StoryEditor

Sme naozaj pripravení čerpať peniaze z Európskych fondov?

30.12.2003, 23:00
Pripravenosť podnikov čerpať europeniaze je aj napriek jasne určeným postupom stále témou, o ktorej sa diskutuje. Z programu SAPARD je možné pri ziskových projektoch (opatrenia č.1, 2, 4a, 5) získať maximálne 50 % z celkových uznateľných nákladov.
Pripravenosť podnikov čerpať europeniaze je aj napriek jasne určeným postupom stále témou, o ktorej sa diskutuje. Z programu SAPARD je možné pri ziskových projektoch (opatrenia č.1, 2, 4a, 5) získať maximálne 50 % z celkových uznateľných nákladov. Na tie sa skladá Európska únia z troch štvrtín, Slovenská republika prikladá štvrtinu. Pri projektoch neziskového charakteru (opatrenia č. 3, 4b, 6, 7, 8, 9) môže SAPARD hradiť všetky uznateľné náklady. Aj na tie prispieva európsky rozpočet tromi štvrtinami, zvyšok ostáva na domovskú krajinu projektu. Článok analyzuje aktuálny stav vo vývoji záväzkov a platieb v rámci programu SAPARD k 31. 8. 2003. Ako dopadne posledné výberové kolo, ktorého uzávierka je 19. 12. 2003, to či bude naozaj posledné, ukáže až presný počet schválených projektov a suma, o ktorú sa budú žiadatelia uchádzať. Podľa môjho názoru bude ešte jedno výberové kolo, a to koncom februára 2004. Poslaním Agentúry SAPARD je prostredníctvom programu SAPARD (Special Accession Programme for Agriculture and Rural Development = špeciálny predvstupový program pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka) umožniť žiadateľom v SR využívať prostriedky Európskej únie (EÚ) na rozvoj poľnohospodárstva a vidieka v rámci adaptácie SR na Spoločnú poľnohospodársku politiku EÚ v predvstupovom období. Tieto prostriedky sú vo forme nenávratného príspevku, ktoré lepšie vystihuje pojem dotácia. Ide zväčša o princíp refundácie a v praxi to znamená iba to, že finančné prostriedky nie sú vyplácané konečnému prijímateľovi vopred, ale až na základe uhradených účtovných dokladov potvrdzujúcich realizáciu projektu.

Priority a opatrenia stanovené v Pláne rozvoja poľnohospodárstva a vidieka SR pre predvstupové obdobie:

Priorita č.1: Zlepšenie poľnohospodárskeho výrobného sektora vrátane potravinárskeho priemyslu
Opatrenie č.1: Investície do poľnohospodárskych podnikov
Opatrenie č. 2: Zlepšenie spracovania a predajnosti poľnohospodárskych výrobkov a produktov rybného hospodárstva
Opatrenie č. 3: Podpora zakladania odbytových organizácií výrobcov

Priorita č. 2: Trvalo udržateľný rozvoj vidieka
Opatrenie č. 4: Diverzifikačné činnosti vo vidieckom priestore
Opatrenie č. 5: Lesné hospodárstvo
Opatrenie č. 6: Poľnohospodárske výrobné postupy smerujúce k ochrane životného prostredia a krajiny
Opatrenie č. 7: Pozemkové úpravy

Priorita č. 3: Rozvoj ľudských aktivít
Opatrenie č. 8: Rozvoj ľudských zdrojov
Opatrenie č. 9: Technická pomoc
Limity verejných výdavkov (75 % EÚ a 25 % Slovensko) určených na podporu jednotlivých opatrení sú vopred dané rôznymi dohodami európskymi orgánmi a presúvanie peňazí v rámci potrieb jednotlivých opatrení je veľmi oklieštené a v zásade z krátkodobého hľadiska až nemožné. Žiadosť o najväčší objem verejných zdrojov viac ako 1 mld. Sk agentúra SAPARD zaznamenala pri projektoch opatrenia
č. 2, ktorých podávateľmi sú subjekty potravinárskeho priemyslu (mliekarenský, mäsový, hydinársky priemysel, spracovatelia ovocia, zeleniny a rýb). Limit verejných výdavkov v rámci tohto opatrenia predstavoval 782 mil. Sk, čo by nestačilo v prípade vyhovenia všetkých žiadostí. Druhý najväčší objem verejných výdavkov niečo pod 1 mld. Sk dosiahli podané projekty v rámci opatrenia č. 4b, ktorých podávateľmi boli obce, združenia obcí a mimovládne organizácie; kde podporovaný projekt musel byť umiestnený v obci s počtom do 5 000 obyvateľov. Limit verejných výdavkov v rámci tohto opatrenia bol dosť nízky, 152 mil. Sk, a vôbec nedosahoval požadovanú výšku, ktorá by uspokojila všetkých žiadateľov. Iba pre informáciu pripomínam, že s týmto opatrením sa v budúcnosti už nestretneme v pôsobnosti ministerstva pôdohospodárstva (Sektorový operačný program Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka), ale toto bremeno "večne hladných" obcí sa presúva na plecia ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja (Operačný program Základná infraštruktúra).

Tabuľka 1
Žiadosť o tretí v poradí najväčší objem verejných zdrojov menej ako 340 mil. Sk zaznamenalo opatrenie č. 1, kde žiadateľmi o finančné prostriedky boli poľnohospodárske subjekty zaoberajúce sa chovom hospodárskych zvierat, ako aj produkciou a spracovaním ovocia a zeleniny. Limit verejných výdavkov na toto opatrenie plne postačoval potrebám žiadateľov, ba dokonca tieto potreby prevyšoval o polovicu. Najmenej verejných výdavkov agentúra SAPARD zaznamenala pri projektoch opatrenia č. 5, ktorých podávateľmi boli fyzické alebo právnické osoby užívajúce lesy. Dôvodom nebol ani tak nezáujem žiadateľov, ako nízky limit určený na investície tohto opatrenia.
Z celkového koláča schválených verejných zdrojov (graf č .2) si najväčšie percento odniesli podané projekty v rámci opatrenia č. 2 (35 %), na druhom mieste sa umiestnili projekty opatrenia č. 4b (34 %), na treťom mieste projekty opatrenia č. 7 (14 %), na štvrtom mieste opatrenie č. 1 (11 %), na piatom mieste opatrenie č. 4a (5 %) a na poslednom projekty opatrenia č. 5 (1 %). Najviac podaných projektov, až 165 žiadostí, zaznamenala agentúra SAPARD pri opatrení č. 4b (obce) a najmenej podaných projektov pri opatrení č. 4a, kde sa podporovali zväčša projekty v oblasti agroturistiky. Najväčšiu úspešnosť schválených projektov, viac ako 73 %, zaznamenalo opatrenie č. 4b, naproti tomu najnižšiu úspešnosť, iba 44 %, získali projekty opatrenia č. 4a. Podrobný prehľad počtu podaných a schválených projektov uvádza tabuľka č. 2. Počet prijatých a schválených projektov, ako aj realizované platby za jednotlivé kraje, udáva tabuľka č. 3, kde môžeme vidieť, že najviac podaných projektov, spolu 103, zaznamenávame v Trnavskom kraji, ktorých úspešnosť je ale v porovnaní s inými krajmi jedna z najnižších. Najväčší objem z verejných zdrojov si opäť odniesol Trnavský kraj, a to vo výške 324 mil. Sk. Najmenej, iba 27 podaných projektov, zaznamenal Trenčiansky kraj, ktorý si z celkového koláča verejných zdrojov priniesol aj najmenší objem financií, a to iba 123 mil. Sk. Najnižšiu úspešnosť schválených projektov na prijaté projekty zaznamenal Košický kraj, a to hlavne v rámci opatrení č. 1 a č. 2. Čo sa týka schválených projektov podľa počtu žiadostí, tak najväčší podiel zo všetkých schválených projektov zaznamenali kraje s najúrodnejšou poľnohospodárskou pôdou, konkrétne Trnavský kraj (17 %) a Nitriansky kraj (17 %). Najmenej schválených projektov bolo v Trenčianskom kraji (6 %) a v Košickom kraji (8 %). Na základe analyzovaných údajov môžeme pozorovať preskupovanie verejných zdrojov do oblastí so ziskovým poľnohospodárstvom a s lepšími prírodnými podmienkami (Nitriansky a Trnavský kraj). V zásade je to pochopiteľné, pretože predvstupová pomoc sa poskytuje iba životaschopným podnikateľským subjektom, ktoré počas posledných 2 rokoch vykazovali zväčša kladný hospodársky výsledok. Tento nepomer čerpania finančných prostriedkov sa bude podľa všetkého prehlbovať aj v ďalších rokoch, a to v neprospech podnikov hospodáriacich v horších prírodných podmienkach. Na druhej strane si môžeme všimnúť veľký záujem obcí o predvstupovú pomoc v rámci opatrenia č. 4b (na obnovu ciest, lávok, chodníkov, mostov, budov historického významu atď.), o čom svedčí aj najväčší počet prijatých projektov, až 165, na ktoré, bohužiaľ, bolo vyčlenených veľmi málo finančných prostriedkov z programu SAPARD. Najviac prekvapila neschopnosť poľnohospodárskych subjektov zaoberajúcich sa chovom hospodárskych zvierat, ako aj produkciou a spracovaním ovocia a zeleniny podať kvalitný projekt pre opatrenie č. 1, kde je ešte viac ako 70 % voľných verejných financií, ktoré sa podľa všetkého nestihnú minúť a budú vrátené späť EÚ. Podobný neblahý osud postihne aj žiadateľov v rámci opatrenia č. 4a, kde môžeme badať nezáujem poľnohospodárskych a lesníckych subjektov o investície v agroturistike, ako aj v rozvoji tradičných a doplnkových výrob. Negatívne zistenia si priamo vyžadujú prehodnotenie aktuálnych priorít rozvoja poľnohospodárstva a vidieka, ako aj odbornejšie nastavenie finančných limitov pre jednotlivé opatrenia, ktoré momentálne, bohužiaľ, nevychádzajú z reálnej potreby subjektov žiadajúcich o finančnú pomoc z programu SAPARD.

tabulka č. 1
Záväzky a platby v rámci programu SAPARD podľa jednotlivých opatrení k 31. 8. 2003 (v tis. Sk)
  Prijaté projekty Schválené projekty Realizované platby Ukončené projekty
Opatrenie Plánované Verejné Limity verejných Z verejných zdrojov   % z ročných limitov Z verejných výdavkov   z % z ročných limitov Vyplatená suma
  uznateľné náklady výdavky spolu výdavkov Celkovo z EÚ   Celkovo z EÚ    
č. 1 682 048 339 542 749 667 197 193 147 895 26 59 642 44 732 8 49 939
č. 2 2 108 900 1 039 436 782 250 648 776 486 582 83 140 898 105 674 18 121 568
č. 4a 488 155 252 639 224 790 89 235 66 926 40 11 594 8 696 5 10 527
č. 4b 991 370 991 370 152 849 621 311 465 986 406 - - - 0
č. 5 88 453 44 203 14 079 21 270 15 953 151 6 923 5 192 49 6 923
Spolu AS 4 608 756 2 925 716 2 169 730 1 827 638 1 370 729 84 219 057 164 293 10 188 957
Prameň: Interné údaje Agentúry SAPARD

graf č. 2

Schválené projekty Agentúrou SAPARD pre jednotlivé opatrenia v %
č. 1 11%
č. 2 35%
č. 4a 5%
č. 4b 34%
č. 5 1%
č. 7 14%

tabulka č. 2

Počet prijatých a schválených projektov podľa jednotlivých opatrení k 31. 8. 2003
Opatrenie Prijaté Schválené  Schválené Začaté Ukončené
  projekty projekty projekty projekty projekty
Opatrenie č. 1   74 40 54,05 19 11
Opatrenie č. 2   153 99 64,71 32 24
Opatrenie č. 4a   45 20 44,44 6 2
Opatrenie č. 4b   165 121 73,33 0 0
Opatrenie č. 5   21 13 61,90 5 5
Spolu za Agentúru SAPARD   517 351 67,89 62 42
Prameň: Interné údaje Agentúry SAPARD

tabulka č. 3

Podané projekty, záväzky a platby v rámci programu SAPARD podľa regionálneho členenia k 31. 8. 2003 (v tis. Sk)
  Prijaté projekty Schválené projekty Realizované platby Ukončené proj.
Kraj Počet Plánované  Verejné Z verejných zdrojov Z verejných výdavkov Počet Vyplatená
    uzn. nákl. výdavky Počet Celkovo Z EÚ Počet Celkovo Z EÚ   suma
      celkom                
BB 60 521 346 349 530 45 220 680 165 510 5 15 432 11 574 3 7 103
KE 68 572 660 391 204 29 180 170 135 128 2 8 524 6 393 1 8 524
NR 91 811 152 503 580 60 323 835 242 877 16 42 540 31 905 12 39 391
PO 56 500 993 320 572 39 208 818 156 614 10 52 268 39 201 6 43 477
TN 27 344 790 202 732 20 123 320 92 490 7 40 037 30 028 6 35 930
TT 103 1 113 838 639 952 61 324 173 243 130 9 16 249 12 187 4 12 788
ZA 54 494 146 268 315 39 196 789 147 592 13 44 007 33 005 10 41 744
ÚAS 58 249 830 249 830 58 249 853 187 390 0 0 0 0 0
Spolu
AS 517 4 608 756 2 925 716 351 1 827 638 1 370 729 62 219 057 164 293 42 188 957
Premeň: Interné údaje Agentúry SAPARD

graf č. 3

Schválené projekty podľa počtu podaných žiadostí za
regionálne pracoviská AS v jednotlivých krajoch v %
BB 13
KE 8
NR 17
PO 11
TN 6
TT 17
ZA 11
ÚAS 17
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 05:39