StoryEditor

Jeep v knihe Guinnessových rekordov

07.05.2007, 00:00
Sopka Ojos del Salado je najvyšším miestom, kam sa kedy dostalo auto.

Sedemdesiat rokov po tom, ako prvý človek vystúpil na vrchol najvyššej sopky sveta Ojos del Salado v Čile, sa na jej okraj dostali dve vozidlá značky JeepŽ Wrangler Unlimited 2007. Dosiahli tým nový svetový rekord v prekonanej výške - 6 646 metrov. Rekord potvrdila spoločnosť Guinness World Records™. Určite nebude ľahké ho prekonať. Pokúšali sa oň aj iní, ale na vrchol sopky sa doteraz nedostali. Druhá najvyššia hora na západnej pologuli má odteraz už aj druhý názov. Stala sa "najvyššie položeným parkoviskom na svete". Pravda, zatiaľ len so symbolickým dodatkom "vyhradené pre značku Jeep".
Výstup bol neľahký
Nehostinnú sopku v čilských Andách zdolal nemecký tím Extrem Events pod vedením Mattiasa Jeschkeho. Cesta na vrchol im trvala päť dní a dôkladne preverila kvalitu posádok i vozidiel. Museli vydržať víchor v sile orkánu, teploty, ktoré dosahovali mínus 30 stupňov Celzia, riedky vzduch vo veľkej výške a prekonávať zvetrané skalné zrázy i sopečný piesok.
Posledný úsek výstupu bol mimoriadne náročný. Oba automobily Wrangler Unlimited museli prekonať ľadovec, ktorý bol miestami taký hladký, že na chôdzu bolo treba používať špeciálnu obuv s hrotmi. Na druhom konci sa zase nachádzalo ľadovcové pole, oblasť rozpukaného ľadu so zamrznutými snehovými jazykmi ostrými ako žiletky. Práve tam sa mimoriadne osvedčil šesťvalcový motor s obsahom 3,8 litra a odolné pneumatiky Goodyear MT/R.
Jeep Wrangler Unlimited sa tak stal prvým automobilom na svete, ktorý kedy prekonal ľadovec Ojos Del Salado. Za zamrznutým územím, už vo výške 6 500 m nad morom, pokračoval tím v ďalšej jazde, kým sa neocitol na mieste, kde už ďalšia cesta nebola možná.
Autá z bežného predaja
Dve vozidlá Wrangler Unlimited, ktoré absolvovali jazdu, boli modely Rubicon. Okrem štandardného vybavenia mali obe vo výbave len špeciálne pneumatiky, prístroje na elektronické meranie výšky a navijaky. Jeep Wrangler Unlimited sa na trhoch mimo Severnej Ameriky, teda aj u nás, ponúka s jednou z dvoch pohonných jednotiek. Na výber je variant s úplne novým vznetovým motorom common-rail s obsahom 2,8 litra a variant s novým benzínovým šesťvalcom s obsahom 3,8 litra. Stále je to klasický Jeep, aj keď v novej interpretácii. Má solídne, robustné nápravy, odnímateľné dvere, odkryté závesy dverí, sklápacie čelné sklo, ako aj odnímateľnú sklápaciu strechu.
Vlado Dimov, snímka Jeep

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 14:17