 1234 5678
Medzimestský hovor
kód operátora + predvoľba mesta + číslo stanice
10xy + 02 + 1234 5678
Hovor na mobil
kód operátora + číslo účastníka
10xy + 0905 123 456
StoryEditor