Formálne mítingy v kultúrnych domoch a stranícke guláše -- podobným formám komunikácie politických strán s voličmi pomaly odzvonilo. Dôkazom toho sú aj aktivity, ktoré si strany pripravili na letné obdobie. Čoraz viac sa snažia orientovať na konkrétne skupiny voličov a tomu prispôsobujú aj svoju komunikačnú stratégiu. Potvrdzuje to aj sociológ Martin Slosiarik. "Už to nie sú len formálne a neosobné stretnutia, politici sa snažia vytvoriť dojem bezprostrednosti." Napriek tomu je presvedčený, že podobné podujatia nedokážu výraznejšie ovplyvniť volebné preferencie jednotlivých strán. "Môže to ovplyvniť pár nerozhodnutých voličov, ale hlavnou úlohou je budovanie imidžu strán." Svoju úlohu v plánoch politických strán na dva letné mesiace zohrávajú aj blížiace sa voľby do orgánov samosprávnych krajov.
Moderne i tradične
Na dynamický a intenzívny spôsob komunikácie stavili SDKÚ a ANO. Obidve strany plánujú navštevovať športové podujatia, hudobné festivaly a v uliciach neformálne diskutovať s občanmi. Aliancia sa bude podľa jej hovorkyne Magdy Krasulovej orientovať na ľudí v mladšom a strednom veku, so stredoškolským a s vysokoškolským vzdelaním. Prispôsobila tomu aj témy, o ktorých chce hovoriť. Sú to napríklad sprehľadnenie financovania cirkvi, liberálny pohľad na rodinu a manželstvo či internetizácia spoločnosti. SDKÚ si zasa chce od občanov vypočuť aj námety na prípadné korekcie reforiem. "Predpokladám, že v septembri vystúpim na náležitom fóre, aby som oznámil, aké opatrenia chceme ešte prijať na doladenie reforiem," povedal pri štarte Modrého leta premiér a predseda SDKÚ Mikuláš Dzurinda.
Skôr tradičnejšie budú s občanmi počas leta komunikovať KDH, SMK a ĽS-HZDS. Tieto strany chystajú napríklad futbalové zápasy v obciach a účasť na folklórnych festivaloch či výročných osláv miest a obcí. Podpredseda SMK Miklós Duray upozorňuje: tradičný formát straníckych akcií zodpovedá tomu, čo chcú naši voliči. "Keby táto požiadavka bola iná, robili by sme modernejšie akcie." Slosiarik si myslí, že forma komunikácie je do značnej miery ovplyvnená voličskou štruktúrou jednotlivých strán. "Bezprostrednejší spôsob komunikácie s prvkami modernosti sedí predovšetkým politickým stranám, ktoré majú mladšiu voličskú základňu, strany, v ktorých prevažujú starší voliči, uprednostnia skôr tradičné formy."
Voľby sa blížia
V Smere chcú v rámci letných aktivít spropagovať svojich kandidátov do regionálnych volieb. Podobným cieľom sa netají ani KDH. "Predpokladám, že kandidáti do VÚC využijú tieto podujatia aj na svoju prezentáciu", povedal poslanec NR SR Pavol Abrhán. Podľa Slosiarika sa tohtoročné letné aktivity politických strán nedajú oddeliť od predvolebnej kampane do regionálnych volieb. "Strany si uvedomujú, že význam samospráv narastá a urobia všetko pre to, aby boli v regionálnych voľbách úspešné."
Letné aktivity politických strán:
SDKÚ -- Modré leto -- Modrý autobus bude navštevovať športové a kultúrne podujatia -- rozpočet asi 500-tisíc Sk
KDH -- futbalové zápasy mužstva KDH v obciach po celom Slovensku, kresťanskodemokratická mládež organizuje výstup na Ďumbier
Smer -- futbalové zápasy mužstva Smeru, regionálne tlačové konferencie
ĽS-HZDS -- vatry zvrchovanosti, výjazdy poslancov do regiónov
SMK -- účasť predstaviteľov strany na kultúrnych podujatiach, spoluorganizovanie výročných slávností obcí
ANO -- Moderné leto -- návštevy hudobných festivalov, výstup na Kriváň -- plánovaný rozpočet do 300-tisíc Sk