Keď v Toyote uvažovali o názve pre luxusnú limuzínu, ktorá by bola na piedestáli ešte vyššie ako Toyota, zvolili celkom výstižné pomenovanie: LEXUS. Najmenším v rade je model Lexus IS 220, ale to vôbec neznamená, že jeho majiteľ bude ochudobnený o dávku luxusu. Skôr naopak - dostáva ho dostatok za menej peňazí.
Štartovanie tlačidlom
Pár minút po absolvovaní prvých kilometrov vníma vodič len ticho. To ho sprevádza počas celej cesty, bez ohľadu na rýchlosť vozidla. Dieselový motor je veľmi dobre odhlučnený a poskytuje náležitú mieru pružnosti. Na ramenách volantu je ovládanie audiosústavy a informačného displeja, kým tempomat sa aktivuje na páčke vpravo pod neveľkým volantom.
Efektne pôsobí samotné naštartovanie motora tlačidlom. Stačí mať malý komputer vo vrecku. Po uchopení vonkajšej kľučky sa dvere automaticky odistia, po zatlačení tlačidla Start sa elektricky nastaví volant do zvolenej polohy a po krátkom pridržaní tlačidla sa automaticky motor naštartuje. Efektné je rozkývanie bielych ručičiek kruhových prístrojov na čiernom pozadí; vzápätí sa však ustália a človek si pripadá ako v ríši zázrakov. Motor sa vypína opäť stlačením tlačidla a vtedy sa volant odsunie od šoféra.
Fotogaléria automobilu Lexus IS 220d
Predstavy o luxuse
Aj interiér korešponduje s predstavami o luxusnom vybavení. Anatomicky tvarované a elektricky nastaviteľné predné sedadlá (obe s pamäťou nastavenia) sú ako stvorené pre fajnšmekrov. Dajú sa vyhrievať alebo (v lete) ochladzovať. Výklopná priehradka v predných dverách má priehlbinu na pridržanie fľaše s nápojom. Lakťová opierka medzi sedadlami je posuvná a výklopná, čo je veľmi praktické. Vďaka kvalitnej sústave reproduktorov a minimálnemu hluku v kabíne je počúvanie hudby počas jazdy zážitkom. Vľavo na boku prakticky usporiadaného batožinového priestoru je priehradka na odloženie tašky.
Kufor sa otvára tlačidlom z miesta vodiča. V Lexuse IS je aj niečo, čo iní nemajú. Sú to bodové stropné svetlá vpredu i vzadu, vytvorené zo štyroch "lediek" pre každé z nich. A v noci upúta osvetlený nápis značky Lexus na prahovej lište. Maličkosť, ale poteší.
No ani takýto luxusný automobil nie je úplne bez výhrad. Napríklad prekvapilo nás málo miesta pre vyšších ľudí na zadných sedadlách - na kolená i nad hlavou.
Malý priemer otáčania
Samotná jazda je mimoriadne lahodná. V noci ju spríjemňujú bi-xenónové svetlomety, natáčajúce sa po otočení volantu do strán. Podvozok sa prejavuje ako stredne tvrdý, v bežnej situácii však dobre drží stopu a spoľahlivo tlmí nerovnosti. Testovaný Lexus IS 220d svižne zrýchľuje a brzdy majú dobrý účinok. Ocenili sme malý priemer otáčania 10 m, takže ani na užšej ceste sme nemali problémy s návratom do protismeru.
Počas jazdy v rôznych režimoch sme zaznamenali rapídny rozdiel v spotrebe, keď pri rýchlosti 100 km/h sme vystačili s 5 litrami na stovku, ale pri stotridsiatke to už bolo 9 litrov. V meste sme namerali spotrebu 9,4 l/100 km. Celkový priemer po siedmich tisícoch kiloemtrov nám ukázal displej: 7,6 l/100 km. Reálny dojazd s nádržou na 65 litrov paliva je teda len necelých 700 km.
Naše odporúčanie
V strednej triede, kam patrí Lexus IS, nemá značka Škoda zastúpenie, a tak je ring voľný pre ostatné automobilky. Toyota i Lexus medzeru náležite využívajú ponukou modelov Avensis, Prius a IS. Lídrom je VW Passat s veľkým náskokom, ďalšími konkurentmi sú Volvo S 40/60, Subaru Legacy, Renault Laguna, Peugeot 407, Opel Vectra, Nissan Primera, Mercedes C, Mazda6, Kia Magentis, Jaguar X-Type, Honda Accord, Citroën C5, BMW radu 3, Audi A4 a Alfa Romeo 159.
Cena benzínovej verzie IS 250 (bez príplatkov) je 1,289 milióna korún, testovaná dieselová verzia IS 220d stojí 1,169 milióna.
Plusy
+ Celkový luxus a všetky bezpečnostné elektronické systémy v základnom vybavení
+ Parkovacie senzory, osem airbagov, trinásť reproduktorov
+ Štartovanie bez kľúča, , pamäť nastavenia sedadiel, výsuvná zadná slnečná clona
Mínusy
- Málo miesta na zadných sedadlách pre vyšších pasažierov
TECHNICKÉ ÚDAJE | ||
Lexus IS |
250 |
220d |
Objem motora, cm3 | 2500 | 2231 |
Výkon, kW/k |
153/208 |
130/177 |
Krútiaci moment, Nm | 252 | 400 |
Max. rýchlosť, km/h | 230 | 215 |
Zrýchlenie 0 – 100 km, s | 8,4 | 8,9 |
Komb. spotreba, l/100 km | 9,8 | 6,3 |
Názor manažérov |
Lexus IS 220d - cena 1,169 milióna korún |
Erika Vicianová, Print media manager, Unimedia 1 dizajn karosérie ***** 2 komfort / výbava interiéru **** 3 bezpečnosť posádky **** 4 výkon / spotreba *** 5 cena *** Celkové hodnotenie *: 3,8 Lexus = luxus. Už samotný názov v nás vyvoláva niečo luxusné, dokonalé a jedinečné. Nádherný dizajn. Zaujímavo skonštruovaný interiér. Kvalitný motor. Čo k tomu dodať? Azda len to, že malou chybičkou je troška vyššia spotreba s porovnateľnými modelmi iných značiek. Treba však podotknúť, že i tento drobný nedostatok je vykompenzovaný kvalitou jazdných vlastností. Už len vyskúšať jeho dokonalosť. |
Juraj Droba, riaditeľ divízie vonkajších vzťahov, T-Mobile Slovensko, a. s. 1 dizajn karosérie ***** 2 komfort / výbava interiéru ***** 3 bezpečnosť posádky ***** 4 výkon / spotreba **** 5 cena **** Celkové hodnotenie: 4,6 Lexus IS sa blíži k mojim predstavám o ideálnom aute. Za krátky čas testovania sa nedá presne posúdiť spoľahlivosť a bezporuchovosť automobilu, ktoré sú hlavnými atribútmi Lexusu a ktoré ho oprávňujú cenovo sa približovať k prémiovým európskym značkám. Testovaný model poskytuje očakávaný luxus aj na dlhé cesty, je vhodný pre zákazníkov, ktorí radi vychutnávajú komfort. Veľmi sa mi páči výrazný športový dizajn, ktorý však vôbec neuberá na celkovej elegancii. Efektné je štartovanie tlačidlom. Za najväčšie pozitíva považujem celkový komfort jazdy, skvelú spotrebu a mimoriadne ticho v interiéri aj pri rýchlosti viac ako 160 km/h. |