StoryEditor

M. Kmeť: Čo nás čaká po vstupe do EÚ

17.09.2003, 00:00
V súvislosti s pripravovaným vstupom našej krajiny do Európskej únie sme požiadali o odpoveď na najčastejšie otázky, ktoré zaujímajú širokú motoristickú verejnosť, riaditeľa technickej divízie spoločnosti SLOVDEKRA, s. r. o., Ing. Martina Kmeťa. Jeho obsiahly, ale informáciami nabitý príspevok pre predelili redakčnými otázkami.

Čo sa zmení v legislatíve motorových vozidiel po vstupe Slovenska do EÚ?
-Dovolím si zúžiť túto veľmi širokú otázku, ktorá zahŕňa okrem iného aj predaj či servis vozidiel, na oblasť schvaľovania technickej spôsobilosti typu vozidiel. Je známe, že motorové vozidlá musia vo všeobecnosti spĺňať technické požiadavky, ktoré sú stanovené vo forme záväzných technických podmienok. U nás sú doteraz upravené známou vyhláškou MDPT SR č. 116/1997 Z. z. o podmienkach premávky vozidiel na pozemných komunikáciách. Tento náš národný predpis zohľadňuje požiadavky medzinárodných predpisov EHK - OSN, ku ktorým naša republika pristúpila. Po vstupe Slovenska do EÚ bude musieť naša vyhláška zohľadňovať požiadavky predpisov Európskej únie, ktoré sú označované ako smernice Rady EÚ. Treba však povedať, že predpisy EHK - OSN a smernice EÚ sa vyvíjajú väčšinou spoločne, takže väčšie rozdiely sa nepredpokladajú. Na úrovni EÚ boli technické podmienky pre osobné automobily harmonizované s účinnosťou od 1. januára 1993. Od tohto dátumu sa začal uplatňovať systém typového schvaľovania ES (EÚ) najskôr na dobrovoľnej báze a s účinnosťou od 1. januára 1996 sa stal povinným pre všetky nové značky a typy osobných automobilov. V uvedenom medziobdobí museli členské štáty únie postupne nahrádzať národné postupy typového schvaľovania typovým schvaľovacím postupom spoločenstva v súlade so Smernicou Rady EÚ 92/53/EHS. To čaká aj nás. Podstatné však je, že ak vozidlo získalo v jednom členskom štáte typové schválenie ES (EÚ), je toto schválenie platné vo všetkých členských štátoch únie (po 1. 5. 2004 teda aj u nás). Preto sa zvykne označovať aj ako globálna homologizácia. Túto zmenu legislatívy považujem v danej oblasti za zásadnú. Pokiaľ ide o legislatívu pre oblasť pravidelných technických a emisných kontrol vozidiel po ich uvedení do prevádzky, tu sa väčšie zmeny neočakávajú. Už súčasné slovenské predpisy sú totiž harmonizované s požiadavkami Smernice 96/96 ES. Aj tá sa, pochopiteľne, prispôsobuje technickému pokroku a na tento vývoj bude potrebné reagovať.

Bude možné - z hľadiska platných predpisov - voľne kupovať ojazdené autá v iných štátoch bez ohľadu na rok výroby a ako sa bude postupovať?
- Zameriam sa na kúpu ojazdeného automobilu, pochádzajúceho z krajiny EÚ, za účelom jeho ďalšieho legálneho používania v cestnej premávke na Slovensku a tiež na vysvetlenie, kedy je možná jeho jednoduchá registrácia u nás a kedy je potrebné schválenie technickej spôsobilosti. Tieto dve procedúry treba jasne odlíšiť. Spomenul som, že ak vozidlo získalo v jednom členskom štáte typové schválenie ES (EÚ), je toto schválenie platné vo všetkých členských štátoch únie. To znamená, že pokiaľ si náš občan dovezie automobil s typovým schválením ES (EÚ), čaká ho u nás iba vzatie vozidla do evidencie, teda zaregistrovanie. Vzhľadom na termín, odkedy sa uplatňuje v EÚ povinné typové schvaľovanie EÚ, je zrejmé, že je tu určité obmedzenie. Orientačne ide o typy automobilov z roku 1996 a mladšie, zriedkavo aj staršie. Predpokladá sa, že majiteľ predloží Osvedčenie o zhode vozidla s typom, ktorému bolo udelené typové schválenie ES. To sa označuje ako certifikát konformity (COC, CEE) a vzťahuje sa ku konkrétnemu vozidlu, takže obsahuje aj jeho VIN číslo. V tomto doklade sú uvedené prakticky všetky relevantné technické údaje, ktoré sú potrebné na vyplnenie technického preukazu vozidla, aj viaceré ďalšie, napríklad hodnoty emisií jednotlivých limitovaných zložiek výfukových plynov. Okrem toho vozidlá, ktorým bolo udelené typové schválenie ES, majú o tom záznam aj na výrobnom štítku vozidla. Certifikát konformity by mal kupujúci získať na požiadanie od výrobcu alebo zástupcu výrobcu danej značky vozidla v krajine, kde ho kupuje. Pri ojazdených vozidlách však vzniká otázka garancie zhodnosti vozidla so schváleným typom, keďže vozidlo mohlo byť v priebehu prevádzky upravené, čo treba posúdiť. Vykonanie technickej kontroly pri dovoze ojazdeného vozidla sa predpokladá v tom prípade, ak sa takáto kontrola vyžaduje za rovnakých okolností, teda pri zmene vlastníka vozidla, vystavení nového osvedčenia o evidencii a pod. v rámci členského štátu, kam sa vozidlo doviezlo. Naša právna úprava predloženie protokolu o technickej kontrole vozidla pri zmene vlastníka vozidla vyžaduje. Pokiaľ občan kúpi vozidlo bez typového schválenia ES, takže k vozidlu nezíska Osvedčenie o zhode vozidla s typom, ktorému bolo udelené typové schválenie ES, doteraz známy postup schvaľovania technickej spôsobilosti sa podstatnejšie nezmení. To znamená, že ak sa dnes vyžaduje plnenie predpisov týkajúcich sa brzdenia vozidiel, emisií znečisťujúcich látok, či hladiny hluku - ktoré nadobudli účinnosť v druhej polovici roku 1995, čo zároveň obmedzuje "bezproblémové vozidlá" s rokom výroby 1996 - podobne to bude aj v budúcnosti. Možno však rátať s tým, že najneskôr k dátumu nášho vstupu do EÚ budú detailne známe všetky podmienky a postupy, ktoré s individuálnym dovozom automobilov súvisia. To sa týka predovšetkým tých orgánov štátnej správy, ktoré budú súvisiacu agendu vybavovať, ako aj ďalších oprávnených subjektov.

Ako funguje trh s ojazdeným autami v štátoch Európskej únie?
- Trh s ojazdenými automobilmi medzi krajinami EÚ sa riadi pri uvádzaní vozidiel do prevádzky v novej krajine v podstate rovnakými zásadami, ako som uviedol. Motiváciou pre zákazníkov na tomto trhu sú predovšetkým pomerne značné rozdiely v cenách ojazdených automobilov medzi jednotlivými krajinami. Pri vystavovaní Osvedčenia o zhode vozidla s typom, ktorému bolo udelené typové schválenie ES, je rozhodujúcim subjektom spravidla výrobca alebo zástupca výrobcu vozidla. Za vyhotovenie certifikátu konformity podľa známych informácií si zástupcovia výrobcu účtujú približne 100 eur. Samozrejme, že schválenie technickej spôsobilosti dovezeného automobilu, ktoré začína protokolom skúšobnej organizácie a končí vlastným schválením príslušného orgánu štátnej správy, je oveľa nákladnejšie, aj časovo náročnejšie. Čiastkové odlišnosti medzi jednotlivými štátmi sa zrejme nedajú vylúčiť. Spresnenie právnych zásad EÚ v súvislosti s postupmi typového schvaľovania a registrácie vozidiel registrovaných predtým v inom členskom štáte obsahuje Oznam Komisie EÚ, ktorý bol publikovaný v Úradnom vestníku Európskej únie 96/C 143/04. Jeho hlavný princíp som zjednodušene uviedol. Uvedený oznam uvádza aj postup v prípade, ak má vozidlo národné typové schválenie. Pokiaľ zástupca výrobcu pre krajinu dovozcu vydá Osvedčenie o zhode alebo ekvivalentný dokument, ktorým potvrdí, že vozidlo zodpovedá typu, ktorý bol schválený v krajine novej registrácie s výnimkou malých detailov (a uvedie ktorých), môže sa vozidlo tiež priamo zaregistrovať. Uvedené detaily však nesmú predstavovať žiadny problém z bezpečnostného hľadiska. Odhadujem, že v týchto prípadoch sa ešte môže otvoriť odborná polemika. Na ilustráciu možných odlišností uvediem prax pri individuálnom dovoze v Nemecku. Každé vozidlo dovezené touto formou, ktoré nemá certifikát konformity (COC, CEE), sa musí pred registráciou podrobiť posúdeniu úradne povereným znalcom. Ten musí na základe jeho fyzickej obhliadky stanoviť zhodnosť so schváleným typom a prípadne vypísať nové technické údaje o vozidle, pokiaľ sú odlišné. Až na základe jeho protokolu bude vozidlo zaregistrované. Na porovnanie dopĺňam, že inštitút úradne povereného znalca u nás plní oprávnená STK na kontroly pred schválením technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla na premávku. Praktické uplatňovanie právnych zásad EÚ v jednotlivých krajinách, pokiaľ ide o trh s ojazdenými vozidlami, teda má aj svoje špecifiká, no rámcové pravidlá sú jednotné.

Viete uviesť nejaké údaje o pohybe ojazdených vozidiel medzi niektorými členskými či budúcimi členskými štátmi EÚ?
- Zo súčasných členských štátov EÚ môžem uviesť napríklad Fínsko, ktoré je nám počtom obyvateľov blízke. V roku 2002 sa doviezlo individuálne, najmä z Nemecka, takmer 8 400 ojazdených osobných automobilov, predovšetkým patriacich do vyšších tried, medzi ktorými údajne dominujú vozidlá Mercedes Benz. Do susedného Česka sa dovezie ročne okolo 100 000 ojazdených osobných automobilov. Na Slovensko sa v roku 2002 doviezlo 8 200 ojazdených osobných automobilov. Za prvý polrok 2003 ich bolo už bezmála 6 000. Nedá sa vylúčiť, že v spojitosti s očakávaným zvýšením cien nových automobilov u nás po vstupe do EÚ, sa záujem o individuálny dovoz ojazdených automobilov ešte zvýši. Zjednodušená procedúra prihlásenia vozidiel s globálnou homologizáciou a certifikátom konformity do evidencie tento trend môže podporiť.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 02:57