StoryEditor

Odkaz pre zamestnávateľov: výkazy cez internet

05.10.2005, 00:00
Pokiaľ niekto zamestnáva viac ako deväť osôb, musí od októbra zasielať Sociálnej poisťovni (SP) mesačný výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie elektronicky.

Pokiaľ niekto zamestnáva viac ako deväť osôb, musí od októbra zasielať Sociálnej poisťovni (SP) mesačný výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie elektronicky. Koncom septembra o tom rozhodla Rada riaditeľov SP. Zamestnávatelia sa tomu síce nebránia, ale upozorňujú: poisťovňa o tom rozhodla na poslednú chvíľu a malým podnikateľom skomplikuje život.
Zabudnite na "papierovačky"
Ďalšie výkazy sa budú týkať asi 250-tisíc zamestnancov, počet zamestnávateľov SP nevedela konkretizovať. Doteraz museli výkazy zasielať iba tí, ktorí zamestnávali vyše 20 ľudí. Poisťovňa sa chce dokonca stať lídrom v elektronickej komunikácii a postupne odstrániť všetky "papierovačky". Po novom sa tak už bude deväť z desiatich tlačív predkladať elektronicky. "Naďalej však platí, že zamestnávatelia sú povinní predložiť prvú stranu mesačného výkazu aj v papierovej forme, a to najneskôr do troch dní od odoslania výkazu elektronickou formou," dodal predseda Rady riaditeľov SP František Halmeš. Táto povinnosť sa má definitívne odstrániť na budúci rok.
Škrtanie v poisťovni
Očakáva sa pritom zvýšenie kvality predkladaných a spracovaných údajov, zníženie administratívnej náročnosti výberu poistného, a teda aj zníženie s tým spojených nákladov. "Komunikácia medzi poisťovňou a zamestnávateľom by sa mala výrazne urýchliť," poznamenal riaditeľ sekcie informatiky SP Ľudovít Hamaš. To zároveň umožní znížiť počet zamestnancov zhruba o stovku, alebo ich presunúť na iné pracoviská. "Do dvoch-troch rokov chceme zracionalizovať činnosti najmä na úseku dôchodkového poistenia," podotkol Halmeš.
Výnimky do februára
S novými pravidlami nemá problém ani Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR. Napriek tomu majú isté obavy o pripravenosť malých podnikateľov. "Nie každý z nich má počítač, prípadne aj internet," hovorí generálny riaditeľ asociácie František Bruckmayer. "Môžu príslušnú pobočku poisťovne požiadať o výnimku," upokojuje Halmeš. Takúto možnosť majú však iba do februára budúceho roka. Potrebné informácie získajú zamestnávatelia na internetovej stránke poisťovne. "Problémy by nemali nastať, k dispozícii majú softvér, ktorý vie formulár vyprodukovať," vysvetlil Hamaš. Ani obavy o bezpečnosť dát nie sú podľa neho opodstatnené.
Nové verejné súťaže
Práve oblasť informatiky v poisťovni bola o. i. predmetom záujmu Najvyššieho kontrolného úradu SR. Kontrolóri charakterizovali efektívnosť nákupov informačných systémov pre SP ako "otvorenú problematiku". Iba vlani zaplatila poisťovňa desiatim dodávateľom 230 miliónov korún - tieto zmluvy by mali byť podľa NKÚ preverené samostatne. "Máme málo odborníkov špecializovaných na informatiku a na prizvanie externých špecialistov nemáme peniaze," priznal hovorca úradu Peter Tábory.
Podľa Halmeša zákon o verejnom obstarávaní porušený nebol. "Kontrola zároveň skonštatovala, že si netrúfa posúdiť, či bolo zadanie presné a zodpovedalo podpisovaniu dodatočných zmlúv." Halmeš pripustil, že ani v poisťovni nie sú spokojní s tým, že často pre rýchle legislatívne zmeny musia nadväzovať na niekoľko rokov staré rámcové zmluvy. "Preto sme sa rozhodli, že na niektoré štandardné služby vyhlásime nové verejné obstarávania".

Manuál pre odosielanie výkazov

- Najprv sa treba prihlásiť na internetovú stránku elektronickej podateľne https://podatelna.socpoist.sk
- Následne zadajte: IČZ (variabilný symbol pridelený SP), užívateľské meno a heslo uvedené v dolnej časti GRID karty.
- Pri prvom prihlásení je potrebné zadať meno, priezvisko, nové heslo a blokovací kód, ktorý slúži pre prípadné blokovanie prístupu na internetovú podateľňu.
- Pri príprave výkazu poistného zo mzdovej agendy sa generujú dva súbory: výkaz poistného a konfirmačný súbor. Je dôležité, aby mal každý zamestnanec priradenú správnu výnimku vymeriavacieho základu.
- Pri manuálnom vstupe zamestnávateľ údaje zapisuje priamo do elektronického formulára, pričom niektoré položky formulára sa generujú automaticky, resp. stlačením tlačidla "Prepočítať sumárnu stranu".
- Súbory sa odošlú, pričom je potrebné pripojiť súbory v správnom poradí (výkaz a konfirmačný súbor). Systém požiada o overenie údajov z GRID karty.
- Po prenose súborov systém ohlási úspešné odoslanie výkazu, čo však ešte neznamená jeho akceptovanie.
- Pri manuálnom vstupe sa odošle výkaz stlačením tlačidla "Uložiť formulár".
- Cez voľbu "Prehľad dokumentov" sa sprístupnia informácie o odoslanom výkaze. Kliknutím na prvé políčko príslušného riadku sa zobrazí predná strana výkazu a následne je možné zobraziť zoznam chýb. - Ak je výkaz akceptovaný, je potrebné sumárnu stranu vytlačiť, potvrdiť a doručiť pobočke Sociálnej poisťovne.
Zdroj: www.socpoist.sk

01 - Modified: 2003-01-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ponuka a dopyt v obchodovaní so zahraničím
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. október 2024 02:07