V českom vydavateľstve Triton práve vychádza reedícia science-fantasy trilógie Williama Marka Simmonsa. V knihách V síti snů, Když se sny střetnou a Žena jeho snů sa kĺbi vedecká fantastika s rýdzo fantazijným žánrom, pričom nechýba ani humorný nadhľad. A už úvodné dielo série naznačuje smerovanie, ktorým sa autor bude v ďalších častiach uberať.
V síti snů sa v roku 1990 stalo v anglicky hovoriacich krajinách až kultovým dielom. Možno za tento svoj prestížny status môže vďačiť aj tomu, že sa tu pôsobivo a originálne opísalo vstupovanie ľudí do virtuálnych svetov, a to desať rokov pred vznikom filmového Matrixu. Práve Matrix v niektorých pasážach akoby na túto knihu vyslovene odkazoval... Dej V síti snů sa točí okolo skupiny postáv, ktoré svoje problémy z reálneho života musia doriešiť v zajatí dokonalej počítačovej hry. Niekde v programe sa totiž vyskytla anomália, a tak hybernovaní hráči umierajú nielen v hre, ale aj mimo jej súradníc. Ak teda vašu postavu zabije nahnevaný obor, v kadi s vaším telom sa tiež nájde len nehybný ostatok predtým živej ľudskej bytosti. Okrem toho program prestane púšťať hráčov zo systému, takže sa veci majú tak, že účastníci hry sú odsúdení na večné blúdenie po fiktívnych stredovekých krajinách (keďže samotná počítačová hra je zasadená do sveta fantasy, plného drakov, čarodejníkov, víl a ďalších povinných rekvizít žánru). Povolaný je preto ten najpovolanejší -- hlavný programátor hry, ktorý sa od projektu už dávnejšie dištancoval. A hoci odolá zvádzaniu ruskej agentky, keď ho ktosi omráči a pod nátlakom prinúti osobne sa zúčastniť na záchrannej akcii, neodolá. Ako potom ďalej vysvitne, v programe uviazlo aj vedomie istého vysokopostaveného politika a určité záujmy by si radi obhajovali aj Rusi, ale celé je to ešte zložitejšie...
Popri otázkach politického komplotu sa autor sústreďuje najmä na líčenie povahy ústredného hrdinu, ktorému neodolá žiadna žena. Teda aspoň v tom virtuálnom svete. Tam je totiž všetko vytvorené na "jeho obraz", a tak sa programátor Robert Ripley pokojne môže cítiť ako Stvoriteľ. V tom spočíva aj množstvo originálnych nápadov a dejových zvratov, s ktorými sa tu stretnete. Príbeh sa inak pridržiava zaužívaných šablón (vytvorenie družiny, putovanie, zažívanie rôznych nebezpečných dobrodružstiev a pod.), lenže Simmons vie, že na starých klišé možno vytvoriť kvalitné dielo len jedným spôsobom -- všetky zrevidovať a postaviť sa k nim s riadnou dávkou irónie. Tak sa aj stalo, a len vďaka tomu možno hodnotiť prvý diel "dreamlandovej" trilógie ako originálny literárny počin, ktorý sa na nič nehrá. Chce totiž osloviť fanúšikov imaginatívnej prózy, ktorí si obľúbili fantazijné svety, ale zároveň sa vedia povzniesť nad stereotypy a aj sa nad nimi zasmiať. Niektoré pasáže sú síce poznamenané vtedy ešte nie celkom vyprofilovaným štýlom autora, no celkový dojem z knihy veľmi nezmenia. Ide prosto o svieže čítanie s prekvapujúcimi pointami, pričom tá najväčšia vás čaká na záver. A hoci k najväčšej spokojnosti z čitateľského zážitku by prispel otvorený koniec, druhý a tretí diel trilógie zodpovedajú na niektoré dôležité otázky, ku ktorým zavše pridajú zopár ďalších.