StoryEditor

Off roady Volvo v námorníckej modrej

19.03.2006, 23:00
Začíname netradične - na mori. Najťažšie a najslávnejšie jachtárske preteky okolo sveta Volvo Ocean Race odštartovali po 36 rokoch vlani v novembri v španielskej Galícii a skončia sa 17. júna 2006 vo švédskom Gothenburgu. K tomuto podujatiu za účasti najlepších jachtárskych tímov pripravila švédska automobilka Volvo edíciu off roadu XC90/XC70 Ocean Race.
Hlavným poznávacím znamením edície je nádherná modrá metalíza. Takto sfarbené vozidlo pôsobí impozantne a celkový dojem ešte umocňujú doplnky: hliníkové lišty strešného nosiča, okrasné prahové lišty, 17-palcové zliatinové disky a modrou niťou prešívané čalúnenie sedadiel.
Veľký švédsky brat XC90 a jeho menší súrodenec XC70 majú približne identické vybavenie, oba modely sú s automatickou prevodovkou vrátane sekvenčného zaraďovania jednotlivých stupňov, pohon 4 x 4 prostredníctvom spojky Haldex, bi-xenónové reflektory, zadný parkovací senzor a podobne. Cenovo sú približne na rovnakej úrovni - záleží na vybavení.

Volvo XC90 Ocean Race
Hneď po otočení kľúčika v spínacej skrinke modelu XC90 sa vysunie v strede prístrojového panelu monitor navigačného systému. Pohodlie v kabíne je maximálne, všetci majú dostatok priestoru a vodič iste ocení prehľadne usporiadaný stredový panel. Na volante sa nachádza ovládanie audiosústavy i tempomatu, pričom manipulácia s tlačidlami je maximálne jednoduchá. Zónová klimatizácia umožňuje individuálne nastavovať teplotu vo vozidle. Dobre tvarované sedadlá sú vpredu vyhrievané.

Úsporný motor
Aj vďaka 6-stupňovej automatickej prevodovke s možnosťou manuálneho preraďovania je Volvo XC90 úsporné auto. Pri stovke sme mali spotrebu 8,2 litra, v kombinovanom režime po najazdení sedemtisíc km ukazoval displej 10,4 l. Reálny dojazd osemsto km je priaznivý údaj.
K dobrému autu patria tiež výborné brzdy a spokojní sme boli aj so zrýchlením, hoci pri razantnom štýle jazdy sa adekvátne zvyšuje spotreba. Prevodovka je, rovnako ako celý automobil, vyladená vyslovene športovo a vyšší krútiaci moment bez problémov zvláda. Šofér však môže preraďovať rýchlostné stupne aj presunom páky do sekvenčného režimu. Softvér riadi motor a prevodovku ako jeden celok. Elektronicky riadený pohon 4x4 poskytuje výborný rozjazd na klzkom povrchu a aj v zákrutách je jazda doslova lahôdkou.

Naše odporúčanie
Kto má záľubu v športovo ladených off roadoch a jazdí nielen po klasických cestách, ale aj v teréne, pre toho je Volvo XC90 vhodným automobilom. Majestátne pôsobiace vozidlo sa pohybuje v najlepšej spoločnosti, keď jeho konkurentmi sú Audi X5, BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Kia Sorento a Sportage, Landrovery - najmä Range Rover, Lexus RX, Mercedes-Benz ML, Mitsubishi Outlander, Nissan Murano a Pathfinder, Porsche Cayenne, Subaru Forester, Toyota Land Cruiser i VW Touareg.
Cena základnej verzie 2,5T je 1,845 milióna korún, osemvalec stojí 2,364 milióna.
Plusy
Vyhrievané sedadlá
El. sklápacie vonkajšie zrkadlá
Aktivácia zadného stierača po zaradení spiatočky
Mínusy
Malá odkladacia schránka pred spolujazdcom
Krátky krycí plech pod motorom, ktorý ho málo chráni

Predaj nových terénnych áut
segment G, registrácie v roku 2005

1. Lada Niva 197
2. Nissan X-Trail 153
3. Hyundai Tucson 133
4. Kia Sportage 100
5. Toyota RAV4 85
6. Honda CRV 74
7. KIA Sorento 49
8. Nissan Pathfinder 49
9. Land Rover Freelander 38
10. Mitsubishi Pajero 34
11. Land Rover Defender 33
12. BMW X3 28
13. Land Rover Range Rover 27
14. Suzuki Jimny 27
15. Nissan Murano 26
16. Suzuki Grand Vitara 24
17. Suzuki Forester 18
18. Toyota Land Cruiser 18
19. BMW X5 17
20. Land Rover Discovery 17
21. Mercedes-Benz ML 17
22. Hyundai Terracan 16
23. Volvo XC90 16
24. VW Touareg 14
25. Hyundai Santa Fe 13
Celkovo v segmente: 1 281

TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo XC70 / XC90 2,5T 4x4 4,4 V8 A* 2,4D5 4x4
Objem motora, cm3  2 521 4 414 2 401
Výkon, kW/k

154/210

232/315

137/185

Krútiaci moment, Nm 320 440 340
Max. rýchlosť, km/h 200 210 195
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  8,5 7,4 10,9
Komb. spotreba, l/100 km 11,1 13,3 9
* Len pre XC90
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 08:18