StoryEditor

Systémy kvality vedú k zásadným zmenám

11.11.2002, 23:00

Rada NPK SR zriadená ako váš odborný, iniciačný a koordinačný orgán pre uplatňovanie politiky kvality na Slovensku uzatvára rok svojho pôsobenia. Ako hodnotíte jej prácu?
-- V prvom rade musím vyjadriť úprimné poďakovanie reprezentantom jednotlivých rezortov, profesionálnych asociácií a združení, univerzít, vedeckých inštitúcií a podnikovej sféry za aktívnu účasť na činnosti rady, ako aj jej orgánov. V roku 2002 bol spracovaný na základe podkladov jej členov plán činnosti a kalendár podujatí v oblasti kvality pre ministerstvá, ústredné orgány štátnej správy, asociácie a združenia. Bol vytvorený spoločný projekt členov rady na zorganizovanie školení zameraných na systémy manažérstva kvality v pôsobnosti každého člena rady. ÚNMS SR spolu so Slovenskou spoločnosťou pre kvalitu zabezpečili ustanovujúce stretnutie prezídia rady, ktorého členmi sú poprední predstavitelia priemyslu, ekonomiky, vedy a podnikateľskej sféry. Uskutočnili sa stretnutia s certifikačnými organizáciami na Slovensku, intenzívne sa spolupracovalo na oživení činnosti národného certifikačného orgánu SKQNet-u a v septembri 2002 na IQNet Fóre v Prahe bola prezentovaná pripravenosť SKQNet-u stať sa členom tohto najväčšieho združenia certifikačných orgánov na svete v roku 2003. V júni 2002 bol vyhlásený I. ročník súťaže -- 10 TOP manažérov kvality SR roku 2002 pod záštitou Ministerstva školstva SR.
Národný program kvality SR sa budúci rok dostane do svojho posledného roku. Dosiahli sa ciele, ktoré boli stanovené a priniesli očakávaný výsledok?
-- Chýba nám ešte 14 mesiacov do naplnenia šiestich priorít, siedmich cieľov, ôsmich akcií a 22 úloh Národného programu kvality (NPK) do roku 2003. V prvých troch rokoch bolo garantom kvality na Slovensku MH SR, ktoré odviedlo kus práce na odštartovaní projektu. Posledné roky sú pod gesciou ÚNMS SR a sú v znamení finišu. Dnes je väčšina záväzkov, a to najmä tých najnáročnejších, už splnená. Môžeme konštatovať, že manažérstvo kvality, kvalita ako súčasť nášho každodenného života je pojmom, ktorý postupne presiakol do všetkých odvetví nášho hospodárstva. Vidíme, že najväčšie nedostatky sú vo sfére služieb, a to najmä v cestovnom ruchu, hotelierstve. Žiaľ, musíme konštatovať, že až na ojedinelé výnimky systémy manažérstva kvality neprenikli do školstva, vedy a výskumu a až na ojedinelé "lastovičky" ich nemôžeme nájsť v zdravotníctve. Tam, kde sú zavedené systémy kvality podľa STN EN ISO 9001:2000 a ISO 14000, jednoznačne vidieť pokrok, prosperitu a konkurenčnú schopnosť. Tam, kde sa bránia vstupu týchto svetových noriem na pracoviská a do laboratórií, vládne depresia, pocit neschopnosti a plač nad rozliatym mliekom.
Na čo bude klásť hlavný dôraz nová koncepcia NPK do roku 2008?
-- Je predčasné hovoriť o tejto koncepcii ako o uzavretej úlohe. Predpokladám, že bude prvý variant predložený do Rady NPK SR v marci 2003 a v júni 2003 na rokovanie vlády. Pracujeme na jednotlivých víziách, ktoré sa dotýkajú najmä zdravotníctva, školstva a vedy, kvality v službách. Mimoriadnu pozornosť venujeme, za úzkej spolupráce s Úradom pre štátnu službu SR, zavádzaniu modelu výnimočnosti EFQM. Tu predpokladáme mimoriadnu akceleráciu jednotlivých krokov ešte v roku 2003, avšak samotný efekt sa očakáva pri tvorbe štátneho rozpočtu na rok 2004. Do konca roka 2002 chceme vydať príručku o tomto modeli výnimočnosti, vyškoliť predstaviteľov štátnych a verejných organizácií, a tak vytvoriť predpoklady na samohodnotenie jednotlivých rezortov, rozpočtových a príspevkových organizácií do konca marca 2003. V ďalšej etape sa predpokladá zabezpečiť tento postup pre samosprávu.
Ako jeden z prvých ústredných orgánov štátnej správy ste sa rozhodli pre zavádzanie systému manažérstva kvality. Čo od toho očakávate?
-- Systém manažérstva kvality prináša do štátnej správy presné definovanie jednotlivých procesov, odstraňuje duplicitu prác, jednoznačne stanovuje zodpovednosť a minimalizuje možnosti korupcie, optimalizuje počty pracovníkov, rieši vzťah k zákazníkovi -- partnerovi, podnikateľovi, občanovi, vytvára predpoklady na skvalitnenie vzťahu predstavený a podriadený, zabezpečuje vyššiu formu spolupráce a riešenia problémov na horizontálnej úrovni rezortu, vytvára systém vnútorných a externých auditov a umožňuje aplikáciu modelu podnikateľskej výnimočnosti EFQM aj v štátnej správe. Týmto prístupom je možné sledovať -- merať -- každý rok zlepšovanie, resp. stagnáciu alebo pokles výkonnosti pri plnení cieľov rezortu. Som presvedčený, že systém manažérstva kvality prinesie do štátnej sféry zásadné zmeny. Pokiaľ sme presadzovali tento cieľ pred rokom osamotení, dnes je to projekt odporúčaný EÚ pre všetky členské krajiny.W

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 02:42