V posledných rokoch zaznamenali nevídaný prírastok. Získali si zástupy fanúšikov (najmä nežného pohlavia). Ponúkajú vhodnú alternatívu k módnym novinkám. Secondhandy.
Z periférie do centra
Rané časy secondhandov na Slovensku nevyzerali slávne. Obchody s tovarom z druhej ruky boli prevažne kuticových rozmerov, situované mimo hlavných nákupných ulíc. Honosili sa zvláštnymi ľudovými názvami, v ktorých dominovali zdrobneniny ženských mien. V ich ponuke sa vyskytovali najmä ošúchané, zatuchnuté, takmer do zodratia vynosené kúsky odevu. Situácia sa však rokmi zmenila. Majitelia secondhandov si začali uvedomovať vzájomnú konkurenciu i to, že ak chcú prežiť, musia aj zaujať, nielen ponúkať tri kusy za "dvacku". Sortiment tovaru prešiel teda v mnohých prípadoch radikálnou úpravou. Namiesto nakupovania od okoloidúcich známych sa objavil dovoz z Holandska, Nemecka, Anglicka, Francúzska a iných krajín, v ktorých je obnova garderóby pravidelnejšia než u nás, a teda vyhodené maličkosti spĺňajú ešte aké-také estetické i kvalitatívne kritériá. Dnes už slovo secondhand nemusí evokovať zastrčenú kuticu s kopami šatstva, z ktorých úmorne dolujete zvršok so známkami nositeľnosti. Môže to byť aj obchodný priestor vyhovujúcich rozmerov, s usporiadanými vešiakovými stenami, so sídlom v centre mesta.
Zo šedých myší secondhandoví králi
Obsahová transformácia secondhandov sa ukázala ako účinná. Zároveň s ňou vzrástol počet klientov a rozšíril sa ich vekový vzorkovník. Zatiaľ čo zákazník pôvodných -- nereformovaných predajní a následný nositeľ použitého tovaru musel byť buď imidžový "nebojsa", módny ignorant alebo cieľavedomý askéta, dnes mnohí (najmä mladí) ľudia si vytvárajú z brázdenia secondhandov priam životný štýl, ktorý v žiadnom prípade netreba skrývať. Predtým sa navštevovali "sekáče" podľa možnosti inkognito -- najlepšie vo štvrti, v ktorej dotyčný nakupujúci nebýval. Typickú klientelu tvorili matky s viacerými deťmi. Nízka cena sľubovala väčšie množstvo trofejí: namiesto jedného nového svetríka -- za rovnakú cenu tri zľahka obdraté. (Deti predsa vyrastú rovnako bleskurýchlo z "levisiek" ako z produktu Prekon.)
Mnohodetné matky a dôchodkyne z klientely secondhandov nevymizli, na druhej strane však vyrastá generácia, ktorá ich už nevníma ako východisko z núdze, ale ako základňu vlastného imidžu. Spomenutý štedrý dovoz obnosených vecí po Nemkách, Holanďankách, Angličankách... so sebou priniesol diferenciáciu secondhandov či dokonca vznik ich špecializovaných podmnožín. Dnes popri klasických predajniach so zmiešaným -- značkovým i neznačkovým -- tovarom existujú "sekáče" venované etnoštýlu, punku či 80. rokom. V podstate si prirodzeným spôsobom delia klientelu ("pankáči" sem -- "húliči" tam). Nákup v nich síce obsahuje riziko vyššej ceny -- za teplákovú bundu s príchuťou socializmu s bielymi pásikmi na rukávoch zaručene zaplatíte viac v špecializovanej retropredajni, ako keby ste ju vyhrabali v obyčajnom -- bližšie nedefinovanom -- obchode s obnoseným šatstvom, no vyznávači druhej ruky to majú "v paži".
Originalita za cenu spomienok
Secondhandy disponujú jedným neodmysliteľným kladom -- sú lacnejšie ako bežné obchody, nehovoriac už o tých značkových. Napriek tomu, že mnoho zákazníkov uvádza ako hlavnú motiváciu nakupovania v sekáčoch originalitu kusov, ktoré tam môžu nájsť, predsa len nezabudnú pripomenúť aj cenovú výhodu. Módna návrhárka Zuzana Veselá sa domnieva, že fantázie je dosť aj v klasických obchodoch s odevmi, no finančná náročnosť značkového tovaru je napríklad pre študentov neúnosná. Preto oceňujú možnosť dobrá značka (hoci z druhej ruky) -- dobrá cena. Slovenské secondhandy sú však podľa Veselej stále príliš drahé. Ona sama preto nakupuje výlučne v (lacnejších) českých.
Profesor Arizonskej štátnej univerzity John Lastovicka, ktorý venoval kultúre secondhandov osobitný výskum, došiel (treba však pripomenúť, že na americkej pôde) k mierne odlišným výsledkom. Iba 15 percent populácie USA navštevuje secondhandy z úsporných dôvodov. Ostatok tak činí práve z presvedčenia o originalite úlovkov či z pocitu zvýšenej produkcie kreativity pri ich výbere a kombinácii. Lastovicka považuje za významný motivačný faktor tiež osobný kontakt medzi zákazníkom a predávajúcim. V niektorých predajniach prednosenej módy naozaj možno natrafiť na komunikatívnu osobu, ktorá vám ku kupovaným zvrškom pribalí pár historiek o pôvodných majiteľoch. Na konkrétny kus (ak vás cudzie spomienky od neho neodradia) sa potom pozeráte o poznanie inak.
Najstarší vyhráva
Na najvyššej priečke secondhandov stoja tie, ktoré ponúkajú tzv. vintage. Vintage znamená historický, starobylý alebo mimoriadne kvalitný. Vintage obchody sa honosia odevmi, topánkami a doplnkami značky Chanel, Dior, Gucci... z minulej, resp. z viacerých predchádzajúcich sezón. Na domácej pôde by ste ich zrejme márne hľadali, no v krajinách ako je Anglicko, Francúzsko, Nemecko patria k vyhľadávaným zastávkam štýlovej strednej vrstvy. Na vešiakoch tu visia hodvábne košieľky, dámske tvídové sáčka s kožušinkou na manžetách od Coco aj ligotavé oretiazkované kabelky Chanelu. Cieľom je nájsť čo najstarší model a najväčšiu starostlivosť venovať štítku s menom značky, ktorý je nutné v dôležitých okamžikoch ukázať očiam verejnosti. S podobným úlovkom budete zaručene "in" v akejkoľvek sezóne. Ani netušíte, čo všetko možno vo vintage predajniach zohnať. Bývalý sluha nebohej Lady Di vypovedal, že na želanie princeznej tajne predával jej honosné (raz nosené) róby do secondhandov. Diana takto údajne získavala vreckové na kino a časopisy. Ktovie, kto sa teraz v londýnskych podnikoch presúša v unikátnych ""Lady Di modeloch" svetoznámych módnych návrhárov?
Virtuálna druhá ruka
Secondhandová kultúra nemohla nezasiahnuť virtuálny svet. Internet -- ako už takmer všadeprítomné médium -- sa stal ochotne využívaným prostriedkom predaja tovaru z druhej ruky. Na rôznych stránkach typu možno nájsť nespočetné množstvo ponúk obnoseného šatstva s fotografiami, opisom i údajmi o rozmeroch. Nachádzajú sa tu i články, ktoré radia potenciálnym zákazníkom. Ak netušíte "ako si vybudovať secondhand garderóbu", "ako postupovať pri návšteve secondhandu" či "ako kúpiť kvalitný kašmírový sveter z druhej ruky", kliknite na www.ehow.com a je to vyriešené. Tieto náučné rubriky nabádajú k sústredenému a pokojnému nákupu, vystríhajú pred problémami s reklamáciou, vymenúvajú výhody a nevýhody secondhandov, porovnávajú ich so záložňami, blšími trhmi a podobne. Na diskusných fórach zúčastnení opisujú svoj vzťah k secondhandom, obavy z aids a iných chorôb, ktorých zárodky číhajú na prednosených veciach, odpor vyvolaný pocitom, že odev mal na tele pred dotyčným niekto iný i to, ako sa s menovanými nástrahami vyrovnali, prekonali ich a slobodne vstúpili do radov nadšených secondhandových fanúšikov.
"Predžutá" móda očividne chytá aj na Slovensku druhý dych. Vydýchli ste si?