Na základe cieľov je Slovensko rozdelené na dve zóny. Prvá zóna spadá pod plnenie cieľa 1, ktorým je pomoc zaostávajúcim regiónom. Zahŕňa celé Slovensko okrem Bratislavského kraja. Pravidlá pomoci pre toto územie na roky 2004 až 2006 stanovuje Operačný program Základná infraštruktúra.
Druhá zóna spadá pod plnenie cieľa 2, ktorým je podpora ekonomickej a sociálnej konverzie regiónov čeliacich štrukturálnym ťažkostiam. Sem patrí vymedzené územie Bratislavského samosprávneho kraja, a to okresy Malacky, Pezinok, Senec a päť mestských častí hlavného mesta Bratislavy, Vajnory, Záhorská Bystrica, Jarovce, Rusovce a Čunovo. Pravidlá pomoci pre toto územie na roky 2004 až 2006 stanovuje Jednotný programový dokument pre cieľ II.
Ciele OP Základná infraštruktúra
Nadväzuje na priority Národného rozvojového plánu. Jeho strategickým cieľom je zabezpečiť pri rešpektovaní trvalo udržateľného rozvoja taký rast hrubého domáceho produktu, aby Slovenská republika do roku 2006 dosiahla úroveň prevyšujúcu 50 percent z priemeru HDP na obyvateľa v krajinách EÚ 15. Na dosiahnutie tohto strategického cieľa bude Slovenská republika podporovať štyri špecifické ciele, ktoré sú v súlade s prioritami Strednodobej koncepcie hospodárskeho a sociálneho rozvoja Slovenskej republiky:
1. zvyšovať konkurencieschopnosť priemyslu a služieb
2. rozvíjať ľudské zdroje a zvyšovať ich adaptabilitu
3. zvyšovať efektivitu poľnohospodárskej produkcie a kvalitu života vidieckej populácie
4. podporovať vyvážený regionálny rozvoj
Zvyšovanie výkonnosti hospodárstva a rast jeho konkurencieschopnosti sú prioritou výkonu hospodárskej politiky, ktorá by mala ústiť do zlepšenia situácie na trhu práce. Nevyhnutnou podmienkou dlhodobo udržateľného rastu ekonomiky je aj výkon štrukturálnych reforiem v podnikateľskej sfére a konsolidácia verejných financií.
Stratégia v oblasti zabezpečenia dopravnej infraštruktúry sa orientuje hlavne na vybudovanie napojenia všetkých regiónov na európsku a celoštátnu dopravnú infraštruktúru a na zabezpečenie kvality regionálnych obslužných systémov pre potreby krajov.
Stratégia v oblasti životného prostredia je zameraná na zlepšenie environmentálnej infraštruktúry, budovanie kanalizácie, čistiarní vôd a zlepšenie nakladania s odpadmi.
Na vytvorenie realizačného rámca, ktorý zabezpečí dosiahnutie špecifických cieľov a riešenie kľúčových disparít s využitím vymedzených finančných zdrojov na dané obdobie, sú definované v Národnom rozvojovom pláne štyri priority:
PRIORITA 1 Rast konkurencieschopnosti priemyslu a služieb
PRIORITA 2 Rast zamestnanosti založený na kvalifikovanej a flexibilnej
pracovnej sile
PRIORITA 3 Multiplikačné poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka
PRIORITA 4 Vyvážený regionálny rozvoj
Operačný program Základná infraštruktúra sa zameriava na posilnenie infraštruktúry centier regionálneho významu prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF), pričom zámerom je vytvoriť lepšie podmienky na ekonomický rozvoj v regiónoch, a to pomocou:
- zlepšenia dostupnosti centier medzinárodného významu (Bratislava, Košice...) z centier jednotlivých samosprávnych krajov s cieľom zvýšiť atraktivitu týchto centier pre investorov,
- zlepšenia kvality životného prostredia ako nevyhnutného predpokladu zabezpečenia trvalo udržateľného rozvoja regiónov,
- zlepšenia občianskej vybavenosti miest v oblasti verejných služieb (školstvo, zdravotníctvo, sociálne veci a kultúra) ako podmienky na zvýšenie kvality života v regiónoch a v konečnom dôsledku ich atraktivity pre návštevníkov a investorov,
- informatizácie verejných služieb v regiónoch a ich sprístupnenia pre obyvateľov ako rozvojového faktora regionálnej ekonomiky,
- posilnenia systému regionálnej politiky na regionálnej a lokálnej úrovni ako nevyhnutného faktora na zabezpečenie rozvoja regiónov pod podmienkou efektívneho fungovania verejno-súkromných partnerstiev.
Vplyv na životné prostredie
Aktivity realizované v rámci priority 1 budú mať pozitívny vplyv na životné prostredie - vo vidieckych oblastiach lepší povrch vozoviek a cestné spojenia ovplyvnia vzhľad krajiny, v urbanizovaných oblastiach nové komunikácie pomôžu znížiť ich nepriechodnosť a koncentráciu emisií.
Opatrenia priority 2 - Environmentálna infraštruktúra takisto vo veľkej miere prispejú k zlepšeniu životného prostredia, lebo sú priamo ekologicky orientované.
Aktivity v rámci priority 3 - Lokálna infraštruktúra sa zameriavajú na zlepšenie kvality života obyvateľstva na lokálnej úrovni, pričom sa tiež bude dbať na to, aby vybrané projekty nemali negatívny vplyv na životné prostredie.
Jednotný programový dokument pre cieľ II
má podporovať a oživiť hospodárske činnosti a trvalo udržateľný rozvoj územia tak, aby sa optimálne využil miestny potenciál. Pomoc sa sústredí na rozvoj malého a stredného podnikania, zavádzanie nových technológií, na zlepšenie služieb v cestovnom ruchu a zvýšenie životnej úrovne na vidieku. Žiadateľmi o pomoc môžu byť subjekty verejného aj súkromného sektora.
Maximálna výška pomoci
na realizáciu jednotlivých projektov je rôzna podľa tohto, či projekt predkladá súkromný podnikateľ alebo verejný sektor.
Pre verejný sektor môže dosiahnuť finančný príspevok až 95 percent oprávnených nákladov na projekt, z toho 50 percent z Európskeho fondu regionálny rozvoj a 45 percent zo štátneho rozpočtu.
Pre súkromný sektor môže podpora dosiahnuť 33 percent oprávnených nákladov.
| Distribúcia zdrojov z ERDF na roky 2004 až 2006 pre Jednotný programový dokument cieľ II | |||
| (pre Bratislavský kraj) | Alokácia | ||
| podiel v% | v mil. eur | ||
| Priorita 1 | Podpora hospodárskej činnosti a trvaloudržateľného rozvoja územia | ||
| Opatrenie 1.1 | Rozvoj malého a stredného podnikania | 18,7 | 5,94 |
| (súkromný sektor) | |||
| Opatrenie 1.2 | Podpora spoločných služieb pre podnikateľov | 31,3 | 9,9 |
| (verejný sektor) | |||
| Opatrenie 1.3 | Rozvoj podnikateľských aktivít a služieb | 13,5 | 4,29 |
| v cestovnom ruchu (súkromný sektor) | |||
| Opatrenie 1.4 | Dobudovanie infraštruktúry súvisiacej | 15,7 | 4,95 |
| s cestovným ruchom (verejný sektor) | |||
| Opatrenie 1.5 | Obnova a rozvoj obcí a zachovanie kultúrneho | 20,8 | 6,6 |
| dedičstva (verejný sektor) | |||
| Zdroj: MVRR - Jednotný programový dokument NUTS II | |||
| Distribúcia zdrojov z ERDF na roky 2004 až 2006 pre OP Základná infraštruktúra | |||
| Alokácia | |||
| podiel v % | v mil. eur | ||
| Priorita 1 | Dopravná infraštruktúra | ||
| Opatrenie 1.1 | Modernizácia a rozvoj železničnej | 32,6 | 67,19 |
| infraštruktúry | |||
| Opatrenie 1.2 | Modernizácia a rozvoj cestnej | 66,3 | 136,74 |
| infraštruktúry | |||
| Opatrenie 1.3 | Modernizácia a rozvoj infraštruktúry | 1,1 | 2,29 |
| leteckej dopravy | |||
| Priorita 2 | Enviromentálna infraštruktúra | ||
| Opatrenie 2.1 | Zlepšenie a rozvoj infraštruktúry | 47,7 | 46,02 |
| na ochranu a racionálne využívanie vôd | |||
| Opatrenie 2.2 | Zlepšenie a rozvoj infraštruktúry | 23,7 | 22,84 |
| na ochranu ovzdušia | |||
| Opatrenie 2.3 | Zlepšenie a rozvoj infraštruktúry | 22,7 | 21,82 |
| odpadového hospodárstva | |||
| Opatrenie 2.4 | Ochrana, zlepšenie a regenerácia | 5,9 | 5,72 |
| prírodného prostredia | |||
| Priorita 3 | Lokálna infraštruktúra | ||
| Opatrenie 3.1 | Budovanie a rozvoj občianskej | 57,6 | 54,78 |
| infraštruktúry v regiónoch | |||
| Opatrenie 3.2 | Budovanie a rozvoj informačnej | 10,8 | 10,28 |
| spoločnosti pre verejný sektor | |||
| Opatrenie 3.3 | Budovanie a rozvoj inštitucionálnej | 3,6 | 3,43 |
| infraštruktúry v oblasti regionálnej politiky | |||
| Opatrenie 3.4 | Renovácia a rozvoj obcí | 28 | 26,67 |
| Zdroj: MVRR - Programový doplnok OP ZI | |||
| Spojenie cieľov a priorít Národného rozvojového plánu | |||
| Strategický cieľ | Špecifický cieľ | Priorita | |
| Zabepečiť pri rešpektovaní trvaloudržateľného rozvoja taký rast HDP, aby SR do roku 2006 dosiahla úroveň prevyšujúcu 50 percent priemeru HDP na obyvateľa v krajinách EÚ 15 | Zvyšovať konkurencieschopnosťpriemyslu a služieb | 1. | Rast konkurencieschopnosti priemyslu a služieb |
| Rozvíjať ľudské zdroje a zvyšovať ich adaptabilitu | 2. | Rast zamestnanosti založený na kvalifikovanej a flexibilnej pracovnej sile | |
| Zvyšovať efektivitu poľnohospodárskej produkcie a kvalitu života na vidieku | 3. | Multifunkčné poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka | |
| Podporovať vyvážený regionálny rozvoj | 4. | Rozvoj dopravnej, enviromentálnej a lokálnej infraštruktúry | |
| Zdroj: MVRR ; | |||
