Úradujúci Automobil roka 2003 nezaháľa a utešene rozširuje svoju modelovú paletu: po štartovacej trojdverovej a päťdverovej verzii s typicky kolmým zadným oknom prišiel na trh aj štvordverový sedan, kombi a kupé-kabriolet. Automedia mala možnosť testovať sedan s moderným a relatívne malým dieselovým motorom.
POZÍCIA NA TRHU
Značka Renault patrí na našom trhu do klubu dynamických Francúzov, ktorí si výbornou typovou skladbou a veľmi kvalitným pomerom ceny a ponúkaných výkonov vydobyli popredné miesta v celoročnom rebríčku registrácií. Samozrejme, ešte stále nemôžu ohrozovať bezkonkurenčnú Škodu. Za desať mesiacov zaregistroval Renault na Slovensku 3 945 osobných a malých nákladných automobilov, čo je výborná štvrtá priečka.
KONKURENTI
Modelový rad Renault Megane súperí s konkurenciou v nižšej strednej triede a testovaný model súperí o úspech s podobnými sedanmi. Medzi jeho priamych konkurentov môžeme zarátať napríklad typy VW Bora, Nissan Almera, Seat Toledo alebo Škoda Octavia. Ako sa modelový rad Renault Megane zatiaľ presadzuje vo svojej triede, ukazuje tabuľka.
Registrácie I. - X. C 2003
1. Škoda Octavia*4 831
2. VW Golf*1 224
3. Peugeot 307*1 114
4. Renault Megane*903
5. Opel Astra*714
6. Citro#235#n Xsara*426
7. Fiat Stilo*388
8. Ford Focus*369
9. Nissan Almera*342
10. Toyota Corolla*333
11. Honda Civic*313
12. Hyundai Accent*298
13. Seat Leon*202
14. Seat Toledo*159
15. Lada Nova*97
16. VW Bora*90
17. Fiat Palio weekend*89
18. Audi A 3*80
19. Mazda 323*59
20. Alfa Romeo 147*35
21. Mitsubishi Carisma*31
22. BMW R3 Compact*19
23. Subaru Impreza*12
24. Ford Fusion*9
25. Peugeot 306*5
26. Daewoo Lanos*4
27. VW Beetle*3
28. Kia Sephia*1
Spolu:*12 150
FINANCOVANIE A OPäTOVNÝ PREDAJ
Modelový rad Renault Megane obsahuje také obrovské množstvo modelov a variantov, že jeho cena siaha od 499 900 Sk až po 960 800 Sk a medzitým je možné skutočne všetko. Výhodou tejto trocha neprehľadnej ponuky je skutočnosť, že každý si môže nájsť taký Megane, ktorý mu padne skutočne na mieru. Autorizovaní predajcovia ponúkajú moderný lízing a opätovný predaj nie je problémom.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Megane je dnes moderný a technicky vyspelý automobil. Už po prvých metroch jazdy je jasná vysoká úroveň práce nielen konštruktérov, ale aj kvalita výroby. Vo veľmi dobrom svetle sa predstavil aj dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva. Automobil svoju technickú vyspelosť deklaruje tiež vonkajším vzhľadom - a nie sú to plané sľuby...
JAZDNÉ VLASTNOSTI
V testovanom vozidle zaujali najmä dva prvky: motor a podvozok. Motor je veľmi nenápadný, no správa sa presne tak, ako vodič potrebuje: reaguje na plyn, má nízku spotrebu a neobťažuje hlukom. Pochvalu si zaslúži aj podvozok: je oveľa viac nemecky tuhý a jednoznačný než francúzsky mäkký a občas záhadný. Vďaka nemu sa dá s Meganom jazdiť športovo, no úroveň komfortu zostáva prekvapujúco vysoká. Platí to aj pre jeho akustické utlmenie. Bezproblémový je aj elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, no pôsobí o málo menej nekompromisným dojmom než podvozok.
HOSPODÁRNOSŤ
Údaje výrobcu sú uvedené v záverečnom prehľade. Palubný počítač indikoval počas niekoľkých dní v krutej mestskej premávke v Bratislave vynikajúcu hodnotu 5,4 l/100 km, jazda po diaľnici rýchlosťou 140 km/h znamenala príjemných 6,8 l/100 km. Poctivá technika dáva slušný výhľad na opätovný predaj vozidla, ktoré v testovanej verzii stálo 661 000 Sk, čo je vzhľadom na výbavu, motorizáciu a po porovnaní s konkurenciou dobrá cena.
BEZPEČNOSŤ
Plný počet (5) hviezdičiek v testoch EuroNCAP je najlepším ohodnotením pasívnej bezpečnosti. V základnej výbave testovanej verzie je ABS s EBV (EBD) a 6-airbagov. ESP je možné objednať. Brzdy sú, tradične v Renaultoch, veľmi ostré a primerane účinné.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Renault Megane vo verzii sedan je vozidlo, ktoré prekračuje hranice nižšej strednej triedy. Vďaka zväčšenému rázvoru je dosť miesta aj na nohy pasažierov vzadu a zväčšili sa tiež zadné dvere. Dlhší rázvor ešte upokojil správanie na ceste a spolu so serióznejším vzhľadom zadnej časti všetky tieto atribúty robia z Renaultu Megane sedan univerzálne, triezvo luxusné, tvarovo triezvo progresívne, technicky vyspelé a hospodárne vozidlo.
Technické údaje:
Charakteristika: 5-miestny sedan nižšej strednej triedy s dieselovým motorom dCi vpredu a pohonom predných kolies, 5-stupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem: 1 461 cm3
Max. výkon: 60 kW (80 k)/4 000 min-1
Max. krút. moment: 185 Nm /2 000 min-1
Max. rýchlosť: 171 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 14,5 s
Rozmery (mm): 4 498 x 1777 x 1 460 mm
Rázvor(mm): 2 686
Pohotovostná hmotnosť: 1 290 kg
Priemer otáčania: 10,7 m
Spotreba (mesto/mimo): 5,7/4,1 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Objem bat. priestoru: 520 l
Cena: 661 080 Sk
StoryEditor