Rodičia dospievajúceho čínskeho chlapca, ktorý spáchal v roku 2004 samovraždu pod vplyvom počítačovej hry, požadujú pred súdom od jej čínskeho distribútora kompenzáciu 12 500 dolárov. Podľa nich spoločnosť Aomeisoft neupozornila, že hra môže mať deštruktívny vplyv na psychiku.
Najskôr to boli jednoduché svety, s obyčajnou dvojfarebnou grafikou a ovládaním. Staré hry boli väčšinou postavené na spoločnom princípe: čokoľvek hráči spravia, nemá to vplyv na prostredie okolo nich. Evolúcia je však nezastaviteľná, a to sa týka aj počítačových hier. On-line hry, kde sa ničí všetko živé, vystriedali hry, kde sa tvorí a buduje. Najznámejšia je hra Second Life (Druhý život), ktorá dovoľuje hráčom vytvárať pravidlá, obchodovať, založiť si rodinu, prežiť tam v podstate celý život.
Nová kariéra, nová rodina, nový život
Second Life je zameraná na sociálnu interakciu. Na prvý pohľad moderná, trochu surrealistická, ale veľmi realistická. Trojrozmerný virtuálny svet, ktorý je celý postavený a vlastnený svojimi obyvateľmi. Vstup do hry je zadarmo, od chvíle, keď sa zaregistrujete vo virtuálnom svete, objavíte obrovský digitálny kontinent. Možno získate aj skvelý pozemok na stavbu vlastného domu alebo založenie firmy. V Second Life hráči aktívne vytvárajú svet okolo seba. Táto hra tak dokonale vyriešila problém, ktorému čelia ostatní -- ako si udržať pozornosť hráčov. Jednoducho tým, že im umožní tvoriť a prispievať do hry. Hráč sa tak pripája každý deň, aby zistil, ako sa hra vyvíja.
Second Life vznikla v roku 2003 a každý deň pribúdajú jej "obyvatelia".
Firma LindenLab, ktorá hru uviedla na trh, zarába peniaze na predaji virtuálnej pôdy. Manažér spoločnosti Linden Lab, Philip Rosedale, pre cnetnews.com povedal: "Pôda sa predáva po 129 dolárov za aker. Majitelia pôdy platia priemerne 25 dolárov mesačne ako udržiavací poplatok." Zo 64 akrov pôdy v roku 2003 je dnes 20-tisíc akrov. Second Life má aj vlastnú ekonomiku a menu -- Linden doláre. Tie sú zameniteľné za skutočné peniaze, 300 Linden dolárov za jeden americký dolár. Mesačné finančné transakcie dosahujú podľa odhadov hodnotu viac ako päť miliónov amerických dolárov. Niektorí si v hre zarobia dosť na to, aby sa uživili aj v reálnom svete, do ktorého hra podivuhodne preniká.
Hráme alebo žijeme?
Profesorka práva Beth Novecková z Univerzity v New Yorku založila v Second Life väzenie pre virtuálnych previnilcov. Na základe svojich pozorovaní píše vedecké práce o kyber demokracii, organizuje každoročnú konferenciu Právo vo virtuálnych svetoch, ktorú spoluorganizujú aj univerzity Harvarde a Yale.
Americká banka Wells Fargo Bank zase uviedla do sveta špeciálny produkt pre svojich mladých klientov -- Stagecoach Island. Ostrov je, samozrejme, v hre Second Life. Stagecoach Island je prístupný len pre klientov banky, obyčajný člen hry doň nemá prístup. Jeho cieľom je naučiť mladých ľudí narábať s peniazmi. "Sme radi, že sme mohli spraviť niečo, aby sme pomohli mladým so vzdelávaním v oblasti financií," uviedol v tlačovom vyhlásení marketingový riaditeľ Wells Fargo Tim Collins. Mladí hráči dostanú od banky tridsať virtuálnych dolárov, za ktoré môžu nakupovať a platiť za služby. Aby sa naučili pracovať s peniazmi, banka im dáva virtuálne 10-percentné úroky na deň na vkladoch.
Pre Slovákov Slovensko
Ak neviete po anglicky, môžete vyskúšať zjednodušenú verziu -- Damokles.cz. Na jej stránkach sa uvádza: "Pre hráčov zo Slovenska je k dispozícii aj Slovenská republika." Pri registrácii si však prečítate aj nasledujúce -- Damokles a jeho používanie môže spôsobiť miernu psychickú závislosť. 150-tisíc používateľov Damokla (z toho 30 percent žien) a 165-tisíc hráčov hry Second Life sa toho očividne nebojí. Ak sa teda rozhodnete, že je čas vyskúšať niečo nové, myslite na ponaučenie z knihy Douga Naylora Červený trpaslík: "Hráč Hry netuší, že je v Hre." Časom môže totiž hra a realita nebezpečne splynúť.
Online hry: http://sk.damokles.cz www.there.com www.aciveworlds.com www.secondlife.com www.swivelmedia.com/fun_money.htm (online hra Wells Fargo Bank)