StoryEditor

R. Ekkert sa zo zajatia mora dostal do rúk indickým úradom

03.03.2006, 09:05

Reportér TV JOJ Rastislav Ekkert sa spolu s kameramanom Tomášom Tóthom dostal zo zajatia šíreho mora do rúk indických úradov. Rasťo ešte stále nevie, čo s nimi bude. Po trinástich dňoch strávených na krehkej bárke Fateh Samanat ich loď indickej pobrežnej stráže dotiahla do indického prístavu Ponbandur. Prvú colnú prehliadku priamo na palube lode absolvovali v stredu. Po troch hodinách odviezli Rasťa i Tomáša na ďalší niekoľkohodinový výsluch do hotela.
"V jednej chvíli nám povedali, že môžeme ísť, tak som zohnal auto so šoférom a chceli sme odísť do Bombaja. Keď už sme sedeli v aute, (colníci) zase vybehli von, zastavili nás a vrátili späť," uviedol v telefonickom rozhovore pre agentúru SITA Rasťo, ktorý je v súčasnosti v jednom z ponbandurských hotelov. Úrady ich aj napriek tomu, že mali na imigračnej karte výstupné pečiatky z Spojených arabských emirátov a boli na loď Fateh Samanat právoplatne zapísaní, obvinili z nelegálneho prekročenia hraníc, pretože necestovali oficiálnou loďou alebo lietadlom. Populárny reportér zatiaľ nevie, čo bude nasledovať. "Strávime tu ďalšiu noc a vôbec nevieme, čo sa bude diať," prezradil Rasťo. V neľahkej situácii sa im pokúšajú pomôcť aj zástupcovia veľvyslanectva v metropole Dillí. Ich snaha je však zatiaľ bezvýsledná.
Rasťo sa výsluchom nevyhol ani vo štvrtok. "Postupne nás vypočúvali desiati rôzni ľudia. Vyberali mi z vreciek veci, kontrolovali na aké čísla som zo satelitného telefónu volal a pozerali si nakrútený materiál. Pripadám si ako nejaký terorista alebo zločinec," spresnil. Takýto postup indických úradov je pre Rasťa i Tomáša psychicky veľmi náročný. "Je to tu ako v 18. storočí. Nielenže nemajú počítač, ale ani len písací stroj. Všetko píšu rukou. Sú užasne pomalí a je tu neuveriteľná byrokracia," uviedol.
Príchod reportéra relácie TV JOJ Črepiny ostro sledovali i miestne médiá. Podľa Rasťovych slov ich na pevnine čakalo približne 10 až 15 novinárov. Dôvod, prečo indické médiá venovali akcii toľko pozornosti je fakt, že išlo o vôbec prvú spoločnú záchrannú operáciu dvoch znepriatelených atómových veľmocí - Indie a Pakistanu. "Ostali sme v pakistanských vodách. Do tých indických nás dotiahla pakistanská záchranárska loď. Odtiaľ nás až do prístavu ťahali Indovia," spresnil Rasťo. Celá záchranná akcia pritom trvala asi dva dni a jednu noc.
Rasťo, Tomáš i ostatných jedenásť členov posádky sa ocitli počas plavby v priamom ohrození života. "Došla nám pitná voda a potraviny, načo sa zničil aj motor. Vietor nás odvial mimo námorné trasy a asi štyri dni sme nevideli žiadnu loď," zdôveril sa Rasťo. Za svoje životy vďačia rôznym skutočnostiam. "Ak by som nemal satelitný telefón, GPS a televízia JOJ by neobvolala všetky možné inštitúcie v Iráne, Pakistane a v Indii, tak si myslím, že by sme tam zomreli," dodáva vyčerpaný Rasťo. V prípade, že by ho spolu s Tomášom indické úrady predsa len prepustili už v piatok, čaká na nich auto so šoférom, ktoré ich do Bombaju odvezie za približne 12 hodín.
Indické médiá sú po záchranárskej operácii plné ohlasov. "V prvej operácii svojho druhu zachránila v stredu (indická) Pobrežná stráž spolu s pakistanskou Pobrežnou bezpečnostnou agentúrou slovenský televízny štáb a ďalších jedenásť ľudí, ktorí pred deviatimi dňami uviazli na šírom mori," píšu noviny Hindu Times pod titulkom "Spoločná operácia na záchranu televízneho štábu". Medzi indickými novinármi vznikol aj informačný šum, ktorý Rasťo pripísal zložitej komunikácii. "Chceli nakrútiť dokumentárny film o indických navigačných systémoch a živote posádky na palube lode. Mohli sa však dozvedieť viac, ako by dokázali stráviť," napísala pod titulkom "Uviaznutí v arabskom mori, 13 zachránených" indická internetová stránka cities.expressindia.com.
Keď Rasťo 17. februára našiel malú bárku Fateh Samanat, ešte netušil, že prekonanie dvoch tisícov kilometrov, ktoré malo pôvodne trvať päť až šesť dní, sa pretiahne na tak dlhú dobu. Nepriaznivé počasie, zastávky pri pakistanských brehoch s nákladom nafty určenej pre indický čierny trh, platba výpalného pakistanským pirátom a v konečnom dôsledku i pokazenie lodného motora boli faktory, ktoré viedli Rasťa k tomu, aby zo svojho satelitného telefónu vyslal SOS signál s udaním aktuálnej polohy. Nezávideniahodnú situáciu pomohol vyriešiť až produkčný relácie Črepiny okolo sveta za 80 dní. Podarilo sa mu presvedčiť pakistanskú námornú stráž, aby riskovala možné problémy a ťahali Fateh Samanat až do indických teritoriálnych vôd, kým nestretnú miestne námorníctvo. To loď od Pakistancov prevzalo a odtiahlo do najbližšieho prístavu Ponbandur.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 11:34