StoryEditor

Kedy budeme cestovať rýchlejšie?

13.06.2007, 00:00

europrojekty
V súčasnosti sa modernizuje železničná trať Bratislava -- Piešťany. Rekonštrukcia je financovaná z eurofondov a je rozdelená na tri projekty, v ktorých sa opravia traťové úseky: Bratislava Rača -- Šenkvice, Šenkvice -- Cífer a Trnava -- Piešťany. Okrem toho jeden z projektov zahŕňa aj modernizáciu železničných staníc v úseku Rača -- Trnava. Súčasná maximálna rýchlosť vlakov osobnej dopravy je 120 km/h. "Po modernizácii sa rýchlosť zvýši na 160 kilometrov za hodinu, čím sa skráti jazdný čas pre IC vlaky a rýchliky schopné jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov o 25 percent," informuje Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.
Aké sú rozpočty projektov?
Zmluvná cena pre modernizáciu železničnej trate Bratislava Rača -- Šenkvice je 1,5 miliardy korún, z toho 75 percent bude financovaných z eurofondov a 25 percent zo štátneho rozpočtu. Rekonštrukcia železničných staníc od Bratislavy-Rače po Trnavu spolu s modernizáciou trate v úseku Šenkvice -- Cífer bude stáť 5,2 miliardy korún, z toho z predprístupových fondov EÚ (ISPA) idú 2 miliardy (38 percent) a zo štátneho rozpočtu 3,2 miliardy (62 percent). Úsek Trnava -- Piešťany zmodernizujú za 4,4 miliardy korún, predprístupové fondy prispeli 1,6 miliardy (36 percent) a 2,8 miliardy štátny rozpočet (64 percent). Žiadateľom týchto projektov sú Železnice Slovenskej republiky.
Nielen rýchlejšie, ale aj bezpečnejšie
Projekty zahŕňajú nielen modernizáciu traťových úsekov na maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, ale aj obnovu železničných staníc. Na tých sa vybudujú nástupiská s bezpečným mimoúrovňovým prístupom pre cestujúcich. Zároveň sa vytvorí prístup k vlakom pre imobilných cestujúcich. Cestovanie bude bezpečnejšie, pretože sa zmodernizuje zabezpečovacie zariadením na riadenie vlakovej dopravy. Križovatky cestnej železničnej dopravy v tomto úseku budú iba mimoúrovňové. Dosiahne sa vyššia priepustnosť železničnej trate.
Stavby zvyšujú meškanie
V súčasnosti sa skončila modernizácia prvého projektu -- úseku Bratislava-Rača -- Šenkvice. Ďalšie sa dokončujú. Práce vo veľkom počte železničných staníc spôsobujú meškanie vlakov. Modernizujú sa stanice Bratislava-Rača, Svätý Jur, Šenkvice, Brestovany, Veľké Kostoľany a Piešťany. "Podľa harmonogramu výstavby práce vo všetkých železničných staniciach sa skončia do decembra tohto roku. Po tomto období bude prevádzka vlakov v tomto úseku už plynulá," ubezpečuje Pavliková.
Záväzky voči EÚ
Cieľom modernizácie vybranej siete ŽSR je zabezpečenie technických parametrov, ktoré obsahujú európske dohody o medzinárodných železničných magistrálach a najdôležitejších trasách kombinovanej dopravy. Dôvodom začatia rozsiahlej modernizácie je skutočnosť, že so začlenením slovenskej železničnej siete do európskych dopravných ciest tým ŽSR zároveň prevzali i povinnosť rešpektovať medzinárodné dohody a technické požiadavky.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 23:45