| Skutočný príbeh Štyridsaťročný marketingový riaditeľ bol pod vplyvom dlhodobého pracovného stresu a nekonečných termínov, až nakoniec dostal vredy a na hlave nosil už len šediny. Raz ráno povedal: "Som chorý, vyzerám starší ako v skutočnosti som a tento spôsob života ma nenapĺňa. Takto to ďalej nepôjde." Odišiel z práce, predal svoju rezidenciu, BMW, lietadlo a čln. Spolu so ženou si kúpili kempové auto a cestovali po USA dovtedy, kým nenašli svoj nový domov. Usadili sa v York Beach, Maine, kde si spolu užívajú život a on sa venuje písaniu kníh. Obchodného riaditeľa, ktorý s entuziazmom prijal ponuku veľkej spoločnosti, už prvý deň jeho okolie zdravilo so závisťou v očiach. Pre nich bol jeho príchod osobnou prehrou, pretože jeho pozícia bola snom každého pracovníka a všetci sa o to usilovali. Čoskoro pocítil depresie a pocity úzkosti, schudol a dostal sa do manželských sporov. "Zrazu som prestal byť v práci úspešný a všetko sa mi znechutilo," hovorí tento riaditeľ, ktorý teraz vedie high-tech personálnu agentúru v Pleasanton v Kalifornii. Tu je tajomstvo ich úspechu: Udržte si svoju vnútornú silu Štúdia výskumnej spoločnosti Essi, sídliacej v San Francisku, určila kľúčový faktor na odhalenie zamestnancov, ktorí budú v práci častejšie chýbať, vnímanie vlastnej osobnej sily alebo jej nedostatok. Osobnú silu pritom definujú: Akú kontrolu máte nad svojím životom? Aká je vaša schopnosť ďalej pokračovať v práci a vyjadriť svoje ja? Dbajte na zásady efektívnej komunikácie Správna komunikácia je podstatná pri predchádzaní potenciálnych konfliktov a napätia. Či ste členom tímu alebo ho vediete, efektivita vašej komunikácie závisí od schopnosti porozumieť verbálnym a neverbálnym správam vášho okolia. Dbajte na gestá, tón a postavenie spolupracovníkov. Investujte do pracovných vzťahov Dôvera, rešpekt, porozumenie a vášeň sú potrebné v každom úspešnom vzťahu. Dobré pracovné vzťahy odstraňujú stres a dokonca pôsobia preventívne proti ostatným stresujúcim faktorom. Tip na zlepšenie napätých medziľudských vzťahov: venujte päť minút z hodiny svojim kolegom a nie práci. Zvoľte si správnu prácu Skôr, ako požiadate o novú pracovnú pozíciu, klaďte si otázky dovtedy, kým sa neuistíte, že táto práca je pre vás naozaj tá pravá. Na pracovnom pohovore položte otázky, aby ste dosiahli reálny obraz o danej spoločnosti a oddelení, pracovnej kultúre, vzťahoch na pracovisku a potenciálnych i skrytých problémoch. Buďte flexibilní To, že sa veci časom menia akceptujte ako nemenný fakt. Ak máte pocit, že sa bezpečne cítite len vtedy, keď sa veci nemenia, potrebujete tento postoj čoskoro zmeniť. Predstavte si vašu spoločnosť ako vesmírnu loď, ktorá každú chvíľu mení svoj kurz, aby šla smerom, ktorým ešte nikto na trhu nekráčal. Potrebujete sa meniť spolu s ňou. Buďte aktívni. Schopnosť zvládnuť nečakané zmeny máte, ak ste pripravení. Zvládnite prípadnú zlosť Ak pocítite, že sa vaša nervozita začína stupňovať, zatiahnite za ručnú brzdu. Opustite dané prostredie tak rýchlo, ako je to len možné. Opakujte si: "Pusti to z hlavy a relaxuj." Pokiaľ nepocítite úľavu, snažte sa zhlboka dýchať. Identifikujte skutočný zdroj hnevu a naplánujte si postup komunikácie s ľuďmi, s ktorými ste v konflikte. Takto zabránite prejaveniu nečakaných emócií. Majte reálne očakávania Ak si vytvárate predstavu budúceho úspechu, nepreháňajte. Medzi optimizmom a bláznovstvom je veľký rozdiel. Ak očakávate nereálne výsledky, vystavujete sa sklamaniu. Vždy sa uistite, aké sú reálne šance dosiahnuť stanovený výsledok a vaše očakávania podľa toho korigujte. Upravte svoje postoje Vaše postoje ovplyvňujú spôsob, akým ľudia vnímajú vás a akým vaše okolie začne vo vašej prítomnosti vnímať seba. Aký je váš postoj? Sťažujete sa na niečo, čo vám nevyhovuje? Alebo veci beriete tak, ako prídu? Pokúste sa chvíľu vnímať očami iných ľudí. Vyvoláva vaša prítomnosť v ľuďoch dobré alebo zlé pocity? Ak vám dané zistenia nevyhovujú, pravdepodobne potrebujete zmeniť svoje postoje. Dajte bodku za každou vetou Neschopnosť dotiahnuť veci do konca sa môže stať bremenom v budúcnosti. Ukončiť niečo však znamená dosiahnuť vnútorný pocit spokojnosti všetkých zúčastnených strán. Nezabudnite preto na vyhodnotenie, spätnú väzbu a maličkosti, ktoré potešia: poďakovanie, kvety, bonboniéra. Ak pracujete v takom prostredí, v ktorom sa môže stať, že prednostne dostanete novú úlohu, predchádzajúcu ste ešte nedokončili, tak si urobte zoznam rozrobených úloh. Takýto prístup vám veľa uľahčí. Doprajte si oddych Ľudia nie sú stroje, preto nemôžu pracovať bez prestávky do úplného opotrebenia. Potrebujú sa krátkodobo odreagovať. Je dokázané, že častejšie krátke prestávky na kávu, obed alebo rozhovor, dokážu ľudí udržať dlhšie v dobrej pracovnej nálade. Ak vám to pracovné povinnosti dovolia, neberte si prácu domov. Každý projekt si občas vyžiada nadčas, ale nemal by požadovať celý váš život. Zdroj: www.hrweb. |
StoryEditor
Zabráňte stresu na pracovisku
Zabrániť vzniku stresu sa úplne nedá. Napriek tomu existujú spôsoby, ako ho zvládnuť. Príklad dvoch úspešných manažérov však dokazuje, že sa to oplatí. Obom pomohol manažment stresu dosiahnuť zmenu životného štýlu, ktorá im priniesla väčšiu radosť zo života.
