StoryEditor

Sonáta v piatom vydaní

15.08.2005, 00:00
V hudobnej terminológii sa pri názvoch áut nepohybuje iba japonská značka Honda (Jazz, Concerto, Accord, Prelude), ale aj kórejský Hyundai (Accent, Sonata). Práve posledný z menovaných modelov, luxusnú limuzínu vyššej strednej triedy (segment D), sme v čase jej príchodu na slovenský trh otestovali.
Predbežne sa dodáva iba s benzínovým motorom 2,4i. Vo verzii Elegance sme mali kožené sedadlá (príplatok 50-tisíc Sk), ktoré sú vyhrievané a vodič má k dispozícii aj elektrické nastavovanie svojho sedadla. Táto verzia Sonaty má štandardne montované 17" nízkoprofilové pneumatiky Dunlop so šírkou dezénu 225 mm, čo považujeme za výhodu. V zákrutách výborne drží stopu, slabou stránkou je však slabšia akcelerácia auta v stúpaní. Toto zrejme vyplýva i z prevádzkovej hmotnosti 1,6 tony.

V meste za 11 litrov
Nepodarilo sa nám priblížiť k spotrebe, ktorú uvádza výrobca - 8,5 litra na 100 km. Pri pokojnej jazde rýchlosťou 120 km/h sme ju ustálili tesne pod hranicou 10 litrov. V meste sme boli úspešnejší. Deklarovaná spotreba je 11,8 l, nám sa podarilo jazdiť za 11 litrov. Oveľa spokojnejší sme boli s účinnosťou bŕzd, ako aj s aerodynamikou karosérie a podvozkom. Ten svojou miernou tvrdosťou nemusí vyhovovať každému, najmä nie tým, ktorí by uprednostnili mäkší, komfortnejší. Rušivo pôsobia rázy do volantu pri prejazde v zákrute na hrboľatom povrchu.

Príjemne vymyslený interiér
Výhodou na dlhších trasách je tempomat, ktorý má ovládanie na volante, takže jeho nastavenie zbytočne neodpútava pozornosť vodiča. Na druhej strane, na volante chýbalo ovládanie audiosústavy. Ku komfortu patrí výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant, nastaviteľná bedrová opierka na sedadle vodiča, puzdro na okuliare v strope, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, predná lakťová opierka s úložným priestorom a podobne. V priestrannom interiéri je celkovo dosť rôzne veľkých úložných priestorov vrátane rozmernej odkladacej priehradky pred spolujazdcom. Kruhové prístroje sú prehľadne usporiadané, nechýba reostat ich osvetlenia.

Keď sa zabudnete v kufri
Praktické je integrovanie antény v zadnom skle. Ocenili sme aj prehľadný informačný displej pred vodičom. Jeho ovládanie tlačidlom na prístrojovom paneli však nepovažujeme za šťastné riešenie. Ventilačná sústava je dostatočne účinná, jej súčasťou je automatická klimatizácia s kontrolou kvality vzduchu.
Netradičným riešením, ktoré iné značky neponúkajú, je otváranie veka batožinového priestoru zvnútra. Výrobca zrejme počíta s tým, že sa niekto "omylom" zatvorí v kufri. Ramená stieračov majú v spodnej tretine kĺb, takže - ak treba dôkladne umyť čelné sklo - dajú sa bez problémov vyklopiť.

Naše odporúčanie
Sonata patrí do vyššej strednej triedy, no hodnotíme ju o stupeň vyššie - ako luxusnú limuzínu, vhodnú na dlhé trasy. Vyznávačov športového štýlu jazdy však neuspokojí. Jej skutočné zrýchlenie je totiž iba priemerné. V segmente D patria k jej konkurentom Alfa Romeo 166, Audi A6, BMW radu 5, Jaguar S-Type, Kia Opirus, Mercedes E, Peugeot 607, SAAB 9-5 i najpredávanejší model vyššej strednej triedy Škoda Superb.
Cenou 770-tisíc korún je Hyundai Sonata určite výhodnou ponukou a v prípade, že si zvolíte verziu Dynamic, zaplatíte len 700-tisíc Sk. Tá však nemá elektronický stabilizačný program ESP a brzdový asistent BAS, ani vyhrievanie predných sedadiel, kožené čalúnenie, elektrické nastavovanie sedadla vodiča, palubný počítač a elektrochromatické spätné zrkadlo.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Hyundai Sonata

2,4i

Objem motora (cm3 ) 2359
Výkon (kW/k)

119/161

Krútiaci moment (Nm) 219
Max. rýchlosť (km/h) 212
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 8,9
Komb. Spotreba (l/100 km) 8,5
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 10:19