StoryEditor

Vojnové filmy prestali divákov baviť

02.05.2003, 00:00
Návštevnosť amerických kín klesla oproti vlaňajšku o 14 percent. Situáciu zachraňujú iba komédie. Tržbami amerických filmových producentov výrazne zakolísal konflikt v Iraku. Ľudia stratili záujem o vojnové filmy, do kina chodia skôr za humorom. Takmer všetky filmy, ktoré sú založené na napätí a efektných súbojoch, tak pripravujú v pokladniach amerických kín svojim tvorcom nepríjemné prekvapenia. Diváci sú presýtení správami z vojny, pretože väčšina televíznych staníc ich prinášala doslova dvadsaťštyri hodín denne. Nepresvedčí ich ani hviezdne obsadenie alebo známy režisér.
Napríklad vojnový film Slzy slnka z prostredia exotickej Nigérie zarobil od svojej premiéry iba 43 miliónov dolárov. Producenti však pravdepodobne rátali s inými sumami, najmä, keď do hlavnej úlohy obsadzovali Brucea Willisa. Úspešnejší nebol ani John Travolta vo filme Basic od spoločnosti Columbia Pictures. Od konca marca zaň návštevníci v pokladniciach nechali asi 21 miliónov dolárov. Ani ďalšej z hollywoodskych spoločností, Paramount Pictures, stávka na vojnový film veľmi nevyšla. Na The Hunted zarobila od polovice marca iba 32 miliónov.

Fanúšikovia pred televíziou
Podľa denníka The New York Times zostávali v posledných dňoch vojny doma aj skalní filmoví fanúšikovia. "Televízia to zmenila tým, že vysielala správy dvadsaťštyri hodín," potvrdzuje Jeanine Basingerová, vedúca filmových štúdií na wesleyanskej univerzite. "Počas druhej svetovej vojny ľudia potrebovali filmy, aby videli, čo sa deje okolo nich a porozumeli tomu. Teraz sme si určitým spôsobom zvykli, videli sme mnoho krvi a násilia," dodáva Basingerová, ktorá na túto tému napísala knihu s názvom Bojový film druhej svetovej vojny: Anatómia a žánre.
Menšiu návštevnosť však nemá na svedomí iba televízia. S poklesom záujmu divákov bojujú filmové štúdiá už takmer rok. Preto zvyšujú rozpočty reklamných kampaní a platia obrovské honoráre známym hercom. Aj napriek ich veľkej snahe klesol príjem z predaja vstupeniek o celých 14 percent v porovnaní so začiatkom minulého roka. Úplným prepadákom sa už na jeseň ukázal napríklad film Kód Navajo, Nicholas Cage ako šifrant z druhej svetovej vojny nezaujal divákov ani kritikov. Rovnaký osud stihol film Hartova vojna, opäť s Bruceom Willisom v hlavnej úlohe.

Držia sa len komédie
"Filmoví producenti sa musia prispôsobiť súčasnej situácii vo svete," konštatuje Joe Roth, zakladateľ filmovej spoločnosti Revolution Studios. "Každý, kto premýšľa o tom, že natočí vojnový film, mal by si to dvakrát rozmyslieť," hovorí Roth. Jediným žánrom, ktorý si tento rok nepohoršil, sú komédie. V rebríčkoch obľúbenosti im tento rok patrí väčšina priečok. "Ľudia chcú odľahčené žánre," súhlasí Paul Dergarabedian, prezident spoločnosti Exhibitor Relations, ktorá sleduje filmový priemysel.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 11:54