Jednou z výziev, pred ktorou dnes stoja mnohí podnikoví riaditelia či manažéri rozličných verejných i súkromných spoločností a inštitúcií, je manažment zmeny. Teraz nemám na mysli len komplexnosť procesných a organizačných zmien, ale predovšetkým úspešné riadenie s nimi súvisiaceho ďalšieho doškoľovania a vzdelávania zamestnancov na jednotlivých úrovniach. Jednou z typických úloh manažmentu zmeny môže byť, napríklad, zavedenie nového podnikového informačného systému.
Tvárou v tvár obdobnej problematike stoja aj zodpovední pracovníci inštitúcií štátnej a verejnej správy, ktorí potrebujú -- jednorazovo, či opakovane -- zabezpečiť, aby ich zamestnanci vstrebali nové legislatívne úpravy, nové smernice a informácie alebo nové pracovné postupy a procedúry.
KOMBINOVANÉ VZDELÁVANIE. Celý manažment zmeny je umenie správnym a proaktívnym spôsobom zainteresovať všetkých, ktorých sa zmeny týkajú, na dôvodoch a cieľoch takýchto zmien a patrične ich pripraviť na deň X, od ktorého sa začne pracovať novým spôsobom. Takýto manažér má na tento účel k dispozícii súpravu nástrojov a metód.
Jedným z vhodných, u nás doteraz pomerne skromne využívaných nástrojov zmenového manažmentu zmeny je kombinované vzdelávanie (blended learning), pozostávajúce zo správnej kombinácie klasickej seminárovej formy vzdelávania a e-learningu. E-learning ako samostatná interaktívna a multimediálna forma štúdia tu vystupuje do popredia vďaka jednoznačným výhodám, ktoré prináša v porovnaní s klasickými formami vzdelávania (prednáška, seminár, "školenie"). Ide najmä o jeho mobilnosť, možnosť prispôsobenia individuálnym potrebám daného študenta a jednoduchosť použitia. Neposledným prínosom sú, samozrejme, aj finančné výhody.
INŠPIRATÍVNE SKÚSENOSTI. Pozitívne skúsenosti z využívaním e-learningu ako nástroja manažmentu zmeny zo sveta sú rôznorodé. Na ilustráciu možno uviesť dva príklady z praxe spoločnosti Siemens Business Services. V rámci projektu celokoncernového zavedenia informačného systému mySAP.com dostala spoločnosť Siemens Business Services za úlohu od septembra do decembra 2002 vyškoliť viac ako 1 000 zamestnancov Beiersdorf AG na prácu s novým systémom. Zvolená bola kombinácia klasických školení a e-learningu. Iným príkladom je Spolkový úrad pre príjem zahraničných utečencov, ktorý sídli v nemeckom Norimbergu. Požiadavkou bolo vytvoriť komplexný e-learningový program, ktorý zabezpečí úplné a opakovateľné zaškolenie 1 400 pracovníkov úradu na prácu s novým systémom na spracovanie žiadostí o azyl MARiS (MigrationAsylReintegrationsSystem, Reintegračný systém pre migračný azyl). Pre úplnosť boli do programu zaradené aj kurzy na používanie kancelárskych aplikácií.
Na Slovensku pre e-learning pravdepodobne ešte nedozrel čas, keďže viaceré ponuky aj našej spoločnosti dodať na Slovensko ako súčasť celoplošných implementačných projektov aj e-learningové riešenie nenašli primeraný ohlas.
ĎALŠIE SPÔSOBY. Existujú aj iné spôsoby využitia e-learningu. Koncernový systém pre znalostný manažment je vhodne organizovaná správa kurzov e-learningovým systémom. Môže predstavovať solídny základ podnikovej bázy pre znalostný manažment, čo výrazným spôsobom uľahčí nástup a zapracovanie nových zamestnancov. Trvalé vzdelávanie zamestnancov je ďalší spôsob. Počnúc jazykovými zdokonaľovacími kurzami, cez minimá a nadstavbové kurzy v rozličných oblastiach (manažment, ekonómia, účtovníctvo a pod.), sa tu núka široká paleta možností pre program trvalého vzdelávania zamestnancov. Vo vyspelých štátoch takýmito systémami disponuje značná časť veľkých spoločností a inštitúcií.
Certifikačné a rekvalifikačné kurzy tiež ponúkajú dobrú možnosť ako využiť e-learning. Typickým príkladom môže byť kurz ECDL/ICDL (European/International Computer Driving License, Európsky/Medzinárodný preukaz počítačovej gramotnosti) rakúskej spoločnosti bitmedia (spoločný podnik Siemens AG Österreich a bit schulungscenter GmbH), ktorý je veľmi často zaraďovaný medzi štandardné zostavy kurzov podnikových e-learningových systémov. Iným príkladom môžu byť rekvalifikačné kurzy ponúkané štátnymi inštitúciami.
StoryEditor