"Obrazy sú iba popol môjho umenia," neprestával deklarovať rodák z Nice a jeden z najznámejších predstaviteľov európskej avantgardy Yves Klein. Bol jedným z mála umelcov druhej polovice 20. storočia, ktorí dokázali neustále prekračovať svoj tieň. Ten Kleinov však nebol dlhý: zomrel tragicky ako 34-ročný. Napriek tomu z jeho krátkej povojnovej avantgardnej tvorby dodnes čerpajú generácie predovšetkým konceptuálnych umelcov na celom svete.
Viedenská expozícia v Múzeu moderného umenia (MUMOK) s výstižným názvom Modrá revolúcia predstavuje 120 malieb, skulptúr, manifestov a kresieb výnimočného umelca. Nechýbajú ani dokumentárne filmy a fotografie z rôznych performancií či Kleinovej svadby. Výstava tak svojím širokým záberom rehabilituje Kleina v očiach širšej verejnosti známeho "len" ako objaviteľa emblematickej námorníckej modrej nazvanej IKB (International Klein Blue, Medzinárodná Kleinova modrá). Klein sa od troch základných farieb (modrá, žltá, červená) moderného umenia posúva ďalej, vytvára si vlastný vizuálny aj duševný svet. Farbami spiritualisticky silne transformujúcimi atmosféru a život sú u neho modrá, zlatá a ružová; používal ich od roku 1959. Okrem triptychu farieb stojacich na pomedzí tela a duše sa medzi dvomi pólmi pohrával s "telesnom" i "duševnom" seba a okolitého sveta. Meditoval na hrane viditeľného a neviditeľného, hmoty a efemérna. Je ťažké vystaviť "vákuum". V jeho Vzduchoprázdne (1958) návštevníci výstav prechádzali okolo prázdnych stien, a v kontrapunkte s tým v cykle Antropometria (1960) (na snímke) natieral farbou nahé ženy, ktoré svoje telá odtláčali na biele maliarske plátna. Kartónový Obraz ohňa (od 1961) nechával zhorieť, skulptúry Kozmogónia viali vo vetre a mokli v daždi, on samotný trčal z budov v priestore ako nejaký planetárny rebrík (projekt Vzdušná architektúra). Venoval sa početným performanciám; jednu, ktorú nestačil za svojho života zrealizovať (Osvetlený obelisk, 1958), za neho dotiahli do konca vlani 7. októbra pri akcii Biela noc v Paríži: obelisk na námestí Concorde svietil namodro. A v decembri lietalo v povetrí 1 001 balónov (Aerostatická socha, 1957). Klein bol vynálezcom aj v technike maľby: objavil napríklad bezolejový ustaľovací prostriedok a farbou napitú špongiu, ktorou natieral múry, vytváral z nej reliéfy i skulptúry. Jeho viedenská retrospektívna výstava potrvá do 6. júna.
StoryEditor