Režiséra Tima Burtona preslávili najmä hrané filmy Batman, Planéta opíc, Big Fish či Karlík a továreň na čokoládu. Vo všetkých vychádza na povrch jeho záľuba v bizarnostiach každého druhu: fyzickými atribútmi postáv počnúc, psychickými úchylkami končiac. S každodennou "pracovnou" realitou si Burton príliš nerozumie, uteká z nej do noci a snov. A jeho oddaní milovníci vedia, že najspoľahlivejší úkryt mu poskytli animované príbehy.
Presný ako hodinky
Rovnako ako v predchádzajúcom bábkovom muzikáli Predvianočná nočná mora aj v Mŕtvej neveste je Tim Burton poctivý do najmenšieho detailu. Tvorí zásadne systémom ručnej animácie, aj najzložitejšie efekty vyrába bez pomoci počítačov. Najnovšie bábky, vysoké viac ako šesťdesiat centimetrov, sú však pokrokové. Skrývajú hodinové strojčeky, ktoré umožňujú animovanie mimiky bez zvyčajnej výmeny hlavičiek -- prácu urýchľujú a zjemňujú.
Burton má tendenciu relativizovať zaužívané emócie, hľadať v strašidelnom smiešne, v škaredom krásne. Táto schopnosť možno pochádza z jeho detstva, keď ho (ako priznal v jednom rozhovore) desili "milí a hraví" televízni moderátori. Z mŕtvej nevesty (hlas Heleny Bonham Carter), hlavnej postavy svojho filmu, vďaka tomu vyrobil lákavé sústo pre každého zvodcu.
K oltáru len cez mŕtvolu
Jej telo pochovali nedbalo -- zo zeme ostal trčať hnát. Keď naň plachý Viktor (hlas Johnnyho Deppa), ktorý si v lese nacvičuje pytačky, omylom nastokne snubný prsteň, dávno uspaté pôvaby ožívajú. Nevesta po záruke vstáva z mŕtvych, aby svojho domnelého nastávajúceho sprevádzala pestrým a zábavným podsvetím v rytme piesní Dannyho Elfmana. (Soundtrack mnohí porovnávajú s Elfmanovým heroickým výkonom v Nočnej more. Nie je možno vhodný na samostatné počúvanie, Mŕtvej neveste však pristane.)
Nebyť smrteľníčky Viktorie (hlas Emily Watson) v sivej realite, ženích by si medzi polorozpadnutými telami aj zvykol. Ale láska je láska... Hoci "modrý anjel" s vypadávajúcim okom, odpadávajúcou rukou a červíkom v hlave svojimi pôvabmi berie dych, nedýcha.
Držíte tej sexy mŕtvole palce (pre istotu na neodpadávajúcej končatine), súcitíte s ňou, kocháte sa ňou, ale príroda nepustí.
Mrtva nevesta prekypuje emóciami hraného filmu. Bábkovým svetom hýbu rovnaké sily ako naším: láska, pomsta, žiarlivosť. Burton má ďaleko k vnucujúcim sa animovaným filmom, ktoré na jednej (presne vypočítanej) úrovni zabávajú deti a na ďalšej ich rodičov. Každému dáva rovnakým dielom. Zážitok alebo nuda -- záleží na ochote stotožniť sa. Jeho bábky divákom v žiadnom prípade nemanipulujú. Dojímajú živými citmi. Milujete ich až za hrob...