StoryEditor

Globalizácia mení logistiku

04.10.2004, 00:00
Kým v minulosti výrobcovia zjednodušili svoje logistické reťazce, minimalizovali skladovacie kapacity a outsourcingom znížili distribučné náklady, teraz nastáva zmena trendu. Dokazuje to najnovšia štúdia konzultačnej spoločnosti A.T. Kearney.

V minulosti bola činnosť nemeckej strojárskej továrne Müller Weingarten oveľa jednoduchšia. Ak si francúzska automobilka Renault objednala lis, každých pár týždňov prichádzali do Paríža montážne diely a robotníci, ktorí monštruózny stroj postupne postavili. Ak chýbala rúrka alebo kábel, jednoducho prišla s ďalšou dodávkou.
V súčasnosti to takto funguje už len v obmedzenej miere. Ak si Volkswagen pre svoju továreň v Číne objedná lis, začne sa v Müller Weingarten proces, ktorý nestrpí žiadne chyby. Základná časť lisu z Nemecka sa musí dodať do Číny v kompletnom vybavení. Ak by totiž chýbal čo len jediný diel, mohli by čínski colníci zadržať dodávku aj niekoľko týždňov. Súbežne s týmto procesom musia čínski dodávatelia Müller Weingartenu, ktorých spoločnosť zamestnáva na výrobu náročných dielov, dostať potrebné súčiastky z Nemecka. Napokon sa všetky súčasti stroja musia včas dostať do továrne VW. "Tieto požiadavky, samozrejme, zvyšujú náklady a výdavky na riadenie logistického reťazca," hovorí šéf Müller Weingartenu Helmar Assfalg.
Podobné skúsenosti majú mnohé európske spoločnosti. Kým väčšina výrobcov v minulosti zjednodušila svoje logistické reťazce, minimalizovali skladovacie kapacity a outsourcingom znížili distribučné náklady, teraz nastáva zmena trendu.
Základné zistenie štúdie A.T. Kearney, ktorá vznikla na základe prieskumu medzi logistikmi v zhruba stovke európskych firiem zo všetkých dôležitých sektorov, je jednoznačné. Kým podniky v predchádzajúcom päťročnom období dosiahli až 30-ročné úspory odbúraním logistických sietí, výdavky na logistiku vo vzťahu k obratu do roku 2008 vzrastú zhruba o osem percent. To podľa odhadov predstavuje pre nemecké spoločnosti náklady osem až dvanásť miliárd eur ročne.

Nároky klientov rastú
Príčinou tejto zmeny je rastúca komplexnosť odberateľsko-dodávateľských vzťahov spolu s čoraz väčšími nárokmi firiem a spotrebiteľov. Inými slovami, všetko má byť dodané v čoraz kratších termínoch a s ich presným dodržaním a k tomu bez skladových kapacít a z veľkej diaľky. To však nie je zadarmo. Ani najrafinovanejšie metódy tento vzostup nákladov nezastavia.
Významný faktor, ktorý komplikuje, a tým aj zdražuje logistiku, je globalizácia. Kým spoločnosti ešte vlani nakupovali v západnej Európe dvojnásobne viac tovaru než v roku 1998, tento podiel sa podľa expertov v budúcich rokoch opäť zdvojnásobí. Respondenti sú presvedčení, že prepravné náklady tiež výrazne stúpnu. Svedčí o tom fakt, že kontajnerové lode na ďalekovýchodných trasách sú natoľko žiadané, že preprava nákladov sa už vlani medziročne zdvojnásobila.
Dôležitosť pritom začínajú nadobúdať aj okrajové činnosti, ktoré doteraz prakticky nemali žiadnu váhu. Napríklad, kým v roku 1998 sa podiel výdavkov na obaly pre jednotlivé krajiny pohyboval pod jedným percentom (2003: 0,8 percenta), v roku 2008 počítajú logistici s jeho nárastom na 1,2 percenta.
S rastúcimi vzdialenosťami a internacionalizáciou sa zároveň zvyšuje tlak na výrobcov, aby prijaté objednávky splnili kompletne a jednorazovo. To, čo Müller Weingarten zažíva s lismi pre Čínu, je každodennou rutinou aj v ostatných spoločnostiach. V roku 1998 musela byť kompletne a jednorazovo vybavená iba polovica objednávok v porovnaní s vlaňajškom a do roku 2008 by to mal byť dvojnásobok. "Názor, že katastrofe sa možno vyhnúť expresnou leteckou dodávkou, môže veľmi rýchlo zničiť zisk," varuje jeden z autorov štúdie Stephan Mayer.

Outsourcing postupuje
Firmy, ktoré chcú zvládnuť zmenu požiadaviek, čiže globálne obstarávanie, stále sa meniace produkty a rýchle a plynulé zásobovanie, sa veľmi rýchlo dostanú do nákladovej pasce. Podľa A.T. Kearney vnútrofiremná logistika preto plánuje zvýšiť skladové zásoby žiadaných produktov a lúčia sa s bezskladovou produkciou. To však znamená vyššie výdavky, a tie sa odzrkadlia v cenách.
Dôležitú páku na obmedzenie rastu nákladov vidia spoločnosti v presune mnohých logistických funkcií na špecializované podniky. Oustourcingový trend sa neskončil a najväčší vzostup týchto aktivít predpovedajú odborníci v oblasti vystavovania a zúčtovania faktúr. Príkladom je napríklad Deutsche Telekom, ktorý mobilné telefóny rozposiela prostredníctvom Deutsche Post a náklady zúčtuje klientom v ich faktúre.
Outsourcing sa však rozvíja aj v tradičných oblastiach logistiky. Napríklad od roku 1998 stúpol počet odborníkov, ktorí vychádzajú z predpokladu, že výrobcovia do roku 2008 prenechajú externým firmám príjem do skladu, vnútrofiremné zaobstarávanie, skladový manažment a distribúciu tovaru.
Z tohto vývoja sa tešia poskytovatelia logistických služieb, pretože očakávajú, že outsourcing sa neobmedzí iba na klasickú logistiku. Vzhľadom na globalizáciu nákupu a predaja totiž výrobcovia začínajú požadovať od týchto firiem dodatočné služby. Špecialisti ich označujú ako služby s pridanou hodnotou, ktoré doteraz nemali nič spoločné s logistikou v pôvodnom zmysle. Logistické spoločnosti musia napríklad pred dodaním vyžehliť odevy, elektrické spotrebiče vybaviť príslušnou zásuvkou alebo vozidlá prispôsobiť špecifickým národným predpisom.

Vývoj podielu logistických nákladov na obrate (v %)
  1987 1993 1998 2003 2008
Prepravné balenie

0

0

0,7

0,5

Prognóza

Preprava

7,0

4,6

3,1

2,6

Skladové hospodárstvo/distribúcia

2,8

2,1

1,8

1,5

Inventár

3,0

2,0

1,1

0,8

Riadenie

1,5

1,4

1,0

0,9

Celkom

14,3

10,1

7,7

6,3

6,8

Zmena

0

-29

-24

-18

+8

Zdroj: WirtschafsWoche

 

Odhadovaný podiel logistických nákladov v súčasnosti
(stav roku 2003 v %)
Strojársky sektor

7,54

Výrobný sektor

6,84

Spotrebný tovar/médiá

6,33

Automobilový sektor

4,71

Obchod

4,60

Farmaceutiský sektor

2,55

Zdroj: WirtschaftsWoche

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 17:09