Jozef Beníček
Značka Škoda už niekoľko rokov prakticky vládne na slovenskom trhu s novými automobilmi. Veď trhový podiel, ktorý osciluje okolo hranice 50 percent, je stav, ktorý charakterizuje nadvládu tejto značky. Preložené do reči typov -- kráľovnú Feliciu vystriedala princezná Fabia, ktorá ju po niekoľkých mesiacoch spoločného vládnutia zvrhla z trónu. Princezná Fabia však priniesla aj novú mladú výbavu a bolo jasné, že nedodrží cenovú úroveň Felicie. Mnohí zákazníci sa nad touto skutočnosťou začali mračiť. Ale už sa nemusia. Po silnejších a luxusnejších modeloch prišla na náš trh aj Škoda Fabia Junior s motorom 1,0 MPI -- teda základný model, ktorý sa predáva už od 279 900 Sk.
POZÍCIA NA TRHU
Škoda dosiahla na našom trhu v roku 2001 trhový podiel vyše 50 percent. Za prvé tri mesiace tohto roku predala Škoda 6 301 osobných a malých nákladných automobilov, čo je v celoročnom rebríčku predaja, podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR), prvé miesto -- voči konkurencii s veľmi výrazným odstupom (druhý Renault 1 303 predaných kusov). Modelový rad Škoda Fabia je neohrozeným lídrom v triede malých automobilov, Fabia si za prvé tri mesiace našla 4 589 nových majiteľov.
KONKURENTI
Škoda Fabia hnevá konkurentov v trhovom segmente B, v triede, v ktorej je konkurenčný boj skutočne ostrý, pretože práve v triede malých automobilov nájdeme aj najpredávanejšie typy ostatných značiek.
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Škoda Fabia Junior s motorom 1,0 MPI sa predáva od 279 900 Sk. Rovnaký model so silnejším motorom 1,4 MPI je za 306 900 Sk. Spoločnosť Škoda Auto Slovensko pripravuje pre svojich zákazníkov pravidelne množstvo akcií, akčných modelov a výhodných lízingových programov. S predajom ojazdeného auta značky Škoda nikdy neboli väčšie starosti.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Škoda Fabia Junior so základným jednolitrovým motorom určite nie je automobil na rýchle šprinty. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá 21,6 sekundy a maximálna rýchlosť 147 km/h tiež nie je parameter silného športiaka. Ale Škoda Fabia Junior 1,0 MPI sa tak ani netvári. Základnou filozofiou tohto automobilu je "sloboda voľby". Je to solídny a bezpečný automobil pre tých, čo radšej ušetria na výkone "koníkov" pod kapotou, než by sa mali tiesniť v ešte menších, hoci výkonnejších miniautomobiloch rovnakej cenovej úrovne. Je to automobil pre tých, ktorí jazdia väčšinou v meste, potrebujú voziť deti do školy alebo do škôlky alebo potrebujú nenáročné druhé auto do rodiny. Škoda Fabia Junior 1,0 MPI má síce aj v palete výbavy niekoľko racionálnych zjednodušení -- chce zabodovať u tých, ktorí si "odpustia" niektoré maličkosti a uvítajú radšej nižšiu cenu. Má však napríklad airbag vodiča, opierky hlavy vpredu aj vzadu, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy, vpredu s napínačmi. Nesmieme zabudnúť na výborne tuhú karosériu s progresívne deformovateľnou prednou a zadnou časťou a veľmi páčili sa nám aj rozsiahle predné a zadné plastové nárazníky, ktoré aj neskúsenej vodičke prepáčia nežný parkovací dotyk s vysokým chodníkom. Nežnejšie stvorenia za volantom by však privítali aj prítomnosť posilňovača riadenia. Airbag spolujazdca je v ponuke doplnkovej výbavy. Zadné sedadlá majú síce nedelené operadlo, ale dá sa sklopiť.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Litrový motor Junioru má maximálny výkon 37 kW (50 k ) pri 5 000 otáčkach za minútu. Je teda malolitrážny a vysokootáčkový. Výsledkom tejto charakteristiky je skutočnosť, že ak ho majiteľ bude nútiť do výkonov, aké mu nesedia a bude sa snažiť urobiť si z neho mestskú šťuku, zaplatí to zvýšenou spotrebou. Pri rozumnej jazde rozbehnutý Junior bez problémov predbieha -- potrebuje však väčšiu rezervu. Maximálny krútiaci moment 84 Nm skutočne nemôže poskytnúť jazde výrazné dynamické charakteristiky, no nie každý sa potrebuje na ceste hrať na automobilového pretekára. Vo viacerých európskych krajinách "letia" automobily s nižšími objemami motorov, pričom nižšie dane sú len jedným z kritérií výberu. Podvozok spoľahlivo stlmí priečne nerovností a v zákrutách ponúka spoľahlivé vedenie vozidla. Radenie prevodových stupňov je presné a radiaca páka má príjemne krátke dráhy.
BEZPEČNOSŤ
Okrem solídnej konštrukcie a tuhej karosérie môžeme medzi sériové bezpečnostné prvky, ktoré nájdeme v modeli Škoda Fabia Junior 1,0 MPI, zarátať aj airbag vodiča, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy a imobilizér.
HOSPODÁRNOSŤ
Najväčším tromfom je v tejto kategórii hodnotenia určite cena, ktorá výrazne zlepšuje pomer ceny a ponúkaných výkonov. Priemerná kombinovaná spotreba, ktorú udáva výrobca, je 6,6 litra na 100 km. Pri našom teste sme dosahovali priemernú spotrebu okolo 7 litrov na 100 km.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Škoda Fabia Junior 1,0 MPI je model, za ktorým sa obzerajú najmä tí, čo chcú za výhodnú cenu vymeniť staršiu Škodu za novú. Vo výrazne výhodnom pomere ponúkaných výkonov a ceny dostanú dospelé auto, ktoré ochotne splní nároky, ak nebudú nerozumne prekračovať hranice pôvodnej racionálnej voľby.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Charakteristika: päťmiestny, päťdverový hatchback
Motor: kvapalinou chladený radový benzínový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, OHV, s dvoma ventilmi na valec, viacbodové elektronické vstrekovanie
Zdvihový objem: 966 cm3
Max. výkon: 37 kW (50 k)/ 5 000 min-1
Max. krút. mom.: 84 Nm/ 2750 min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 21,6 s
Max. rýchlosť: 147 km/h
Objem bat. priestoru: 260 -- 1 016 l
Cena: od 279 900 Sk
