Kúpa alebo predaj nehnuteľnosti sa vždy spája s veľkým objemom peňazí. Pri kúpe bežný občan odovzdáva často celoživotné alebo budúce celoživotné úspory (v prípade úveru). Pri predaji zasa očakáva zásadný obnos peňazí, ktorý pomôže riešiť jeho ďalšiu životnú situáciu. Obrátiť sa preto na serióznu realitnú kanceláriu môže byť pritom len žiaduce. Skúsenosti mnohých však ukazujú, a potvrdzujú to aj diskusie na internetových realitných serveroch, že nie je kancelária ako kancelária. Hoci mnohé berú svoju dobrú povesť naozaj vážne, neplatí to všeobecne.
Chúlostivé odmeny
Prvým kritériom výberu realitnej kancelárie by mali byť dobré odporúčania známych a priateľov a, samozrejme, obchodný register, kde sa dá zistiť, ako dlho a s akými ľuďmi firma funguje. Druhým je ochota uzatvoriť transparentnú dohodu. Najviac chúlostivým bodom je v tomto ohľade odmena za zrealizovanú službu, teda provízia, ktorej výška, ako aj podmienky jej platby by mali byť v zmluve presne uvedené. Neodôvodnená a priveľmi vysoká provízia zbytočne predraží celú transakciu. Príliš nízka vzbudzuje úvahy o serióznosti kancelárie.
Nie viac ako desať percent
Podľa viceprezidenta Národnej asociácie realitných kancelárií Ľubomíra Kardoša štandardné provízie pri bytoch predstavujú štyri až päť percent z ceny. Pri rodinných domoch to môže byť od troch do päť percent. O vyššej či nižšej hranici provízie rozhoduje miera poskytnutých služieb. Ak realitná kancelária poskytne aj služby právnika a klient vlastne bez toho, aby mal nejaké starosti s transakciou, odíde s hotovým listom vlastníctva, sú provízie vyššie. "Nikdy by však nemali prekročiť desať percent," zdôraznil Kardoš. O tom, aký diel provízie klient realitnej kancelárie vyplatí vopred, rozhoduje dohoda. Využíva sa to napríklad pri sprostredkúvaní predaja starých bytov. Tieto transakcie sú totiž z hľadiska realitných kancelárií prácnejšie a rizikovejšie, pretože sa stáva, že si klient po desiatej alebo aj pätnástej obhliadke všetko bezdôvodne rozmyslí a kancelária si potom z vyplateného preddavku pri jeho vrátení odráta náklady na prácu makléra, inzerciu, telefóny a pod. Pri kúpe nového bytu bývajú provízie zahrnuté už v cene nehnuteľnosti.
Poplatok si možno rozdeliť
Na to, že províziu pri neuskutočnenom obchode treba po odpočítaní odôvodnených výdavkov vrátiť, niektoré realitky, ako aj klienti akosi zabúdajú. Veď ide o poplatok za službu, ktorá sa vlastne neuskutočnila. Druhým extrémom je, ak si realitná kancelária naúčtuje dve provízie. A to aj napriek nepísanému, ale logickému pravidlu, že platiť by mal ten, pre koho kancelária pracuje, a je teda jej klientom. Jedna provízia môže byť zahrnutá v cene nehnuteľnosti, druhú si neseriózna kancelária naúčtuje ešte dodatočne. Prípadne aj jednu zaplatí kupujúci a druhú predávajúci bez toho, aby o tom vedeli. "Nemalo by to tak byť," hovorí o tom podšéf asociácie Kardoš. Províziu by mal platiť ten, ktorý realitnú kanceláriu oslovil a službu si objednal. Kupujúci alebo predávajúci sa tak vyhne šoku, keď si po úspešne zrealizovanom obchode sadne so svojím partnerom na kávu a zistia, že obidvaja zaplatili. Realitné kancelárie by si mali byť vedomé toho, že takíto klienti sa už nikdy do realitnej kancelárie nevrátia. Výnimkou je, samozrejme, situácia, keď sa kupujúci a predávajúci dohodnú a zaplatia jednu províziu na polovicu.
StoryEditor
