StoryEditor

Našou výhodou začína byť jedinečnosť výrobkov

18.07.2003, 00:00
Podnikateľská aliancia Slovenska - stála konferencia Centra pre hospodársky rozvoj o zlepšovaní podnikateľského prostredia nadviazala vo februári 2002 spoluprácu so Svetovým ekonomickým fórom a stala sa oficiálnym partnerom za Slovenskú republiku pri vypracovaní Správy o globálnej konkurencieschopnosti.

Správa o globálnej konkurencieschopnosti poskytuje medzinárodné porovnanie krajín. Mapuje aktuálnu ekonomickú situáciu v krajinách sveta (Index mikroekonomickej konkurencieschopnosti) a kvantifikuje vyhliadky ich hospodárskeho rastu v horizonte piatich rokov (Index rastovej konkurencieschopnosti). Zostavuje sa každoročne od roku 1979 a pri jej zostavovaní sa používajú štatistické údaje o jednotlivých krajinách v kombinácii s dotazníkovým prieskumom, na ktorý odpovedajú top manažéri po celom svete (4 800 v roku 2002).

Informácie, ktoré sú v Správe obsiahnuté môžu významne ovplyvniť rozhodovanie štátnej administratívy a pre vládu SR sa môžu stať cenným podnetom na zvyšovanie konkurencieschopnosti našej ekonomiky.

V roku 2002 sa Slovenská republika v rebríčku mikroekonomickej konkurencieschopnosti umiestnila na 42. mieste (v 2001 - 40. miesto). V rebríčku rastovej konkurencieschopnosti krajín si Slovensko pohoršilo o deväť miest a z 80 sledovaných krajín skončilo na 49. mieste (v 2001 - 41. miesto).

Vybrané informácie z Executive Opinion Survey 2003, ktorý uskutočnila PAS pre Svetové ekonomické fórum v apríli 2003 a porovnanie s údajmi za rok 2002:
Takmer všetky otázky dotazníka boli tento rok podnikateľmi hodnotené pozitívnejšie.
Najvýraznejšie zmeny oproti minulému roku vyplývajúce z tohtoročného prieskumu:
A) Vyspelosť podnikových procesov a stratégií
- Zdrojom konkurenčných výhod prestávajú byť nízke náklady a prírodné zdroje, ale jedinečnosť výrobkov a postupov (v roku 2002 - 60. priečka)
- Zvyšuje sa orientácia na potreby zákazníka (2002 - 50.)
- Zlepšenie v oblasti obsadzovania pozícií top manažmentu profesionálmi vybranými na základe najlepšej kvalifikácie a nie osobných kontaktov (2002 - 41.)
- Zlepšenie vnímania a uplatňovania podnikateľskej etiky v slovenských podnikoch (2002 - 54.)
- Zvyšuje sa ochota udeľovať právomoci podriadeným (2002 - 41.)
- Zvýšila sa korelácia medzi produktivitou a odmeňovaním zamestnancov (2002 - 22.)
- Zlepšili sa vzťahy medzi zamestnancom a zamestnávateľom, ktoré sú podľa prieskumu považované za všeobecne dobré partnerstvo (2002 - 28.)

B) Kvalita národného podnikateľského prostredia
- V kvalite vzdelania technického smeru a dostupnosti vedcov a inžinierov patrí Slovensko k svetovej špičke (2002 - 5. priečka)
- Prekvapujúco dobre obstálo Slovensko v hodnotení byrokracie, ktorá je v tomto prípade chápaná ako čas, ktorý strávia predstavitelia top manažmentu na rokovaniach s predstaviteľmi štátu (2002 - 10.)
- Mierne zlepšenie infraštruktúry (2002: doprava cestná (23.), železničná (21.), lodná (43.), letecká (80!!), poštové (43.) a telekomunikačné služby (37.), zdravotníctvo (20.) a školstvo (20.), elektrina (28.)
- Podnikatelia vnímajú zvýšenie konkurencie na trhu za posledných 12 mesiacov (2002 - 65)
- Zlepšenie a zjednodušenie procesu pri zakladaní podniku (2002 - 46.)
- Vyššia sofistikovanosť spotrebiteľov pri nákupe (2002 - 44.)
Pretrvávajúce nedostatky v tejto oblasti, identifikované v SGK 2002 - 2003:
o Zákony vzťahujúce sa k informačným technológiám - e-podpis, e-business, ochrana údajov (2002 - 61).

C) Vláda, verejný sektor a verejné inštitúcie
- Zlepšuje sa hodnotenie práce parlamentu hoci je stále vnímaná skôr ako neefektívna (2002 - 63.)
- Zlepšila sa informovanosť podnikateľov o zmenách v legislatíve, ktoré ovplyvňujú podnikanie (2002 - 63.)
- Zlepšila sa legislatívna ochrana finančných aktív a majetku podnikov (2002 - 52.)
- Mierne obmedzenie korupcie v oblastiach:
o Získavania povolení na dovoz / vývoz (2002 - 51.)
o Pripojenia na verejnú infraštruktúru (2002 - 42.)
o Ročné platby daní (2002 - 47.)
o Žiadosti o úver (2002 - 61.)
o Udeľovanie verejných kontraktov (2002 - 69.)
o Ovplyvňovanie zákonov a opatrení v prospech vybraných podnikov (2002 - 64.)
o Získavanie priaznivých justičných rozhodnutí (2002 - 67.)
- Podnikatelia vnímajú zníženie frekvencie a rozsahu úplatkov za posledné 3 roky (2002 - 37)

Pretrvávajúce nedostatky v tejto oblasti, identifikované v SGK 2002 - 2003:
o Organizovaný zločin (2002 - 62.)
o Nedostatočná daňová disciplína (2002 - 47.)

D) Makroekonomické prostredie
- Zlepšili sa očakávania hospodárskeho rastu ekonomiky medzi podnikateľmi (2002 - 61.)
- Podnikatelia vnímajú veľké zlepšenie v oblasti finančného zdravia bánk (2002 - 46.)
- Zlepšil sa prístup k financovaniu (2002 - 22.) a k rizikovému kapitálu (2002 - 54.)
- Pre Slovensko je charakteristický vysoký stupeň otvorenosti ekonomiky (export/import k HDP v 2002 - 6.) a minimálne colné obmedzenia (2002 - 15.)

Pretrvávajúce nedostatky v tejto oblasti, identifikované v SGK 2002 - 2003:
o Nedostatočne rozvinuté a zle prístupné finančné trhy SR (2002 - 68.)
o Vysoký podiel verejných výdavkov na HDP (2002 - 59)
o Štátna podpora narušujúca podnikateľské prostredie - umelá podpora nekonkurencieschopných podnikov (2002 - 63.)
o Priame zahraničné investície v 2001 - 6,109 mil. USD (2002 - 56.)
o Miera investícií (investície k HDP) - 31,86 (2002 - 3.)

Pripravenosť Slovenska podľa Lisabonskej stratégie:
Lisabonská stratégia, prijatá na summite v Lisabone v marci 2003, deklaruje ambíciu EÚ stať sa najdynamickejšou a najkonkurencieschopnejšou poznatkovou ekonomikou do roku 2010, ktorá bude schopná dosahovať udržateľný hospodársky rast, zvyšovať zamestnanosť a sociálnu súdržnosť.

Na základe výsledkov Executive Opinion Survey 2002 bolo možné posúdiť napĺňanie ôsmich hlavných záverov Lisabonskej stratégie v krajinách EÚ a kandidátskych krajinách.


Body Lisabonskej stratégie EÚ 151 (priemer) 4 najslabšie krajiny EÚ2 SR2,3
Vytváranie informačnej spoločnosti 5,42 -1,04 -0,8
Vytváranie priestoru pre inovácie, výskum a vývoj 5,15 -1,57 -1,14
Liberalizácia trhu tovarov a služieb (predovšetkým vytváranie jednotného európskeho trhu služieb a transformácia štátnej pomoci na presnejšie zameranú sektorovú) 4,78 -0,77 -1,16
Liberalizácia sieťových odvetví (telekom, verejné služby) 5,31 -1,37 -0,7
Finančné trhy (zefektívnenie a integrácia európskych finančných trhov) 5,13 -1,05 -1,27
Podnikateľské prostredie (podpora podnikania cez redukciu administratívnych bariér a zjednodušenie podmienok pre vznik podnikov) 3,48 -1,37 -0,69
Sociálna starostlivosť (celoživotné vzdelávanie a sociálne zabezpečenie) 4,85 -0,91 -0,32
Trvalo udržateľný rozvoj (príspevok p. Demjana) 5,46 -1,2 -1,25
1) Európsky manažéri hodnotili dosiahnutú úroveň rozvoja jednotlivých položiek LS v škále od 0 do 7 bodov.
2) Odchýlky od priemeru EÚ.
3) Zvýraznené odchýlky SR sú menšie ako v 4 najslabších krajinách EÚ.
Pozície krajín podľa hodnôt subindexov globálnej konkurencieschopnosti Slovensko  Česko Maďarsko Poľsko USA Fínsko
Mikroekonomická konkurencieschopnosť 42 34 28 46 1 2
z toho: Vyspelosť podnikových procesov a stratégií 43 34 29 46 1 4
Kvalita národn. podnikateľského prostredia 40 34 29 45 1 2
Rastová konkurencieschopnosť 49 40 29 51 1 2
z toho: Technologický index
(Inovácie, informačné technológie, transfer technológií) 34 20 21 36 1 3
Index verejných inštitúcií
(Zmluvné a obchodné právo, korupcia) 53 50 30 61 16 1
Index makroekonomického prostredia
(Makroekonomická stabilita, medzinárodný kredit krajiny, vládne výdavky) 64 59 49 54 2 14
Zdroj: WEF – Správa o globálnej konkurencieschopnosti 2002 – 2003  
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
16. september 2024 22:05