MEDZIROČNÝ RAST počtu zamestnancov pokračoval v poslednom mesiaci minulého roka v nehnuteľnostiach, prenajímaní a ostatných verejných službách o 1,8 % a v priemysle o 0,6 %. V stavebníctve bola zamestnanosť, po 11-mesačnom raste, na úrovni decembra 2001.
Naďalej klesala zamestnanosť vo veľkoobchode (o 14,2 %), v hoteloch a reštauráciách (o 12,8 %), pošte a telekomunikáciách (o 7 %), doprave (5,7 %) a maloobchode (3,4 %). Prvýkrát v roku 2002 medziročne klesla zamestnanosť aj v predaji a údržbe motorových vozidiel, a to o 0,6 %. Ako informoval Štatistický úrad SR, v priemere za uplynulý rok zamestnával najvyšší počet osôb priemysel -- 556 200 osôb, z toho priemyselná výroba 497 200. Vo veľkoobchode dosiahla zamestnanosť úroveň 137 200 osôb, v maloobchode 134 600, nehnuteľnostiach, prenajímaní a v ostatných verejných službách 125 000, stavebníctve 124 900, doprave 97 800, hoteloch a reštauráciách 49 700, pošte a telekomunikáciách 31 700, predaji a údržbe motorových vozidiel 20 000 osôb. V porovnaní s rokom 2001 vzrástol počet zamestnancov v predaji a údržbe motorových vozidiel o 2,8 %, stavebníctve o 1,6 %, nehnuteľnostiach, prenajímaní a ostatných verejných službách o 1 % a priemysle o 0,3 %. Zamestnanosť klesla vo veľkoobchode o 8,8 %, v hoteloch a reštauráciách o 7,6 %, pošte a telekomunikáciách o 6,5 %, doprave o 2,6 % a maloobchode o 0,3 %.
POĽSKÁ VLÁDA podnikla kroky, ktoré zabránia preneseniu časti produkcie automobilov značky Daewoo na Slovensko. Na troskách zbankrotovaného závodu Daewoo-FSO vo Varšave vznikne nová spoločnosť s podielom britskej firmy Rover. Akcionári skrachovanej fabriky Daewoo-FSO na valnom zhromaždení vo Varšave rozhodli o predaji závodu novej spoločnosti New Small Co. (NSC). Ešte pred týždňom poľské ministerstvo hospodárstva a práce nevylučovalo definitívny úpadok firmy Daewoo-FSO. Od júna minulého roka, keď britský Rover oznámil záujem založiť novú firmu a obnoviť v halách varšavského Žierania produkciu osobných automobilov, sa predovšetkým veritelia nedokázali dohodnúť na zmluve.
VÝVOZ osobných vozidiel, ktoré sú ťažiskovým exportným výrobkom Česka, sa vlani prepadol takmer o 10 miliárd na 101,2 miliardy Kč. Nelichotivý vývoj spôsobil pokles dopytu na západoeurópskych trhoch a zlacnenie vývozu, spôsobené posilnením kurzu českej koruny. "Počet registrácií nových automobilov v EÚ vlani klesol o 2,9 %," povedal hlavný ekonóm Patria Online David Marek. Hlavným odbytiskom bolo tradične Nemecko, kam sa vyviezli české autá za 24,7 miliardy Kč, čo však bolo o 2 miliardy Kč menej ako v roku 2001. Druhá bola Británia s miernym poklesom na 13,5 miliardy Kč. Naopak, do Poľska export vzrástol takmer o 4 miliardy na viac ako 6 miliárd Kč.
GENERAL MOTORS (GM) informoval v Soule, že tento rok do rozvoja svojho kórejského podniku Daewoo Automotive and Technology vloží 416 miliónov USD. Prostriedky sa použijú na zvýšenie kvality vozidiel a rozšírenie výroby. Hlavná časť investícií pôjde do závodov v Pupjongu, Kunsane a Čangwone. Americký automobilový koncern prevzal vlani v apríli väčšinový podiel v kórejskej automobilke, ktorá sa od roku 1999 ocitla na pokraji bankrotu. Jeho krízu domáci podnikatelia nedokázali prekonať. Šéf GM v Kórejskej republike Nick Reilly uviedol, že juhokórejské závody, ktoré sú do značnej miery technicky zastarané, nemajú prostriedky na svoju modernizáciu. Deawoo stratilo počas krízy polovicu svojho domáceho trhu.
StoryEditor