StoryEditor

Zbližovanie a prelínanie...

24.11.2002, 23:00

Máloktorý technický produkt ovplyvnil ľudský život tak, ako automobil. Je preto samozrejmé, že trendy v tejto sfére zaujímajú naozaj mnohých. Miestom prezentácií a konfrontácií úmyslov a nápadov sú medzinárodné autosalóny. Jednou z očividných tendencií, dobre viditeľných aj na jesennom autosalóne v Paríži, je zbližovanie sa úžitkových a osobných automobilov. Malé úžitkové automobily sa tvarovo a priestorovo dostávajú do sféry tereniakov. Vďaka jednoduchšej technike pohonu sú však ľahšie, hospodárnejšie a lacnejšie. Novinkou Parížskeho autosalónu práve z tohto súdka (nie jedinou) bol aj nový Peugeot Partner.

Meno nie je na trhu novinkou. Bude však disponovať celkom novým dizajnom exteriéru aj interiéru a -- samozrejme -- zvýšeným komfortom a bezpečnosťou.
Najmä predná časť vozidla so zvýšenou kapotou sa opticky blíži k off-roadom. Atraktívne doplnky budú dopĺňať vzhľad verzií, ešte viac sa hlásiacim k vzhľadu vozidiel do prírody a na voľný čas. Pri nich robustnosť vzhľadu podčiarkne aj použitie 15" diskov kolies. Očami laika nebude jednoduché rozlíšiť dve technicky rôzne kategórie vozidiel.
Novému vnútrajšku bude dominovať nová palubná doska. Zaujímavosťou bude jej odlišná konštrukcia pred spolujazdcom v úžitkových a osobných verziách. Voči predchodcovi pribudne počet odkladacích miest (aj tzv. tajných) a zväčší sa ich objem. Pri takomto vozidle bude dôležitý objem priestoru, ktorý je k dispozícii. Samozrejme, závisí od toho, koľko sedadiel je v "aktívnej" polohe. Ak všetkých päť, je objem základného batožinového priestoru 598 l. Po sklopení troch zadných sedadiel (pričom stále zostávajú v aute), vznikne využiteľný priestor až 2,8 m3. Vonkajšia dĺžka vozidlo pritom len o málo presahuje 4 metre.
S agilným vzhľadom budú korešpondovať aj agilné motory. Benzínové s výkonmi 55 a 88 kW, klasický diesel s 51 kW a HDi 66 kW výkonu.
O zbližovaní a optickom prelínaní sa úžitkových a osobných vozidiel sa zmieňujeme na začiatku článku. V prípade nového Peugeota Partner bude najlepším dôkazom "dobrodružne" ladený variant VTC -- Adventure. Pohon silnejšími z dvojíc benzínových i dieselových motorov, zvýšená svetlá výška, ochranná lyžina motora, mriežky na svetlách a zosilnené blatníky, vizuálne i technicky determinujú v základe úžitkový automobil na vozidlo pre zábavu a voľný čas.
Bude zaujímavé sledovať, kam až časom pokročí prelínanie sa a zbližovanie úžitkových automobilov s ľahkými terénnymi, ktorá trieda viac ovplyvní tú druhú zo stránky technickej a vzhľadovej. Pravdou totiž je, že väčšina terénnych automobilov sa takmer nikdy nedostane do terénu, ktorý by nezvládla aj s podstatne jednoduchšou technikou pohonu. Na druhej strane, donedávna nie atraktívny vzhľad kategórie malých "úžitkáčov" ako celku bol jej nezanedbateľným hendikepom, hoci komfortom, v kombinácii s ponukou priestoru a jeho variabilitou, už v nejednom prípade prekročila úroveň osobných automobilov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 18:46