StoryEditor

Banky: vyššie poplatky majú aj vychovávať

24.02.2003, 23:00

V poslednom čase poplatky v bankách výraznejšie vzrástli. V niektorých viac, v iných menej, ale všetky sledujú rovnaký cieľ. Motivovať ľudí, aby menej chodili na pobočky a viac s bankou komunikovali modernejšími spôsobmi.

Elektronické bankovníctvo
Úroky klesajú, poplatky rastú
Najväčšia banka, Slovenská sporiteľňa, pripravuje ďalšie zvýšenie od začiatku marca. "Poplatková politika banky by mala pokrývať jej náklady. Vzhľadom na všeobecné znižovanie úrokových sadzieb na trhu sú čisté výnosy z úrokov veľmi nízke. Z týchto dôvodov dochádza k zvýšeniu niektorých poplatkov za bankové služby," uviedla Eva Güttlerová so Slovenskej sporiteľne.
Všeobecná úverová banka, ktorá je v súčasnosti pre bežného klienta najdrahšia, hovoriť o zvyšovaní poplatkov odmieta. "Myslím, že nie je správne hovoriť o náraste cien, ale skôr o celkovej úprave cien, čo súvisí s cenovým rozlíšením ponúkaných produktov a služieb," povedal Marián Horváth z VÚB. Banka chce podľa neho aj cenovou politikou podporovať ponúkanie svojich produktov. Preto ceny za niektoré služby vzrástli a naopak iné, ktorých ponuku chce banka dať klientom do pozornosti, zostali nezmenené, prípadne klesli.
Elektronické bankovníctvo je lacnejšie
Banky sa zhodujú v jednom. Chcú vidieť svojich klientov na pobočkách čo najmenej. Najmä ak ide klientom len o štandardnú službu, ako napríklad výber peňazí z účtu. "Takúto operáciu je v súčasnosti možné zabezpečiť prostredníctvom samoobslužných zariadení alebo elektronického bankovníctva, kde sú poplatky výraznejšie lacnejšie," uviedla Güttlerová. V prípade Slovenskej sporiteľne tak výber v bankomate bude od marca až o 80 percent výhodnejší ako výber osobne v pobočke. Ak využijete na zadanie príkazu internetbanking, a nie pobočku, na poplatku ušetríte až 60 percent z ceny tejto služby.
Podobne k spoplatňovaniu alternatívnych distribučných kanálov, akými sú bankomaty, POS terminály, internetbanking, homebanking, telephonbanking či mobilbanking, pristupujú aj ostatné banky. VÚB vám za využitie elektronického bankovníctva účtuje o polovicu nižší poplatok, ako keby ste takýto úkon vykonali na pobočke. Využívanie bankomatov a internetbankingu má lacnejšie aj Tatra banka.
Najlacnejší výber z bankomatu ponúka svojim klientom ČSOB. "Spoločným cieľom banky a klienta by malo byť čo najefektívnejšie využívanie bankových produktov a služieb. V rámci našej poplatkovej politiky je preto naším cieľom zvýhodňovať také služby, ktoré sú z hľadiska efektívnosti výhodnejšie pre banku, ako aj pre klienta," uviedla riaditeľka marketingu ČSOB Miriam Hajduová.
Medzi ďalšie dôvody, prečo by mali klienti využívať elektronické bankovníctvo, patrí podľa Horvátha aj vysoký komfort, úspora času klienta a možnosť riadiť svoj účet bez časového a priestorového obmedzenia 24 hodín denne a sedem dní v týždni. VÚB sa rozhodla dokonca niektoré pobočky aj zatvoriť. Najmä na miestach, kde boli zdvojené.
Poplatky sa zvyšujú aj v susedných krajinách
Zvyšovanie poplatkov je v posledných rokoch trendom celej Európy. Nevyhli sa im ani naše susedné štáty. V Česku niektoré banky obmedzili otváracie hodiny pobočiek, aby klientov motivovali využívať elektronické prístupy. Nevyhli sa ani zatváraniu obchodných miest.
Poplatkovou politikou bánk sa tak v predstihu stávame súčasťou Európskej únie. Napríklad klient rakúskej Erste Bank za štandardný balík služieb zaplatí približne tú istú sumu ako klient Slovenskej sporiteľne. Kým však v prípade Rakúšana to predstavuje len 0,1 percenta z jeho priemernej mzdy, u Slováka je to takmer jedno percento. No podľa Evy Güttlerovej to nemožno porovnávať. "Slovenská sporiteľňa a Erste Bank v Rakúsku pôsobia v úplne odlišnom ekonomickom i konkurenčnom prostredí, teda aj obchodné podmienky alebo úrokové sadzby sa líšia. Porovnávanie by mohlo priniesť skreslený pohľad," povedala.
Celkové poplatky za jednotlivé platby (v korunách)
Banka Výber z vlastného bankomatu Výber z cudzieho bankomatu Výber na pobočke Platba cez internet Platba zadaná v banke Výpis poštou Výpis e-mailom
Slovenská sporiteľňa
** 3 33 18 3 8 12 0
VÚB 6 36 25 2 6 10 0
Tatra banka 4 0/13*** 15 2,5 6 14 0
ČSOB 0 0 0/10* 2,5 5,5 12 x
HVB Bank 0 5**** 5 2,5 10 11 0
UniBanka 11 11 6 0 6 0 0
Poštová banka 1 20 9 4 4 12 0
OTP Banka 3 13 9 x 3 14 x
Ľudová banka 2 10 15 2 4 10 0
Istrobanka 3,5 18,5/23,5 6,5 3,5 3,5***** 7 0
* ak vyberaný vklad v nižšej hodnote ako 3000 korún, poplatok 10 korún
x banka neposkytuje
** sadzby platné od prvého marca tohto roka
*** len prvý výber v mesiaci je v cudzom bankomate zadarmo
**** záleží aj od druhu karty
***** zľava 50 halierov, ak platba smeruje na iný účet v rámci platby. Platba do inej banky 1,5 Sk.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 00:53